همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

به گزارش آنا به نقل از دیلی‌میل، بقایای این دایناسور را که از گونه تایتاناسورها بوده، تیمی از باستان‌شناسان به رهبری دیوید آتنبرو در آرژانتین کشف کرده‌اند. تایتاناسور که یک دایناسور گیاه‌خوار بوده که 70 تن وزن داشته و ابعاد آن به اندازه 14 فیل آفریقایی بوده است. تایتاناسور یکی از دایناسورهایی است که به آسانی می‌توان آن را از دایناسورهای دیگر تشخیص داد زیرا این جانور فقط 11 متر طول داشته است. این جانور ماقبل تاریخ به اندازه چهار اتوبوس دو طبقه بوده است.

  

در سال 2014 یک چوپان تکه‌هایی از استخوان این دایناسور دوتیرکی را در بیابانی در آرژانتین یافته بود و از آن به بعد، باستان‌شناسان و دیرین‌شناسان برای کشف کل بقایای این دایناسور به این منطقه کوچ کردند.

جالب است بدانید که نخستین استخوانی که از این دایناسور یافت شد، استخوان ران آن به اندازه 4/2 متر بود که بزرگترین استخوان کشف‌شده در جهان به شمار می‌رود. کارشناسان در پایان کار بیش از 220 تکه استخوان و 80 دندان را یافتند. دانشمندان تخمین می‌زنند که قلب این دایناسور به اندازه سه انسان بزرگسال بوده است.

تحلیل استخوان‌های پای بقایای دایناسورها نشان می‌دهد که بسیاری از تایتاناسورها با وجودیکه بسیار غول‌پیکر بودند اما هنوز در حال رشد بوده‌اند. پس با این حساب می‌توان گفت که نمونه بالغ این دایناسورها از این هم بزرگتر بوده‌اند.

با این حال، تایتاناسورهای غول‌پیکر بسیار نادر هستند و این کشف هم از نظر تعداد استخوان‌هایی که کشف‌شده و هم وضع بسیار عالی که باقی مانده‌اند، بی‌سابقه و غیرمنتظره بوده است.

ژهنوز برای این گونه جدید اسم‌گذاری نشده است اما احتمالا در مقاله‌ای که دانشمندان به زودی در مورد این واقعه خواهند نوشت، نامی هم برای آن انتخاب خواهند کرد.

دکتر دیه‌گو پل، رئیس حفاری، در این مورد می‌گوید: «زمانی که استخوان‌های دایناسور را بیرون کشیدیم، احساس می‌کردیم که وسط یک صحنه جرم ایستاده‌ایم، یک حیوان منحصر به‌فردی را که هیچ جای دیگری در دنیا نمی‌توان آن را یافت، جلوی چشمانمان بود و تمام حقایق را در مورد تایتاناسورها نشان می‌داد».

کنار هم گذاشتن استخوان‌های گونه جدید تایتاناسور

بازسازی گونه جدید تایتاناسور از روی استخوان‌هایش

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد