همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

چشم‌انداز دانشگاه‌ها در 2020 / 1409

 رییس دانشگاه استنفورد از چالش‌های موجود بر سر دانشگاه‌ها و بخصوص مشکلات جذب بودجه دولتی در دهه پیش رو سخن می‌گوید و برای راهکار، اولویت‌بندی تحقیقات و پژوهش‌های بنیادی را پیشنهاد می‌دهد.

جان ال. هنسی*:چالش‌هایی که دنیا با آن‌ها روبرو است هر روز پیچیده‌تر می‌شود، چالش‌هایی مانند حفظ زیست‌بوم‌های زمین در عین تغذیه 9 تا 10 میلیارد نفر انسان، کاهش فقر، افزایش صلح و امنیت، و بهبود وضعیت سلامتی انسان‌ها هم در کشورهای توسعه یافته و هم در جهان سوم. دانشگاه‌ها باید نقشی در جستجوی راه حل این مشکلات داشته باشند و به نسل بعدی رهبران بیاموزند تا چگونه با آن‌ها مواجه شوند.

شاید بزرگ‌ترین تهدید برای دانشگاه‌های پژوهشی ما در دهه آینده، چالش‌های اقتصادی باشد که دولت‌ها با آن مواجه شده‌اند. برای مثال در ایالات متحده امریکا، کسری بودجه سبب شده تا خیلی از ایالت‌ها حمایت‌های مالی خود را از دانشگاه‌های عمومی کاهش دهند و در سطح فدرال نیز، احتمال این وجود دارد که حمایت‌های مالی از برنامه‌های پژوهشی نه تنها افزایش نیابند بلکه دچار کاهش نیز بشوند.

برای مواجهه با این چالش‌های اقتصادی و عقلانی، دانشگاه‌ها باید نحوه نگرش خود را به ماموریت‌های پژوهشی و آموزشی تغییر دهند. ابعاد و پیچیدگی چالش‌های حال حاضر جهان نیاز به رویکردهایی همکارانه‌تر و چند نظمی دارد.

به طور سنتی، اساس ساختار دانشگاه‌ها بر مبنای نظم و دانشکده‌ها بود. سازمان‌هایی که از پژوهش حمایت می‌کردند معمولا این ساختار را در حمایت مالی خود از پروژه‌ها بازتاب می‌دادند. این صلبیت می‌تواند مانعی در راه نوآوری باشد، و همچنین مانعی بر سر راه نیاز به آموزش دانشجویان برای یک محیط کاری همکارانه‌تر.

از همین رو، دانشگاه‌ها و سازمان‌های حامی مالی پژوهش، باید کار در بیرون مرزهای نظم را تشویق کنند؛ برای مثال از طریق مراکز آکادمیک که به جای حوزه‌های محدود بر مبنای موضوعات گسترده بنا نهاده شده‌اند. چالش این خواهد بود که این کار را بدون نفی نظم سنتی و نقشی که آنها در تضمین درستی کار دارند انجام داد.

با افزایش فشارهای جهانی، شاید موسسات مجبور شوند که تصمیمات سخت بگیرند؛ اولویت‌بندی حوزه‌هایی که در حال حاضر از قدرت کافی و یا علاقه زیاد دانشجویان در آنها برخوردار هستند و همکاری با موسسات مشابهی که در حوزه‌های دیگر توانایی بیشتری دارند. ادامه دادن به حمایت برای اقدامات تازه شروع شده چند نظمی در شرایط سخت اقتصادی نیاز به هشیاری دارد.

دانشگاه‌ها مسئولیت دوگانه‌ای دارند: گسترده‌تر کردن مرزهای دانش و آموزش دانشجویان. از طریق این نقش دوگانه ما این توانایی را داریم تا همکاری‌هایی را ترتیب دهیم که می‌توانند به آینده شکل دهند. چالش دهه آینده این خواهد بود تا این توانایی بالقوه را به فعل بدل کنیم.

با تاریخچه یخ روی زمین آشنا شویم

شاید شما هم وقتی به عصر یخ‌بندان فکر می‌کنید، انسان‌های اولیه‌ای در خیال‌تان مجسم می‌شوند که پوشیده در پوست گرم شکارهای پیشین در زمینی سراسر یخ‌زده و سرد، با ناامیدی به دنبال غذا می‌گردند.

اما در واقع زمین با اعصار یخ‌بندان بسیاری دست‌و‌پنجه نرم کرده که اغلب آنها پیش از پیدایش انسان به وقوع پیوسته‌اند. از سوی دیگر تصویر آشنایی که هر یک از ما از عصر یخ‌بندان داریم، نمونه‌ای نسبتا ملایم از آن است، زمین در خلال بعضی از اعصار یخ‌بندان برای ده‌ها گاهی صدها میلیون سال پوشیده از قشر عظیمی از یخ بوده است.

می‌توان برای زمین سه دوره آب‌و‌هوایی متناوب را تعریف کرد:

دوره گلخانه‌ای: که در آن درجه حرارت گرمسیری تا قطبهای زمین امتداد داشته و هیچ لایه یخی روی زمین نبوده است.

دوره یخچالی: دوره‌ای که بخشی از زمین پوشش یخ دائمی داشته اما وسعت این پوشش متغیر بوده است.

زمین گلوله برفی: زمانی که سرتاسر زمین پوشیده از قشر عظیم یخ بوده است.

این که چرا گاهی شاهد ظهور اعصار یخ‌بندان هستیم و گاهی دمای زمین رو به گرم‌شدن می‌رود، معمایی است که به گزارش نیوساینتیست  یخ‌بندان‌شناسان به تازگی شروع به حل آن کرده‌اند. آنها به بررسی تاریخچه یخ روی زمین پرداخته‌اند تا ارتباط آن با تغییر ترکیب گازهای جو زمین یا بزرگ‌ترین رویدادهای زمین‌شناسی را با دقت بیشتری بررسی کنند.

زمین گلوله برفی: 2.4 تا 2.1‌میلیارد سال پیش
گلوله برفیعصر یخ‌بندان دوران پارینه‌زیستی، قدیمی‌ترین عصر یخ‌بندانی است که تاکنون بشر موفق به شناسایی آن شده است. کره زمین در این دوران تنها 2‌میلیارد سال عمر داشته و زندگی روی آن به حیات در اشکال تک سلولی منحصر می‌شده است. به نظر می‌رسد زمین در آغاز این دوران، زمانی بین 2.3 تا 2.4‌میلیارد سال پیش با عصر یخ‌بندان بسیار‌ سختی روبرو بوده که یکی از دوره‌های «زمین گلوله برفی» به شمار می‌رود. محققان علت ظهور این عصر یخ‌بندان و شدت آن را کاهش دی‌اکسید‌کربن جو زمین به دلیل خاموشی 250‌میلیون ساله آتشفشان‌ها و کاهش اثر گلخانه‌ای ناشی از آن می‌دانند.

یخ‌بندان شدید: 850 تا 630‌میلیون سال پیش
زمین در این دوره 200‌میلیون ساله که کریوژنیان نام دارد، یکی از سخت‌ترین اعصار یخ‌بندان شناخته‌شده را تجربه کرده است. دیرین‌شناسان احتمال می‌دهند علت آغاز این عصر یخ‌بندان هم‌زمانی آن با ظهور اشکال پیچیده حیات روی زمین باشد.

این نظریه می‌گوید یخ‌بندان به دلیل تکامل سلولهای بزرگ و احتمالا جانداران پرسلولی که پس از مرگ در بستر دریاها و اقیانوس‌ها غرق‌شده و باعث جذب دی‌اکسید‌کربن جو زمین و کاهش اثر گلخانه‌ای آن شده‌اند، به وقوع پیوسته است.

کریوژنیان را به دو عصر یخ‌بندان متمایز تقسیم می‌کنند که یکی بین 750 و 700‌میلیون سال پیش ظاهر شده و دیگری به دنبال آن حدود 660 تا 635‌میلیون سال پیش به وقوع پیوسته است. محققان احتمال می‌دهند بخش از این یخ‌بندان زمین را به گلوله برفی تبدیل کرده باشد.

ادامه مطلب ...

آیا تنبیه بدنی کودکان موثر است؟

تحقیقات نشان می دهد کودکانی که در سنین پایین تنبیه می شوند از سن پنج سال به بعد رفتاری تهاجمی از خود نشان می دهند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، روزنامه لوپاریزین نوشت ، بنابر مطالعه ای که در دانشگاه تولان نیواورلئان صورت گرفته است کودکانی که در سه سالگی مورد تنبیه بدنی قرار می گیرند از سن پنج سالگی به بعد رفتار تهاجمی از خود نشان می دهند.

نتایج این تحقیق که در نشریه طب کودکان امریکا منتشر شده است نشان می دهد کودکانی که بطور مرتب مورد تنبیه قرار می گیرند در مقایسه با کودکانی که هیچگاه تنبیه نمی شوند از پنج سالگی رفتار تهاجمی پیدا می کنند.

به گفته پژوهشگران ، پرخاشگری ، فریاد زدن ، تهدید به خرابکاری و بدرفتاری با دیگران از نشانه های رفتار تهاجمی کودکانی است که کتک می خورند.
آکادمی طب کودکان آمریکا نیز به خانواده های امریکایی توصیه کرده است بجای تنبیه بدنی از روش موثر "راندن کودک به گوشه دیوار " استفاده کنند زیرا این شیوه به کودک فرصت می دهد به رفتار خود و عواقب ان فکر کند.

کاترین تیلور پژوهشگر امریکایی معتقد است اگر والدین از تنبیه بدنی پرهیز و روش های غیربدنی استفاده کنند ، کودکان نیز در سنین بالاتر بهتر رفتار خواهند کرد.

خاصیت دارویی میوه‌های قرآنی

خاصیت دارویی میوه‌های قرآنی

امروز خاصیت ضد سرطانی و درمانی بسیاری از میوه های نام برده شده در قرآن مورد تأکید دانشمندان قرار گرفته است.

حجت الاسلام حسین علوی مهر مدیر دانشنامه قرآن پژوهی با اشاره به اینکه ذکر برخی میوه‌ها در قرآن کریم با هدفی حکیمانه و دقیق صورت گرفته گفت: امروز خاصیت ضد سرطانی و درمانی بسیاری از میوه های نام برده شده در قرآن مورد تأکید دانشمندان قرار گرفته است.
مدیر دانشنامه قرآن پژوهی در گفتگو با مهر در رابطه با میوه های که در قرآن نام برده شده گفت: در قرآن کریم از میوه های متعددی مانند انگور ، انار ، انجیر ، زیتون و خرما نام برده شده است در این رابطه ممکن است دو نگرش مطرح شود.
وی افزود: یکی از این دونگرش این است که قرآن مطابق آن چیزی که در میان عرب آن زمان رایج بوده، این میوه ها را مثل انگور و انار و یا انجیر و خرما مطرح کرده است. این دیدگاه باعث می شود که فضیلتی برای این میوه ها در نظر گرفته نشود.
مدیر دانشنامه قرآن پژوهی در رابطه با دیدگاه دوم گفت: اگر با نگاه خاص، حکیمانه و دقیق تر به قرآن کریم نگاه کنیم در می یابیم که طرح تک تک مسائل از جمله مطرح کردن نام میوه ها دارای حکمت ، هدف و غرض خاصی از جانب خداوند متعال بوده است و می توان آن را براساس معجزه بودن قرآن در نظر گرفت.
وی تأکید کرد: این میوه ها  دارای شاخصهایی هستند که می توان گفت سایر میوه ها از این شاخصها برخوردار نیستند. برای مثال خرما دارای 9 نوع ویتامین مختلف است که قرآن کریم بیش از سایر میوه ها از آن نام برده و آن را هم از میوه های دنیوی و هم میوه های بهشتی معرفی کرده است. خرما می تواند جایگزین یک وعده غذایی شود.
حجت الاسلام علوی مهر اظهار داشت: این ویژگی ها را هم می توان برای انگور، انجیر و انار هم ذکر کرد؛ و علت اشاره خداوند به این میوه ها تداول مصرف آنها میان اعراب آن زمان نبوده است.
مدیر دانشنامه قرآن پژوهی با اشاره به اینکه امروزه کشف شده که بسیاری از میوه های نام برده شده در قرآن خاصیت ضد سرطانی دارند و ترکیب زیتون و انجیر خاصیت دارویی دارد ، اظهار داشت: همچنین قرآن عسل را هم دارای ویژگی درمانی توصیف کرده است.
به همین دلیل می توان استدلال کرد که قرآن متأثر از فرهنگ دورانی که نازل شده به این میوه ها اشاره نکرده بلکه خداوند براساس حکمت خود و با هدف خاصی از این میوه ها یاد کرده است تا مردم از آن استفاده کنند.

تنگی نفس در حمام

تنگی نفس در حمام

تنگی نفس در حمام نشانه بیماری است
به گفته یک متخصص ریه، افرادی که مشکل تنفسی ندارند اما با ورود به حمام و تنفس میان بخار آب موجود در فضا دچار تنگی نفس می‌شوند در معرض بیماری‌های ریوی و عفونی قرار دارند.

دکتر کیانوش امجد در گفت وگو با ایسنا، گفت: افراد زیادی از تنگی نفس در حمام رنج می‌برند. این در حالی است که این افراد در زندگی روزمره خود شکایتی از گرفتگی نفس ندارند اما توجه به این نکته ضروری است که همین یک علامت می‌تواند در پی بردن به بیماری‌های ریوی یا عفونی موثر باشد.

این متخصص ریه تاکید کرد: مشکلات تنفسی به خصوص تنگی نفس و خفگی در حمام اغلب به دو دلیل ایجاد می‌شوند که یکی از آنها گازگرفتگی با مونواکسید کربن یا CO است، گازی بی‌بو و بی‌رنگ که به دنبال نصب بخاری در حمام در فضای حمام نشت کرده و استشمام آن توسط فرد منجر به مسمومیت، خفگی و بیهوش شدن وی می‌شود.

وی در ادامه افزود: مسئله بعدی که مورد نظر است، ایجاد تنگی نفس در حمام به خاطر وجود بخار آب است، افراد زیادی وجود دارند که به طور معمول مشکل تنفسی ندارند اما با ورود به حمام و تنفس میان بخار آب موجود در فضا، دچار تنگی نفس می‌شوند که این مسئله خود می‌تواند هشداری نسبت به وجود بیماری‌هایی چون ریوی و عفونی در فرد باشد.

خبری بهت آور برای ورزش ایران

ملی‌پوش کشتی فرنگی ایران در المپیک پکن و دارنده دو مدال برنز جهان و طلای آسیا در اقدامی تعجب برانگیز و بهت آور در مسابقات قهرمانی آذربایجان شرکت کرد.

به گزارش ایسنا، سامان طهماسبی ملی پوش سال‌های اخیر کشتی فرنگی ایران که دو بار بر سکوی سوم جهان ایستاد و مدال طلای آسیا را هم در کارنامه خود داشت، به دنبال مشکلات مالی به کشور آذربایجان رفت و در مسابقات قهرمانی کشور آنها به مقام قهرمانی رسید تا تمامی کشتی دوستان و حتی جامعه ورزش را شگفت زده کند. حال باید منتظر ماند و دید که آیا این کشتی‌گیر سنندجی دوبنده تیم ملی آذربایجان را در مسابقات جهانی 2010 مسکو خواهد پوشید یا خیر.

بنا بر اعلام رسانه های آذربایجان، طهماسبی در مسابقات قهرمانی این کشور شالوا گادابادزه نفر سوم اروپا را شکست داد و قهرمان شد.

طهماسبی با کسب مدال طلای این رقابت ها 5 هزار دلار جایزه گرفت و به مدت یکسال ماهانه 750 دلار دریافت خواهد کرد تا حداقل از مخارج یکسال خیالش راحت باشد.

اما مسئله قابل تعمق عدم توجه به وضعیت قهرمانان ملی به خصوص کشتی ورزش اول ایران است. سوال اینجاست در جایی که فوتبالیست های درجه چندم آن سالی چند صد میلیون پول به جیب می‌زنند، چرا باید کشتی‌گیر ملی‌ به خاطر نداشتن کار و مسکن دست به چنین کارهایی بزند.

ادامه مطلب ...

چه تیپ‎‎هایی «فارسی‎وان» نگاه می‎کنند؟

هفته نامه "پنجره" به قلم دکتر مسعود کوثری، عضو هیئت علمی گروه ارتباطات دانشگاه تهران در یادداشتی نوشته است:


فارسی‎وان تجربه جدیدی در شبکه‎‎های ماهواره‎ای تلویزیونی برای ایران است. پیش از آن، نه تنها شبکه‎‎های ماهواره‎ای متعددی بودند که از ماورای بحار، به‎ویژه از آمریکا، برای ایرانیان ساکن ایران برنامه پخش می‎کردند، بلکه نزدیک‎ترین تجربه، ام‎بی‎سی فارسی است که تا حدودی موفق شده بود که طی دو سه سال گذشته مخاطبان ایرانی را جذب کند. اکنون نوبت فارسی‎وان است که مخاطب ایرانی را برباید و در این ربودن، انفعالی تمام در این سو مشاهده می‎شود. حتی واکنش‎‎هایی که اکنون به این مسئله مشاهده می‎شود، خود حاکی از نوعی شتاب‎زدگی و هراس است که «بشتابید که بنیان خانواده و اخلاق و فرهنگ، بر باد رفت!» من نمی‎خواهم در این‎جا به‎درستی و نادرستی، واقعی بودن و یا نبودن این هراس و این شتاب بپردازم؛ چراکه مدت‎‎هاست که ما دچار همین سندروم شده‎ایم. یک روز سخن از بی‎بی‎سی فارسی است، یک روز از ام‎بی‎سی فارسی و امروز از فارسی‎وان. هرچه هست، نشان از آن دارد که نه‎تنها این مسئله به‎سادگی تمام‎بشو نیست، بلکه هر دم از این باغ بری می‎رسد.


برای تحلیل شبکه‎‎های ماهواره‎ای اغلب دو منظر تحلیلی اتخاذ می‎شود: تهاجم فرهنگی (یا با نام جدیدترش ناتوی فرهنگی) و دیگر ضعف شبکه‎‎های داخلی. منظر اول، شتابی برای محدودیت و ممنوعیت دسترسی به این شبکه‎‎ها را فراهم می‎سازد. در اقدامی ضربتی از سوی نیروی انتظامی دیش‎‎های ماهواره‎ای جمع‎آوری می‎شود، بر روی فرکانس‎‎های ماهواره‎ای پارازیت (قانونی و غیرقانونی) انداخته می‎شود و خلاصه هر اقدامی صورت می‎گیرد تا دسترسی کوتاه شود: دست ما کوتاه و خرما بر نخیل. با این حال، بعد از مدتی یا کلک دیگری برای دور زدن این عدم دسترسی اختراع می‎شود و یا شبکه‎ای دیگر مثل قارچ می‎روید: فارسی تو، فارسی‎تری و یا...

ادامه مطلب ...

این رنگ چشم در مردان=عصبانیت بیشتر

رنگ چشم در مردان=عصبانیت بیشتر


تحقیقات نشان می‌دهد مردان چشم قهوه‌ای دارای خصوصیاتی در صورتشان هستند که آن‌ها را خشن‌تر از دیگران نشان می‌دهد.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد مردان چشم قهوه‌ای دارای خصوصیاتی در چهره خودشان هستند که آن‌ها را نسبت به مردان چشم آبی خشن‌تر و سلطه‌گرتر نشان می‌دهد.
دانشمندان کشور چکوسلاواکی از یک گروه 62 نفره خواستند تا به تصاویر 80 صورت شامل 40 مرد و 40 زن بنگرند و میزان خشونت آن‌ها را تخمین بزنند. سپس آن‌ها این صورت‌ها را با کمک فوتوشاپ تغییر داده و صورت چشم‌آبی‌ها را با چشم‌ قهوه‌ای‌ها جابه جا کردند. سپس گروه دیگری این تصاویر را از لحاظ خشونت رده بندی کردند.
در هر دو مورد نتایج به دست آمده تقریبا یکسان بود. تصاویر چشم‌ قهوه‌ای‌ها در هر دو گروه جدی‌تر و سلطه‌گر‌تر نسبت به چشم‌آبی‌ها رده بندی شد، حتی اگر رنگ چشمان آن‌ها تغییر می‌کرد.
این حالت در صورت زنان برقرار نبود و به همین دلیل دانشمندان معتقدند شکل صورت مردان چشم قهوه ای به شکلی است که آن‌ها را خشن‌تر نشان می‌دهد .
کارل کلیسنر از دانشگاه چارلز در این باره گفت: به طور متوسط مردان چشم قهوه ای دارای چانه‌ها و دهان پهن‌تر هستند، بینی بزرگ‌تری دارند و فاصله بین ابروها و چشمان آن‌ها از هم بیش‌تر است.
نکته رمزآلود این است که چرا رنگ چشمان می‌تواند باعث بروز این خصوصیت در صورت یک فرد شود.
روانشناس جونیز بندیکت از دانشگاه آبردین در اسکاتلند در این باره گفت: این یافته بسیار شگفت انگیز است. محققان معتقدند بین 6 هزار تا 10 هزار سال پیش افراد چشم آبی وجود نداشتند و در نتیجه یک جهش ژنتیکی انسان‌های با چشم آبی رنگ به دنیا آمدند.
در حال حاضر نزدیک به 6 ژن وجود دارند که در تعیین رنگ چشم یک فرد تاثیر گذار هستند. یکی از حدس‌های دانشمندان این است که شاید همان ژن‌ها که روی رنگ چشم تاثیر گذارند می‌توانند خصوصیات دیگر چهره را هم تعیین کنند.
شاید توضیح دیگر این باشد که پسران با رنگ چشمان متفاوت رفتارهای متفاوتی را از جامعه می‌بینند که این رفتارها می‌تواند تاثیرات ماندگاری روی آن‌ها داشته باشد.
شیوه برخورد اجتماعی با یک فرد می‌تواند تعادل هورمونی او را تغییر دهد که این موضوع نیز به نوبه خود روی شکل ظاهری یک فرد تاثیر زیادی دارد.

http://www.sueblimely.com/images/posts/2008/images-free-browneye.jpg

دستمزد مربیان جام جهانی ۲۰۱۰

در میان سرمربیان تیم‌های ملی‌شرکت‌کننده در جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی، فابیو کاپلو، سرمربی انگلستان حرف اول را می‌زند، دستکم از لحاظ میزان درآمد. او با دریافت نزدیک به ۹ میلیون یورو دستمزد در سال گوی سبقت را از دیگران ربوده است.در حالی که شرط حضور در تیم ملی فوتبال برای هر بازیکنی، داشتن تابعیت آن کشور است، برخورداری سرمربی تیم از تابعیت آن کشور الزامی نیست. برای نمونه انگلستان که مهد فوتبال محسوب می‌شود، سرمربی ایتالیایی دارد یا کشور میزبان آفریقای جنوبی که از خدمات کارلوس آلبرتو برزیلی بهره می‌جوید.

بسیاری از تیم‌های شرکت‌کننده در جام جهانی سرمربی‌ خارجی را به خدمت گرفته‌اند.البته تیم‌هایی که همواره در صف مدعیان کسب قهرمانی قرار داشته و از بزرگان عالم فوتبال محسوب می‌شوند، همواره می‌کوشند که سکان کشتی را به دست سرمربی‌ داخلی بسپارند.

در ایتالیا، مدافع عنوان قهرمانی جهان، مارچلو لیپی هدایت لاجوردی‌ها را برعهده دارد و در آلمان نیز یواخیم لوو چهار سالی است که عهده‌دار “عقاب‌پوشان” این کشور است. دیه‌گو مارادونا و کارلوس دونگا که زمانی خود ستاره‌‌های آرژانتین و برزیل بوده‌اند، اکنون سرمربی تیم ملی کشورشان شده‌اند.البته نکته درخور توجه در مورد سرمربیان حاضر در جام جهانی نه تابعیت آنها، که سطح درآمد آنهاست.

سایت اینترنتی futebolfinance به تازگی فهرستی درباره سطح حقوق سرمربیان تیم‌های ملی منتشر کرده. پردرآمدترین سرمربی جام جهانی ۲۰۱۰، فابیو کاپلو از ایتالیاست که سرمربی‌گری ملی‌پوشان انگلستان را برعهده دارد و برای انجام این وظیفه، سالانه ۸٫۸ میلیون یورو (درآمد ناخالص، از مبلغ مذکور مالیات کم می‌شود) از فدراسیون فوتبال انگلستان حقوق می‌گیرد.

یکی از صاحب‌نظران فوتبال گفته است که با توجه به هوای بد و پیوسته بارانی انگلستان و نیز با توجه به اینکه انگلیسی‌ها غالبا در ضربات پنالتی شکست می‌خورند، پرداخت این مبلغ به کاپلو کاملا منصفانه است.

در این رده‌بندی، مقام دوم را نیز ایتالیایی‌ها از آن خود کرده‌اند. میزان درآمد سالانه‌ مارچلو لیپی، سرمربی لاجوردی‌ها ۳ میلیون یورو است. در رتبه‌ سوم یواخیم لوو، سرمربی تیم ملی فوتبال آلمان قرار دارد که سالانه مبلغ ۲٫۵ میلیون یورو حقوق دریافت می‌کند.

کم درآمد‌ترین سرمربی ملی شرکت‌کننده در جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی، کیم جونگ هون، سرمربی کره‌ شمالی است که میزان حقوق او برابر با ۱۷۰ هزار یورو است. به عبارتی سرمربی انگلستان بیش از ۵۰ برابر سرمربی کره‌ شمالی حقوق می‌گیرد.

  

افزایش عجیب قیمت قبر در کرج

 
اداره اوقاف و امور خیریه این شهرستان نرخ جدید خرید قبر در حرم امام‌زاده محمد ، امام زاده طاهر و امام زاده حسن به ترتیب 80 میلیون ، 120 میلیون و 250 میلیون ریال اعلام کرده است.

درباره اینکه چرا چنین نرخهایی برای دفن اموات در این فضاها تعیین شده هنوز پاسخی وجود ندارد.
 
برخی می گویند خانواده های داغ دیده به تصور اینکه در جوار حرم فردی از نوادگان پیامبر خدا می توان بخشودگی برای مرحومان فراهم کرد دست به چنین کاری می زنند و البته با فضای کم و تقاضای زیاد این افزایش شدید قیمت منطقی به نظر می رسد.
 
با اینحال با توجه به جمعیت مهاجر کرج که اغلب آنها را خانواده‌های متوسط تشکیل می دهند قابل تامل است که چطور می توان برای کمتر از دو متر جا 25 میلیون تومان پول از مردم گرفت!
 
این گزارش حاکی است مرگ پدیده‌ای است که بطور غیر منتظره رخ می‌دهد و تهیه چنین مبلغی به طور آنی برای بسیاری از افراد امکان پذیر نیست و جزو آثار مخرب اجتماعی و تبعات آن محصول دیگری نخواهد داشت.

ذکر این نکته نیز ضروری است که گورستان‌های نام برده تماما در سطح شهر بوده و طبق قوانین دفن اجساد در محدوده شهری ادامه دفن اموات در ان غیر قانونی است.

وضعیت نامناسب بدنی 36 درصد شاغلین ایرانی

 پس از بیماری قلبی و عروقی، بیمارها و صدمات مرتبط با کار بیشترین میزان بیماریها را در کشور به خود اختصاص داده است.

مسئول برنامه‌های مهندسی عوامل انسانی و ارگونومی و آمار مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت گفت: 36 درصد شاغلین کشور دارای وضعیت بدنی نامناسب در حین کار هستند.

فاطمه صادقی افزود: 36 درصد شاغلین کشور دارای وضعیت بدنی نامناسب در حین کار هستند و در آینده نزدیک شاغلین بیشتری در معرض ناراحتیهای اسکلتی و عضلانی ناشی از کار قرار می‌گیرند.

وی گفت: پس از بیماری قلبی و عروقی، بیمارها و صدمات مرتبط با کار بیشترین میزان بیماریها را در کشور به خود اختصاص داده است.

صادقی افزود: بر پایه مطالعه ملی بار بیماری و عوامل خطرزا در ایران که در سال 2004 توسط اداره برنامه‌های سلامت مرکز توسعه شبکه وزارت بهداشت صورت گرفته است کمردرد، آرتروز، زانو و سایر اختلالات اسکلتی، عضلانی ناشی از  کار مهمترین بیماریهای کشور پس از بیماریهای قلبی و عروقی شناخته شدند.

به گفته این کارشناس ارگونومی بیماریهای اسکلتی، عضلانی ناشی از کار در جهان سالانه 20 تا 50 میلیارد دلار به انسانها و مراکز بهداشت و درمانی هزینه تحمیل می‌کنند. وی اظهارداشت: پژوهشها نشان می‌دهد بعد از بیماریهای قلبی، عروقی کمردردها عامل ناتوانی در افراد 45 سال به بالا در بین زنان و مردان است.

صادقی با اشاره به آمار سازمان جهانی بهداشت گفت: بر اساس آمار WHO‌ دومین علت شایع غیبت از کار در آمریکا کمردرد و 20 درصد غیبت از کار در آلمان مربوط به صدمات دیسکی گزارش شده است. وی افزود: همچنین WHO‌ اعلام کرده که 37 درصد کمردردها از عوامل خطرزای شغلی نشأت می‌گیرد که جایگاه اول را در بین بیماریها و مخاطرات ناشی از کار به خود اختصاص داده است.

بالا بودن آمار اینگونه عوارض در سطح بین‌المللی، سازمان جهانی بهداشت را برآن داشت تا دهه اول هزاره سوم را به نام دهه مبارزه با عوارض اسکلتی، عضلانی به عنوان اپیدمی خاموش نامگذاری کند.

کاهش مصرف نمک هم مضر است

توصیه می‌شود در هر وعده غذایی به میزان یک قاشق مرباخوری نمک به غذای در حال طبخ اضافه شود؛ زیرا از این طریق نمک مورد نیاز بدن تامین می‌شود.

به گفته یک فوق تخصص تغذیه، افراط در مصرف نمک و یا عدم مصرف متعادل آن برای قلب مضر است.

دکتر کیومرث دانشور گفت: مصرف زیاد نمک منجر به تجمع آب در بدن می‌شود که این پدیده به معنای بالا رفتن حجم خون بوده و به قلب صدمه می زند. کتر دانشور در ادامه تصریح کرد: از سوی دیگر کمبود نمک باعث از بین رفتن تعادل پتاسیم و سدیم در بدن می‌شود که این امر نیز به قلب فشار می آورد.

وی بر این اساس بر مصرف متعادل نمک تاکید کرد و اظهار داشت: توصیه می‌کنم به این منظور در هر وعده غذایی به میزان یک قاشق مرباخوری نمک به غذای در حال طبخ اضافه شود؛ زیرا از این طریق کلیه نمک مورد نیاز بدن تامین می‌شود.

این فوق تخصص تغذیه، قرار دادن نمکدان بر سر سفره غذا را یکی از اشتباهات بسیار مهم عنوان کرد که اکثر خانواده‌ها مرتکب آن می‌شوند.

وی در پایان یادآور شد: علاوه بر تاثیرات منفی مصرف افراطی نمک بر قلب، این عمل همچنین می‌تواند فعالیت کلیه و کبد را مختل کرده و تیرگی و تکیدگی پوست را به همراه داشته باشد

خطر حمله قلبی در مبتلایان به التهاب مفاصل دو برابر است

محققان هشدار دادند که خطر بروز حمله قلبی در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید (التهاب مفاصل) دو برابر بیشتر از افرادی است که این بیماری مفصلی را ندارند.

یک تحقیق جدید نشان داد که بیماران مبتلا به دیابت و آرتریت روماتوئید باید به طور مستقیم به جهت خطر ابتلا به مشکلات قلبی تحت نظر و کنترل باشند.

این پژوهش در دانمارک طی یک دوره 10 ساله انجام گرفته است.

دکتر جاسپر لیندهاردنس پژوهشگر دپارتمان کاردیولوژی در بیمارستان دانشگاه گنتوفت و محقق اصلی این پژوهش خاطرنشان کرد: در حالی که اکنون می‌دانستیم آرتریت روماتوئید یک فاکتور خطرزای مستقل در بروز بیماریهای قلبی - عروقی است،‌ اطلاعات جدید تاکید می‌کند که افزایش خطر حمله قلبی در این بیماران به اندازه بیماران مبتلا به دیابت است.

به گزارش اکسپرس،‌ این پژوهش در کنگره سالانه اروپایی مقابله با روماتیسم در ایتالیا ارائه شده است.

آغاز شکار اخترواره ها توسط بزرگترین دوربین دیجیتال جهان

تلسکوپ جدیدی که عنوان بزرگترین دوربین دیجیتال جهان را یدک می کشد، جستجوی آسمانها برای شکار اخترواره هایی که می توانند برای زمین خطر ساز باشند را آغاز کرد.

تلسکوپ جدید قله آتشفشان "مائویی هالیکالا" آیینه ای 60 اینچی دارد که شاید در مقایسه با تلسکوپ 10 متری "کک" بر فراز قله "مائونا کی" کوچک به نظر بیاید اما دوربین هزار و 400 پیکسلی این تلسکوپ با 1.4 میلیارد پیکسل بر روی تراشه ای 40 سانتیمتری برای تصویربرداری خود کار از آسمان شب، بسیار عظیم بوده و هر شب به جستجوی اخترواره های خطرناک خواهد پرداخت.

به گفته "نیک کایسر" مدیر تلسکوپ شکار اخترواره، مشهور به Pan-STARRS با وجود ابعاد کوچک، این تلسکوپ یکی از پیشرفته ترین تکنولوژی های حال حاضر به شمار می رود. این تلسکوپ می تواند بخشهایی از آسمان را با وسعتی 40 برابر وسعت ماه کامل پوشش دهد. محدوده ای که بسیار وسیع تر از محدوده قابل پوشش هر یک از تلسکوپهای مشابه زمینی یا فضایی به شمار می رود.

شکار اخترواره ها در اصل از 13 می 2010، زمانی که تلسکوپ جدید PS1 جستجوی صخره های فضایی خود را آغاز کرده آغاز شده است. به گفته مقامات این پروژه آغاز این برنامه درست زمانی بود که "جهان به مکانی امن تر برای زندگی تبدیل شد."

اکنون تلسکوپ جدید به ائتلاف علمی PS1 واگذار شده است، گروهی بین المللی از 10 نهاد علمی از آمریکا، آلمان، تایوان، و انگلستان و دانشگاه هاوایی در "مانوا" که ساخت تلسکوپ Pan-STARRS را نیز به عهده داشته است یکی از اعضای آن به شمار می رود. این تلسکوپ نمونه ای آزمایشی از رصدخانه پیشرفته تر P4، تلسکوپی با قدرت چهار برابر تلسکوپ P1  که بر فراز "مائونا کی" در هاوایی قرار خواهد گرفت به شمار می رود. انتظار می رود تلسکوپ P1 طی جستجوی نخستینش برای یافتن اخترواره ها 75 درصد از آسمان را پوشش دهد.

طی سه سال آینده انتظار می رود تلسکوپ جدید 100 هزار اخترواره را شناسایی کرده و میزان خطر ساز بودن هر یک از آنها را برای زمین تعیین کند. این رصدخانه در عین حال باید پنج میلیارد ستاره و 500 میلیون کهکشان را طبقه بندی کند.

این تلسکوپ به گونه ای طراحی شده تا بتواند در طول یک شب بیش از 500 عکس گرفته و چهار ترابایت اطلاعات را که با حجم هزار دی وی دی برابری می کند. به منظور تحلیل و بررسی به مرکز رایانه ای "مائویی" ارسال کند. در این مرکز تصاویر قدیمی و جدید با یکدیگر مقایسه خواهند شد تا اجرامی که به تازگی حرکت کرده و یا درخشش آنها تغییر کرده را شناسایی کنند.

اخترشناسان در عین حال امیدوارند بتوانند از این تلسکوپ در شناسایی کوتوله های قهوه ای، اخترنماهای دور افتاده و انفجارهای ابرنواختری قدرتمند در کهکشانهای دوردست استفاده کنند.

بر اساس گزارش AP، از میان اخترواره های فراوانی که در فضای اطراف زمین در پروازند، تنها 85 درصد از بزرگترین آنها شناسایی شده اند و در عین حال در حدود 15 درصد از اخترواره های بزرگتر از 140 متر که می توانند بر روی زمین تخریبهای منطقه ای وسیعی به بار آورند نیز تا کنون ردیابی و شناسایی شده اند.

افزایش چاقی در ایران

50 تا 60 درصد افراد با سنین 20 تا 30 سال کشور ، دچار چاقی هستند .

به گزارش واحد مرکزی خبر ، رئیس انجمن غدد درون‌ریز و متابولیک ایران با ابراز نگرانی از روند رو به رشد بیماری های چاقی و دیابت در کشور ، شیوه غلط زندگی ، کاهش فعالیت‌های بدنی ، خوردن غذاهای نامناسب و گرایش به رژیم غذایی غربی را علت اصلی این بیماری‌ها دانست.

فریدون عزیزی در حاشیه دومین کنگره بین‌المللی سندروم متابولیک ، چاقی و دیابت در زنجان با انتقاد از جایگزین شدن رژیم غذایی غربی به جای رژیم غذایی 50 سال قبل ایرانی در بین خانواده‌ها گفت : امروزه در رژیم غذایی خانواده‌های ایرانی استفاده از فیبر ، میوه و سبزی کاهش و خوردن غذاهایی با کالری زیاد محتوی موادکربوهیدرات ، چربی و شیرینی افزایش یافته است .

وی به روند سریع چاقی در افراد 30 سال به ویژه زنان اشاره کرد و گفت : در شهرهای بزرگ مانند تهران چاقی بین زنان بیش از 20سال به 70 درصد هم رسیده است .

رئیس انجمن غدد درون ریز و متابولیک ایران ، چاقی را تهدید کننده سلامت زنان ایرانی دانست و افزود : با توجه به اینکه بیشتر خانم‌ها در ایران خانه‌دار و با مواد غذایی سر و کار دارند ، فعالیت بدنی کم آنها در مقایسه با مردان ، همچنین رژیم غذایی نامناسب آنان سبب شده از هر 3 زن ایرانی 2 نفر اضافه وزن داشته یا دچار چاقی باشند.

رئیس انجمن غدد درون‌ریز و متابولیک ایران تغییر در شیوه های زندگی ، افزایش فعالیت های بدنی به ویژه پیاده روی ، دوچرخه سواری و استفاده از پله به جای آسانسور را راهکاری برای جلوگیری از افزایش وزن دانست.

وی با اشاره این که غذاهای آماده و خشک پر کالری و چرب در جامعه درحال افزایش است گفت: با این حال بیش از 70 درصد مردم ایران از غذاهایی که در منزل تهیه می‌شود استفاده می‌کنند که البته باید فرهنگ تهیه غذا در منزل هم تغییر کند.

عزیزی توجه در نوع غذا ، روغن مورد استفاده ، تهیه غذا و سرخ کردنی‌ها را درمنزل یک ضرورت دانست و گفت : استفاده از غذاهای پرکالری ، انرژی و کالری زیادی را به بدن می‌رساند و موجب چاقی می شود.

دومین کنگره بین المللی سندرم متابولیک ، چاقی و دیابت با حضور بیش از 880 محقق و متخصص داخلی و خارجی به مدت 3 روز در مرکز همایش های بین المللی روزبه زنجان برگزار شد

جراح قلب و تعمیر کار

روزی جراحی برای تعمیر اتومبیلش آن را به تعمیرگاهی برد.

تعمیرکار بعد از تعمیر به جراح گفت:

- من تمام اجزا ماشین را به خوبی می شناسم و موتور و قلب آن را کامل باز می کنم و تعمیر میکنم. در حقیقت من آن را زنده می کنم. حال چطور درامد سالانه ی من یک صدم شماست..

جراح نگاهی به تعمیرکار انداخت و گفت :

- اگر می خواهی درامدت ۱۰۰برابر شود اینبار سعی کن زمانی که موتور در حال کار است آن را تعمیر کنی!!!!

درج قیمت آزاد برق در قبوض

معاون توانیر از ماجرای درج قیمت آزاد برق در قبوض مشترکان گفت و با بیان اینکه قیمت تمام شده برق بدون محاسبه سوخت 430 ریال است.
 غلامرضا خوش خلق گفت: برق مشترکان پرمصرف که در ساعات پیک بالاتر از حد مجاز مصرف کنند، قطع می‌شود.
 
وی افزود: در تابستان الگوی مصرف برق برای مشترکان خانگی در مناطق عادی، 300 کیلووات ساعت در ماه است. در این میان، برخی از خانوارهای دهک دهم جامعه که 10 درصد از مشترکان شبکه برق کشور را تشکیل داده و 30 درصد مصرف خانگی را به خود اختصاص می‌دهند، بسیار بالاتر از الگو مصرف می‌کنند و جزء مشترکان پرمصرف خانگی قرار می گیرند.

پیرترین و جوانترین کنکوری امسال

معاون سازمان سنجش آموزش کشور پیرترین و جوانترین کنکوریهای سال 1389 را معرفی کرد و گفت: پیرترین کنکوری امسال پیرمردی 80 ساله و جوانترین کنکوری جوانی 11 ساله است که با سایر داوطلبان این آزمون برای ورود به دانشگاه به رقابت می پردازند.

 پیرترین داوطلب ثبت نام کننده در کنکور 89 متولد 1308 است که از شهرستان قائمشهر در گروه آزماییش علوم تجربی کنکور 89 شرکت می کند.
وی اظهار داشت: همچنین جوانترین کنکوری دختری 11 ساله است که از شهرستان بم و در گروه آزمایشی علوم انسانی شرکت کرده است.
 
معاون سازمان سنجش آموزش کشور گفت: همچنین مرد 79 ساله ای از شهرستان نجف آباد و زن 75 ساله ای از قزوین نیز برای شرکت در کنکور 89 ثبت نام کرده اند.
 
در آزمون سراسری سال 89، یک میلیون و287 هزار و433 نفر ثبت ‌نام کرده‌اند که 60 درصد از تعداد کل ثبت نام کنندگان در این کنکور را زنان تشکیل می دهند.
 
کنکور سراسری 89 در روزهای 10، 11 و 12 تیرماه 1389 برگزار می شود.

 

حجامت بدون تجویز پزشک، ممنوع!

مدیر توسعه علوم و خدمات طب سنتی در ستاد کشوری گیاهان دارویی و طب ایرانی با ابراز نارضایتی از آنچه «برخی سوءاستفاده‌ها از طب اسلامی» عنوان کرد، گفت: افراد برای انجام حجامت بدون تجویز پزشک اقدام نکنند.

دکتر میرغضنفری گفت: هر چند حجامت یکی از روش‌های مؤثر و کارا در طب سنتی است و اسلام هم آن را امضا کرده اما متأسفانه امروزه برخی، از این طب سوءاستفاده می‌کنند.
وی تأکید کرد که حجامت از بسیاری روش‌های درمانی و اصول خاص خود برخوردار است بنابراین توصیه می‌شود که افراد بدون تجویز پزشک برای حجامت اقدام نکنند.

میرغضنفری با بیان اینکه اکنون عنوانی با نام «متخصص طب سنتی» در کشور نداریم، ادامه داد: اکنون مجریان و محققان طب سنتی در کشور فعالند. اما به‌دنبال راه‌اندازی دانشکده طب سنتی، امسال چهارمین سالی است که در رشته طب سنتی و از میان پزشکان عمومی دانشجوی تخصصی در مقطع PhD پذیرش می‌شود و هشتم مرداد ماه آزمون مربوطه برگزار می‌شود و در مجموع از اواخر سال آینده به‌تدریج فارغ‌التحصیلان این رشته را خواهیم داشت.

وی در ادامه با بیان اینکه با تاخیری یک ساله از میان داروساز عمومی در مقطع PhD داروساز سنتی نیز پذیرش شد، افزود: تربیت متخصص و داروساز طب سنتی در دانشگاه‌های بزرگ کشور ازجمله دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، ایران، شاهد و شیراز انجام می‌شود و سالانه بین 22 تا 26 دانشجو در طب سنتی پذیرش می‌شوند. پذیرش در داروسازی سنتی مقداری کمتر است.

وی ادامه داد: یکی از معضلات در زمینه طب سنتی آن است که پزشکان متقاضی آزمون PhD این رشته از طب سنتی هیچ نمی‌دانند. بر این اساس پیشنهاد داده‌ایم واحدهای طب سنتی برای پزشکان در نظر گرفته شود؛ امری که در تمام دنیا وجود دارد.

میرغضنفری توصیه کرد که افراد درصورت تمایل به استفاده از طب سنتی به درمانگاه‌های دانشگاه‌های طب سنتی مراجعه کنند و گفت: اکنون حدود 7کلینیک‌ طب سنتی در سطح کشور فعالند که برای افزایش این کلینیک‌ها برنامه‌ریزی می‌شود.

وی در ادامه عطاری‌ها را محل تحویل و نه تجویز دارو خواند و با تأکید بر لزوم ساماندهی عطاری‌ها افزود: طبیبان سنتی و محلی از سرمایه‌های هر کشوری هستند. بر این اساس افرادی که ادعا یا توانمندی‌هایی در امور طب سنتی دارند شناسایی و برای ارزیابی توانایی‌شان و صحبت در دانشکده طب سنتی از آنها دعوت می‌شود. اکنون به‌دنبال طراحی دوره‌های جامع آموزشی طب سنتی برای مخاطبان مختلف هستیم.

دسترسی 484 میلیون کاربر به اینترنت پرسرعت در دنیا

اینفورمیشین‌ویک، تعداد مشترکان خطوط پهن‌باند اینترنتی جهان با سرعت قابل ملاحظه درحال افزایش است که کارشناسان عامل اصلی این اتفاق را افزایش دسترسی کاربران در کشورهای آسیایی، به‌خصوص کشور چین به خطوط اینترنتی DSL و فیبرهای نوری می‌دانند.
مرکز Broadband Forum با انتشار گزارشی جدید اعلام کرد که تا پایان فصل نخست سال جاری میلادی 484 میلیون خط پهن‌باند اینترنتی در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است که این رقم رشد 12/3 درصدی استفاده از خطوط پهن‌باند اینترنتی نسبت به فصل پایانی سال 2009 و رشد 41/12 درصدی نسبت به 12 ماه گذشته را نشان می‌دهد.
بررسی این مرکز نشان داده است که گستردگی استفاده از خطوط پهن‌باند اینترنتی به دنبال افزایش تمایل کاربران آسیایی به استفاده از اینترنت پرسرعت روی داده است که در این میان، افزایش دسترسی کاربران چینی به خطوط پهن‌باند نقش عمده و اساسی برعهده داشته است.
در حالی که تا ماه گذشته آمریکا بیشترین تعداد کاربران آنلاین مجهز به خطوط پهن‌باند اینترنتی را در دنیا داشت، چین هم‌اکنون بیش از دیگر کشورهای جهان دسترسی برای شهروندان خود به این سرویس اینترنتی را فراهم کرده است. در حال حاضر 112 هزار خط اتصال پهن‌باند اینترنتی در کشور چین موجود است که این رقم برای کشور آمریکا 87 هزار عدد اعلام شده است.
تعداد کاربران آنلاین چینی که با استفاده از خطوط پرسرعت پهن‌باند در فصل نخست سال جاری میلادی وارد اینترنت شده‌اند نسبت به تعداد آن‌ها در فصل پایانی سال قبل 67/5 درصد و نسبت به تعداد آن‌ها در 12 ماه گذشته 96/20 درصد افزایش یافته است. چین همچنان سریع‌ترین رشد در زمینه گسترش خطوط پهن‌باند اینترنتی را در سراسر دنیا به خود اختصاص داده است.
"رابین مرش " مدیر عملیاتی مرکز Broadband Forum طی بیانیه‌ای توضیح داد: با توجه به فناوری‌های پیشرفته کنونی و گستردگی خدمات ارایه شده از سوی مراکز اینترنتی، ما هم‌اکنون شاهد گستردگی خطوط پهن‌باند اینترنتی در سراسر جهان هستیم که در این میان نوآوری‌های برخی دولت‌ها برای افزایش دسترسی مردم به اینترنت پرسرعت بسیار قابل ملاحظه است. ما پیش‌بینی می‌کنیم که این جریان در سال‌های پیش‌رو سرعت بیشتری به خود بگیرد.
علاوه بر دو کشور چین و آمریکا که بیشترین تعداد کاربران متصل به خطوط پهن‌باند اینترنتی در جهان را به خود اختصاص داده‌اند، دیگر کشورها از جمله آلمان، انگلیس، کره جنوبی و برزیل به عنوان بزرگترین عرضه کنندگان خدمات اینترنت پرسرعت در جهان محسوب می‌شوند.
در حالی که آژانس‌های و سازمان‌های دولتی آمریکا از کاهش سرعت دسترسی مردم این کشور به خطوط پرسرعت اینترنتی در ماه‌های اخیر خبر داده‌اند، بررسی‌ها نشان می‌دهد که این جریان چندان باعث نگرانی کاربران این کشور نشده است. نتایج حاصل از آخرین نظرسنجی انجام شده در کشور آمریکا نشان می‌دهد حدود 80 درصد مردم آمریکا اطلاعات دقیقی در مورد سرعت اتصال خود به شبکه اینترنت ندارند و چندان هم در این زمینه نگران نیستند.

ده ورزش برای تقویت زانو

1)محکم کردن زانو:


بنشینینید و پاها را مقابل خود دراز کنید ,زانوی خود را هر چه محکم تر راست کنید ,آن را به زمین فشار دهید و هم زمان پا را از مچ به سمت خود بکشید .زانو را تا پنج شماره راست نگه دارید,سپس آن را کاملا شل کنید (سه بار در روز هر بار 10مرتبه)


2)محکم کردن زانو در حالت ایستاده یا نشسته:


باید این تمرین را در فعالیت های روزمره خود بگنجانید .برای مثال هنگامی که برای مدت طولانی نشسته اید به دفعات زانوی خود را راست کنید

3)محکم کردن زانو با حمایت پاشنه:

بنشینید و پاهای خود را دراز کنید .جسمی (مانند حوله ای? تا شده یا یک تکه چوب به ارتفاع پنج سانتی متر )را زیر پاشنه خود قرار دهید ,عضلات ران را سفت کنید و انگشتان را از مچ پا به سمت خود بکشید .تا ده بشمارید ,سپس عضلات راشل کنید و این تمرین را حداقل دو بار در روز و هر بار ده مرتبه انجام دهید .


4)بالا بردن پا در وضعیت کشیده :

بنشینید و پاها را راست کنید .درحالیکه زانو را در وضعیت کشیده قفل کرده اید ,پای آسیب دیده را بالا ببرید ,سپس تا نزدیکی زمین پایین بیاورید .این تمرین را به صورت متوالی و سریع ده بار انجام دهید و سعی کنید به سی برسانید.


5)بالا بردن پا با وزنه :

بنشینید و پاهای خود را راست کنید .وزنه ای روی مچ پا قراردهید ,پاها را در همان حالت راست بودن بالا ببرید سپس به آرامی پایین بیاورید.برای شروع,وزنه نباید از یک کیلوگرم بیشتر باشد وزنه را به تدریج سنگین تر کنید. مراقب باشید که زانو در وضعیت کشیده باشد.تمرین را با 5بار شروع کنیدو به تدریج به 5سری ده تایی برسانید.


6)چرخش مفصل ران:

بنشینید و مفصل های پاهای خود را راست کنید.در حالی که زانو را در همان وضعیت کشیده قفل کرده اید پا را بالا ببرید و دایره هایی را با پای خود در فضا رسم کنید و آن را به سری های ده تایی برسانید این تمرین را با افزودن وزنه به مچ پا انجام دهید.


7)حرکت الفبا:


بنشینید و پاهای خود را راست کنید ,در حالی که زانو را صاف نگه داشته اید پا را بالا ببرید و بدون توقف حروف الفبا را در فضا بنویسید.وقتی این تمرین برایتان آسان شد,آن را با افزودن وزنه به مچ پا ادامه دهید.


8)بالا بردن پا در وضعیت نشسته :

بنشینیدو پاها را راست کنید .در حالی که زانو را در وضعیت کشیده قفل کرده اید پا را بالا ببرید به صورت عرضی آن را به یک سو ببرید و به آرامی به سمت مرکز برگردانید و آن گاه به نرمی پایین بیاورید.این حرکت را با هر پا 5 بار تکرار کنید و به تدریج به سه سری ده تایی برسانید,سپس این تمرین را با افزودن وزنه به مچ پا ادامه دهید.

9)دور کردن مفصل ران :

به پهلو بخوابید ,به نحوی که پای آسیب دیده بالا قرار گیرد .زانو را راست نگه دارید و پا را از زانو بالا ببرید,تا سه بشمارید و سپس به آرامی پایین بیاورید.با 5 بار شروع کنید ,به تدریج تعداد تمرین را به سه سری ده تایی برسانید و سپس با افزودن وزنه به مچ پا آن را ادامه دهید.


10)بالا بردن پا در وضعیت دمر:


روی شکم بخوابید.زانو را راست نگه دارید و پا را از عقب کمی بالا ببرید. این وضعیت را تا سه شماره حفظ کنید ,سپس به تدریج پا را پایین بیاورید .این تمرین را باهرپا 5 بار انجام دهید,به تدریج آن را به سه سری ده تایی برسانید و سپس با افزودن وزنه به مچ پا ادامه دهید.

چند خبرکوتاه وخواندنی

همه ما فکر می‌کنیم وقتی مغز بدن ما را کنترل می‌کند، باید تصویر بسیار درست و دقیقی هم از بدن داشته باشد،‌ بدون هیچ خطایی.
اما برعکس پژوهشگران دانشگاه یو.سی.ال لندن نشان داده‌اند که مغز ما تصویر بسیار تحریف ‌شده‌ای از بدن‌مان دارد. آن‌ها در مطالعه‌ای که به طور خاص روی دست متمرکز بود، نشان دادندکه مغز اصلا تصور درستی از دست بدن فرد ندارد و به خصوص خیلی تمایل دارد که انگشتان دست را کوتاه‌تر و خود دست را چاق‌تر از آن‌چه واقعا هست تصور کند. ساینس‌دیلی با ارائه این گزارش، به نقل از عصب شناسان می‌نویسد شاید این خطا به دلیل ارسال پیام‌های حسی از نقاط مختلف پوست به مغز باشد، اما این فقط یک حدس است. در تصویر زیر، . حتما این ضرب‌المثل را شنیده‌اید و بارها هم به کار برده‌اید: من این‌جا را مثل کف دستم می‌شناسم!‌ خب ظاهرا هیچ‌کدام از ما کف دست خودمان را هم نمی‌شناسیم!

لایوساینس در خبر دیگری باز هم به سراغ ژنتیک رفته و تنبلی‌های ما را هم به گردن ژنتیک انداخته است. در این گزارش آمده است که اگر هیچ تمایلی برای ورزش کردن در خودتان سراغ ندارید، خودتان را سرزنش نکنید، چون در واقع تقصیر ژن‌ها شما است. این اولین باری است که گرایش به ورزش و تحرک فیزیکی به ژن‌ها مربوط دانسته شده و دانشمندان خیلی نگرانند که با این خبر،‌ خیال افراد راحت بشود و به جای تلاش برای تغییر سبک زندگی خود،‌ همه تقصیرها را گردن ژن‌هایشان بیاندازند. خب نگرانی هم دارد، راستش را بگویید، خود شما وسوسه نشدید؟

شاید به طور کاملا تصادفی، اغلب خبرگزاری‌ها اولین عناوین خبری دیروز خود را به خبرهای رنگارنگ و متنوع در مورد بدن انسان،‌ خصوصا حوزه ژنتیک اختصاص داده بودند. برای نمونه با خبر ساینس‌دیلی ادامه می‌دهیم، شما چه جور غذاهایی را دوست دارید؟ کم نمک، خوش نمک،... فکر می‌کنید چرا ذائقه نمکی ما این‌قدر متفاوت است؟ خب به نظر می‌رسد باید از ژن‌ها بپرسیم. بر اساس این گزارش، ما بسته به ژنتیکی که داریم طعم نمک را تشخیص می‌دهیم. اما نتیجه چنین مطالعه‌ای به چه دردی می‌خورد؟ خب با تبلیغات گسترده جدید علیه نمک و تشویق فراوان به کاهش مصرف نمک، خیلی‌ها با ذائقه خود دچار مشکل شده‌اند. با فهم دلیل ترجیح غذاهای خوش‌نمک، می‌توان راهی پیدا کرد که افراد هم از غذای خود لذت ببرند و هم از نمک فراوان آسیب نبینند.

اما لایوساینس در مورد حس جهت‌یابی هم گزارشی نوشته است. ممکن است که افراد به طور ژنتیک از نظر جهت‌یابی با هم متفاوت باشند. در حقیقت مطالعه پژوهشگران بر روی بچه موش‌ها این فرضیه را تایید می‌کند و پژوهشگران معتقدند که در مورد انسان هم باید این فرضیه درست باشد. البته یادمان باشد که ژنتیک اغلب دلیل صد در صدی هیچ چیز نیست. 

اما سری هم به دنیای شگفت‌انگیز فضا بزنیم. پاپ‌ساینس یکی از اولین عناوین خبری دیروز خود را به سیستم تلسکوپ جدیدی اختصاص داده که از روی زمین توانسته تصاویری از اعماق فضا بگیرد که از هر تصویر دیگری که تا به حال گرفته شده کیفیت بیشتری دارند: سه برابر واضح‌تر از تصاویر هابل.

تصویر سمت چپ را هابل گرفته است و تصویر سمت راست را تلسکوپ جدید گرفته است

برای نمونه تصاویری که در بالا می‌بینید، هر دو به یک منطقه فضایی تعلق دارند. تصویر سمت چپ را هابل گرفته است و تصویر سمت راست را تلسکوپ دوچشمی بزرگ، ال.بی.تی گرفته است. خودتان قضاوت کنید! نکته جالب در مورد این تلسکوپ این است که برای گرفتن این عکس‌ها با این کیفیت فوق‌العاده فقط از یکی از دو آینه‌اش استفاده کرده است. ال.بی.تی مثل یک دوربین دوچشمی است که به جای عدسی، از دو آینه 8.5 متری بهره می برد و از آن مهم تر، مجهز به سیستم اپتیک سازگار است که اغتشاشات جوی را خنثی می کند! 

این روزها خبرهای زیادی در مورد مریخ به گوش می‌رسد. حالا که معلوم شده روزگاری یک سوم مریخ را آب گرفته بوده است، جستجو به دنبال نشانه‌ای از حیات روی همسایه سرخ زمین جان تازه‌ای گرفته است و توجه‌های بیشتری را به خود جلب کرده است. نیوساینتیست در گزارش جالبی به سراغ راست‌گرد بودن حیات روی مریخ رفته است. البته شاید بدانید که راست‌گردی و چپ‌گردی یا بهتر است بگویم چپ‌برتری و راست‌برتری محدود به انسان یا برخی دیگر از موجودات زنده نمی‌شود. در واقع اسیدهای آمینه، قندها و سایر مولکول‌ها در طبیعت به هر دو شکل راستگرد و چپگرد می‌توانند وجود داشته باشند. اما حیات یک نوع آن را انتخاب می‌کند، مثلا همیشه از گلوکزهای راست‌برتر استفاده می‌کند. محققین نشان داده‌اند که باکتری‌ها اسید لاکتیک راست‌برتر و برعکس آلانین چپ‌برتر را ترجیح می‌دهند، در حدی که سازگار شدنشان با نسخه‌های قرینه‌ این مولکول‌ها مدت زمان زیادی می‌برد. خلاصه این که نمونه‌های مریخی نشان می‌دهد که اگر حیاتی روی مریخ وجود داشته باشد، ترجیح می‌دهد که از مولکول‌های راست‌برتر استفاده کند.

در دنیای فناوری هم همچنان رایانه‌های صفحه‌ای یا تب‌لت‌ها اخبار داغ را می‌سازند. این‌بار سری به اخبار فناوری یاهو بزنیم ببینیم در مورد آمار فراگیر شدن رایانه‌های صفحه ای چه پیش‌بینی دارد. بر اساس این گزارش تخمین زده می‌شود که امسال 6 درصد فروش به تب‌لت‌ها اختصاص داشته باشد. اما سال بعد، این رقم به 18 درصد خواهد رسید. به همین ترتیب تا سال 2013/ 1392 تب‌لت‌ها به ابزار دوم دنیای رایانه تبدیل خواهند شد. به نظر می‌رسد به زودی نت‌بوک‌ها و لپ‌تاپ‌ها هم زیادی قدیمی محسوب خواهند شد!

هر چه از آغاز فاجعه نفتی خلیج مکزیک می‌گذرد،‌ نتایج مخرب آن آشکارتر می‌شود. علیرغم این که بریتیش پترولیوم متعهد شده است که به آسیب‌دیدگان مستقیم و غیرمستقیم این فاجعه غرامت بپردازد، اما به ماهی‌ها، پرندگان و سایر موجودات دریایی که جان خود را از دست داده‌اند یا با شرایط موجود به زودی در خطر مرگ قرار خواهند گرفت هم می‌توان نقدا غرامت پرداخت؟ یا با پرداخت چه قدر پول می‌توان اکوسیستم منطقه را اصلاح کرد و آب‌های منطقه را از تبدیل شدن به منطقه غیرقابل حیات نجات داد؟ اسوشیتد پرس در گزارش دیروز خود به رفتار تازه‌ای در بین آبزیان منطقه اشاره کرده است. درست مانند وقتی که جنگل آتش می‌گیرد و حیوانات می‌گریزند، . دلفین‌ها، کوسه‌ها،‌ خرچنگ‌ها،‌ شاه‌ماهی‌ها و انواع ماهی‌های ریز و درشت به باریکه آب‌های تمیز کنار ساحل پناه آورده‌اند. اما چه قدر می‌توانند در این باریکه دوام بیاورند؟ به علاوه فرار آبزیان نشان‌دهنده این است که عمق فاجعه چه‌قدر زیاد است.

 

چای: برای شما مفید است یا مضر؟

هر چند وقت یک بار تحقیقاتی انجام می‌شود و در مورد فواید یا مضرات مصرف چای اطلاعاتی به ما داده می‌شود، اما به طور کلی آیا نوشیدن چای برای ما مفید است یا خیر؟

نوشیدن بیش‌تر از 4 فنجای چای در یک روز می‌تواند خطر ابتلا به روماتیسم مفصلی را در زنان افزایش دهد. اگرچه بعضی تحقیقات نشان می‌دهد این نوشیدنی دارای فوایدی برای شما است.
محققان ادعا کردند که نوشیدن 3 یا 4 فنجای چای در روز می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را تا 25 درصد کاهش دهد. هم‌چنین به نظر می‌رسد که آنتی‌اکسیدان‌ها و منیزیوم موجود در این نوشیدنی به کاهش وزن کمک می‌کند. هم‌چنین نوشیدن یک فنجای چای می‌تواند خطر ابتلا به سرطان تخمدان را نیز کاهش دهد.
محققان متوجه شدند زنانی که هر روز یک فنجای چای می‌نوشند نسبت به زنانی که هرگز چای نمی‌نوشند با احتمال 10 درصد کم‌تر به این بیماری دچار می‌شوند.
تحقیقات نشان می‌دهد چای سبز مفیدترین نوشیدنی نسبت به دیگر انواع چای‌هاست.
دانشمندان متوجه شدند این نوشیدنی می‌تواند از ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی پیشگیری کند، در درمان آکنه موثر است و حتی یک شست و شو دهنده خوب دهان است. چای سبز حتی‌ می‌تواند از شما در برابر ابتلا به بیماری‌های چشمی هم محافظت کند.
این چای که سرشار از آنتی اکسیدان است به کاهش وزن شما هم کمک می‌کند.
البته به دلیل آن که این چای دارای مقادیر کم کافئین است ممکن است نوشیدن آن برای افرادی که نسبت به کافئین حساسیت دارند چندان خوشایند نباشد. هم‌چنین زنان باردار و شیرده هم بهتر است از این نوشیدنی کم‌تر استفاده کنند.
البته چای سیاه دارای عناصر مضر هم هست. مهم‌ترین ماده مضر در آن کافئین است که می‌تواند به سفت شدن عروق خونی منجر شود. اگرچه مقادیر کم کافئین در چای، این نوشیدنی را نسبت به قهوه سالم‌تر می‌کند.
بعضی از کارشناسان معتقدند در مورد فواید چای اغراق شده است. آن‌ها می‌گویند بهترین روش برای کمک به حفظ رطوبت پوست نوشیدن آب است.
با توجه به همه مضرات و فوایدی که تا کنون برای چای مطرح شده است شاید مهم‌ترین دلیل برای نوشیدن چای تحقیقی باشد که سال گذشته انجام شده است.
دانشمندان متوجه شدند که چای میزان استرس را تا 25 درصد کاهش می‌دهد.
در این آزمایش، محققان افرادی را در شرایط استرس‌زا قرار دادند و متوجه شدند افرادی که بلافاصله بعد از این شرایط چای نمی‌نوشند با احتمال 25 درصد بیش ‌تر دچار ناامیدی می‌شوند. اما افرادی که چای می‌نوشند میزان استرس آن‌ها تا 50 درصد کاهش پیدا می‌کند.

میزان خروج دانشجو از ایران نسبت به جمعیتش بیشتر است

 مدیر آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: ایران به همراه کشورهای کره و چین بیشترین میزان خروج دانشجو را نسبت به جمعیت خود دارند. 

دکتر منصور امین با بیان این اینکه این دانشجویان بیشتر راهی کشورهای هندوستان، مجارستان، اکراین، امارات و حتی سوریه می‌شوند، اظهارکرد: بیش از ۵هزار دانشجوی ایرانی در هندوستان مشغول تحصیل هستند.

وی افزود: رشد جمعیت کشور در ابتدای انقلاب سبب شد تا در حال حاضر جمعیت زیادی از کشور در سن ۱۸ تا ۲۵ سال قرار داشته باشند و مسلما جوان در این سن نیاز به امکانات زیادی از جمله تحصیلات عالی دارد، اما شوق ادامه تحصیل در کشور و ظرفیت کم دانشگاه‌ها، به خروج دانشجویان دامن زده است.

امین با اشاره به تبلیغات گسترده کشورهای مختلف برای ترغیب دانشجویان به ادامه تحصیل در آن کشورها، گفت: آن‌ها جاذبه‌هایی زیادی را برای جذب دانشجویان ما ایجاد و معرفی می‌کنند و اغلب افرادی که برای ادامه تحصیل خارج می‌شوند دیگر به کشور باز نمی‌گردند. مدیر آموزشی دانشگاه جندی‌شاپور ادامه داد: نه تنها دانشجویان، بلکه متخصصان و افراد تحصیل کرده‌ای که کشور هزینه زیادی برای تحصیل آن‌ها پرداخت کرده است هم به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند.

امین با بیان اینکه در سالهای اخیر امکانات پژوهشی زیادی در دانشگاه‌ها ایجاد شده است، اظهارکرد: می‌توان با ظرفیت سازی و استخدام این افراد با حقوق مناسب، از خروج آنها جلوگیری کرد. وی با اشاره به خروج اساتید بازنشسته به همراه خانواده‌هایشان برای ادامه زندگی در اروپا و آمریکا، گفت: می‌توان با دادن مجوز تاسیس دانشگاه‌های غیر انتفاعی به اساتید بازنشسته از خروج آنها جلوگیری و از تجربه آنها استفاده کرد و ظرفیت پذیرش دانشجو در داخل را هم بالا برد.

راه اندازی سرویس تلویزیونی سیار زمینی

چهار شرکت پخش برنامه های تلویزیونی مهم کره جنوبی از جمله MBC ، SBS ، KBS و YTN و دو شرکت کوچک دیگر قصد دارند خدمات DMP پخش برنامه های چند رسانه ای دیجیتالی را به کاربران ارائه دهند.
 
طبق گزارش های بدست آمده ، در حال حاضر این سرویس DMB در سئول راه اندازی شده است و مسئولین انتظار دارند بتوانند در سال آینده این خدمات خود را در کل این کشور راه اندازی کنند تا تمامی مردم کره از آن بهره مند گردند.

شرکت های سازنده گوشی های همراه از جمله سامسونگ و ال جی در تلاش هستند تا بیشتر گوشی هایی را طراحی کنند که قابلیت پخش برنامه های تلویزیونی را داشته باشد.

ناگفته‌هایی درباره‌ی پیامک

از وقتی که تعرفه‌ی پیامک‌های فارسی و لاتین تغییر کرد، سوالاتی درباره‌ی نحوه‌ی محاسبه‌ و چگونگی تفکیک این دو زبان در پیامک‌ها وجود دارد؛ به عنوان مثال نرخ محاسبه تعرفه پیامک‌هایی که در آن‌ها هر دو کاراکتر فارسی و لاتین نوشته شده و یا پیام‌های حاوی عدد و تصویر و نحوه محاسبه آن، مورد پرسش است.

به گزارش ایسنا، شاید تاکنون نمی‌دانستید که پیا‌مک‌هایی که فقط حاوی علامت سوال یا هر نوع علامت دیگر باشند، بسته به زبان گوشی‌ها، تعرفه‌ی متفاوتی دارند؛ به عنوان مثال اگر مشترک زمانی که می‌خواهد پیامکی فقط حاوی علامت ارسال کند، زبان گوشی‌اش فارسی باشد، پیامک او فارسی محاسبه شده و زمانی که زبان گوشی او لاتین باشد، پیامش لاتین محاسبه می‌شود.

هم‌چنین این موضوع در پیام‌هایی که فقط حاوی اشکال هندسی هستند، نیز صادق است؛ به این معنی که اگر زبان گوشی‌ مشترک فارسی باشد، پیامک او فارسی محسوب شده و زمانی که زبان گوشی لاتین باشد، پیام او لاتین محاسبه می‌شود و پیام‌هایی که با حرف فارسی شروع شده و با شکل و یا عدد همراه باشد هم فارسی محاسبه می‌شوند.

محاسبه‌ی هزینه‌ی ارسال پیامک‌ فاقد محتوا چه‌طور انجام می‌شود؟

ممکن است برخی مشترکان خواسته یا ناخواسته به ارسال پیامک خالی اقدام کنند، این دسته از مشترکان باید توجه داشته باشند که هنگام ارسال، زبان گوشی خود را فارسی کنند تا آن پیامک فارسی محاسبه شود؛ در غیر این صورت اگر زبان گوشی در زمان ارسال پیامک لاتین باشد، حتی پیامک خالی نیز برای آن‌ها مثل پیام لاتین محاسبه شده و باید تعرفه پیامک لاتین را پرداخت کنند.

تعرفه پیامک‌هایی که فقط حاوی عدد هستند

در پیامک‌هایی که فقط حاوی عدد هستند نیز این قانون صدق می‌کند و بسته به زبان گوشی فارسی یا لاتین محاسبه می‌شوند.

اما در برخی از گوشی‌هایی که امکان ارسال پیامک فارسی دارند، اعداد به صورت فارسی تایپ نمی‌شوند که ظاهرا امکان استفاده از اعداد فارسی در نرم‌افزار پیامک فارسی پیش‌بینی و لحاظ شده که مشترکان بعد از دانلود می‌توانند اعداد فارسی را نیز تایپ کنند.

نحوه‌ی محاسبه‌ی تعرفه‌ی پیامک‌های حاوی هر دو حروف لاتین و فارسی

پیامک‌هایی که با حرف فارسی شروع شده و با لاتین ادامه پیدا کنند، فارسی محاسبه شده و برعکس اگر پیامکی با زبان لاتین شروع شود و با فارسی ادامه یابد، لاتین محاسبه می‌شود که البته ظاهرا همراه اول اعلام کرده که به نفع مشترکان پیامک‌هایی که با لاتین شروع شده و با فارسی ادامه یافته ولی کاراکتر فارسی آن بیش‌تر از لاتین باشد را نیز فارسی محاسبه می‌کند.

به گزارش ایسنا هر بسته‌ی پیامک حاوی 1200 بایت است که در حال حاضر تعرفه پیامک‌های لاتین با 160 کاراکتر به مبلغ 222 ریال و پیام‌های فارسی با حدود 70 کاراکتر به مبلغ 89 ریال است اما طبق آنچه در اخبار اعلام شده با استفاده از نرم‌افزار پیامک فارسی در هر پیامک فارسی می‌توان 200 کاراکتر نیز ارسال کرد.

پیش‌بینی ناسا؛ فاجعه بزرگ در سال 2013

ارزیابی‌های ناسا نشان می‌دهد که توفان خورشیدی سال 2013 یک فاجعه بزرگ است، چون شدت آن 20 برابر ویرانگرتر از اثرات ناشی از عبور توفان کاترینا در آمریکا است و می‌تواند عملکرد شبکه‌های تلویزیونی و اینترنت را به شدت مورد تهدید قرار دهد. 

دانشمندان ناسا پیش‌بینی کردند که توفان خورشیدی که قرار است در سال 2013 رخ دهد می‌تواند برای زمین به یک فاجعه بزرگ و حتی نابودی دنیا تبدیل شود.

در تقویم مایاها 21 دسامبر 2012 به عنوان پایان دنیا پیش‌بینی شده است. اکنون گروهی از دانشمندان ناسا با بررسی رفتار خورشید هشدار دادند که پایان دنیا با یکسال تاخیر می‌تواند در سال 2013 رخ دهد.
ارزیابی‌های ناسا نشان می‌دهد که توفان خورشیدی سال 2013 یک فاجعه بزرگ است چون شدت آن 20 برابر ویرانگرتر از اثرات ناشی از عبور توفان کاترینا در آمریکا است و می‌تواند عملکرد شبکه‌های

در تقویم مایاها 21 دسامبر 2012 به عنوان پایان دنیا پیش‌بینی شده است. اکنون گروهی از دانشمندان ناسا با بررسی رفتار خورشید هشدار دادند که پایان دنیا با یکسال تاخیر می‌تواند در سال 2013 رخ دهد.

تلویزیونی و اینترنت را به شدت مورد تهدید قرار دهد.

دانشمندان ناسا در این خصوص اظهار داشتند: "زمین و فضا به روشی کاملا جدید برای تاریخ بشریت با هم تمام خواهند گرفت."

فوریه گذشته که ناسا رصدخانه دینامیک خورشید (SDO) را پرتاب کرد محققان لابرتوار روترفورد در آکسفورد شایر انگلیس در خصوص اثرات بادهای خورشیدی بر روی بازی‌های المپیک 2012 هشدار دادند.

اکنون کارشناسان ناسا نسبت به خطرات بالقوه‌ای که توفان عظیم خورشیدی در فاصله 150 میلیون کیلومتری و در سال 2013 می‌تواند برای زمین داشته باشد هشدار دادند.

به گفته این محققان، در حال حاضر فعالیت خورشیدی بسیار شدید شده است و در سال‌های آینده نیز میزان آن افزایش خواهد شد و منجر به بروز یک فاجعه بی‌سابقه خواهد شد. این توفان بر روی سیستم‌های انرژی و ارتباطات زمین اثر خواهد گذاشت و عملکرد پلاسمای خورشیدی به شدت زندگی مملو از فناوری امروز را مختل خواهد کرد.

براساس گزارش تلگراف، این توفان‌ها می‌توانند تمام ابزارها از آی- پاد تا ماهواره ها را در معرض نابودی قرار دهند و منجر به قطع برق در بسیاری از مناطق دنیا شوند.

رصدخانه SDO در ماه‌های اخیر تصاویر منحصربفردی از لکه‌های خورشید در فتوسفر (لایه خارجى بسیار داغ اتمسفر خورشید) را ارائه کرده است. این لکه‌های درخشان که با روشن شدن خود میزان زیادی انرژی آزاد می‌کنند از این مسأله حکایت دارند که ستاره مادر وارد بیست و چهارمین چرخه فعالیت خود (از زمانی که ستاره‌شناسان با کمک دستگاه‌های اپتیکی شروع به رصد آن کرده‌اند) شده است.

به طور متوسط چرخه‌ها 11 سال را طی می‌کنند و بنابراین از حدود 2قرن و نیم قبل دانشمندان با وسواس خاصی اطلاعات مربوط به خورشید را جمع‌آوری کرده‌اند.

بازی افتتاحیه جام جهانی رکورد پخش تلویزیونی را در کشور چین شکست.

بر اساس اعلام روزنامه چاینا تودی در بازی افتتاحیه جام جهانی 2010 میان تیم‌های آفریقای‌جنوبی و مکزیک نزدیک به 24 میلیون نفر از طریق شبکه‌های مخلتف از جمله CCCTV5 توانستند در کشور پهناور چین بازی را به صورت زنده تماشا کنند که این رقم در تاریخ پخش تلویزیونی کشور خاور دوری سابقه نداشته است. 

به گزارش خبرگزاری فارس، مطابق این گزارش در کشور چین بیشترین شمار بینندگان تلویزیونی یک مسابقه این ورزش، بازی نهایی جام‌جهانی 2006 در آلمان بود که آن را 18 میلیون نفر میان فرانسه و ایتالیا از تلویزیون تماشا کردند. 

پیکارهای جام‌جهانی از جمعه گذشته آغاز شد و تا تاریخ 20 تیرماه ادامه خواهد یافت.

می‌شه منو بغل کنی؟

بغلم کن، من فقط ایدز دارم» این شعار روز جهانی ایدز در سال گذشته بود که اشاره ظریفی به مشکلات عاطفی کودکان مبتلا به ایدز داشت. این نوشته را در همین زمینه بهاره غلام‌زاده به  خود هم‌خوان کرده است:

 نهایت غم رو وقتی حس میکنی که یک بچه هفت ساله مبتلا به ایدز میاد با بغض بهت میگه: میشه منو بغل کنی؟ نهایت درد رو زمانی حس میکنی که وقتی اون بچه رو بغل کردی و ازش پرسیدی چرا ناراحته بهت میگه: "امروز میخواستم به خانم معلممون گل بدم برای روز معلم و بغلش کنم مثل بچه های دیگه. ولی معلمم بهم گفت دور بایستم. بهم گفت نباید بغلش کنم. 

بچه ها همه منو مسخره کردن، هیچکی از اول سال کنار من نمیشینه و با من دوست نمیشه. همه میکن من آلوده ام. میگن من مریضشون میکنم. معلمم هم امروز گفت ممکنه اگه بغلش کنم اونم مریض کنم. مگه شما نگفتی من اگه داروهامو بخورم و اون کارایی که گفتی نکنم هیچکی رو مریض نمیکنم. 

مگه شما نگفتی من زیاد هم مریض نیستم. مگه شما نگفتی اگه برم مدرسه دوست پیدا میکنم. پس چرا هیچکس با من دوست نمیشه؟ پس چرا مامان دوستم گفت من شاید تا سال دیگه بمیرم؟" 

اینجاست که دیگه حرفی پیدا نمیکنی که در جواب این همه درد و ناراحتی بگی. فقط میتونی اشک هاتو به زور نگه داری. فقط میتونی اون بچه که حالا داره گریه میکنه رو بغل کنی و براش خیلی ساده توضیح بدی بعضی آدما ممکنه اشتباه کنن. 

فقط میتونی با اون حرف بزنی از همه آدمای خوب دنیا، میتونی براش از دوست هایی بگی که حتما یک روز پیدا میکنه، میتونی براش از خوبی ها بگی. ولی یه جایی ته ته دلت خودت هم شک میکنی به حرف هات. به اینکه آیا واقعا این بچه توی این جامعه با این طرز فکر یه روزی رو میبینه که همه بی ترس دوستش داشته باشن.
 
و اینجاست که دلت میگیره، و این جاست که مدادرنگی و مدل نقاشی رو میدی که مشغول نقاشی بشه و خودت با سرعت تمام میزنی بیرون از اونجا. میری راه میری توی خیابون و اشک میریزی بی صدا. سعی میکنی خودت رو آروم کنی ولی سخته.
 
اینجاست که آرزو میکنی کاش الان یکی بود که فقط کنارت راه میرفت و دستت رو میگرفت میذاشت حرف بزنی وگریه کنی و بعد که سبک شدی، آرومت میکرد.. چرا اینقدر سنگدل شدیم؟ چرا باید یک معلم با یک بچه هفت ساله این برخورد رو داشته باشه؟ چرا یک بچه هفت ساله باید آرزوش این باشه که یکی بیاد بغلش کنه بی که بترسه ازش. چرا؟

کمک هایی اولیه

ستن کمک‌های اولیه به‌منظور کمک به آسیب‌دیدگان ناشی از حوادثی نظیر زلزله، سقوط از کوه و تصادفات ضروری است.

زمان وقوع تصادف، بروز زلزله و سقوط از کوه و حوادثی نظیر نزاع شدید، تنها افرادی می‌توانند بلافاصله به امداد فرد مصدوم بپردازند که در نزدیکی وی قرار دارند. در بسیاری از موارد حادثه آن‌قدر سریع اتفاق می‌افتد و میزان صدمه و جراحت به حدی است که باید بلافاصله به فرد مصدوم کمک کرد یا لااقل تلاش کرد از خونریزی‌های ناشی از مصدومیت فرد آسیب‌دیده تاحدزیادی کاسته شود.

در بسیاری از موارد حتی ما در مقام افراد عادی نمی‌دانیم چطور باید یک بیماری را که دچار سکته شده یا ستون فقرات وی در یک تصادف شدید آسیب دیده به کنار خیابان منتقل کنیم تا آمبولانس سر برسد؛ بعضا نیز پیش می‌آید که با یک نفس مصنوعی ساده فرد مصدوم از مرگ رهایی می‌یابد.

شخص کمک‌دهنده نیازی به داشتن اطلاعات پزشکی یا پرستاری ندارد. همه افراد می‌توانند با آموختن اصول کمک‌های اولیه و انجام کمک صحیح و به‌موقع، چه بسا باعث جلوگیری از مرگ حتمی مصدومین یا شدت یافتن عوارض مختلف شوند.

عدم‌آگاهی ما در مواقعی که نیاز به کمک‌های اولیه است ممکن است به‌دلیل مرگ فرد مصدوم در محل حادثه پشیمانی به بار بیاورد؛ علاوه بر این حس نوع‌دوستی می‌تواند و باید مارا ترغیب به یاد‌گیری مبانی کمک‌های اولیه کند. اما کمک‌های اولیه چیست و چرا آموزش کمک‌های اولیه به افراد جامعه ضروری و حیاتی است؟

کمک‌های اولیه، مجموعه اقدامات و مراقبت‌هایی است که هنگام وقوع حادثه صورت می‌گیرد. هدف اصلی از این اقدامات جلوگیری از مرگ، پیشگیری و جلوگیری از پیشرفت ضایعات، صدمات و عوارض بعدی یا کاهش درد و رنج مصدوم پیش از ارجاع به پزشک و پیش از انتقال به مراکز درمانی است؛ این اقدامات می‌توانند شامل اقدامات جسمی یا روحی باشند.

هدف امدادگر، نجات یا زنده‌‌نگاه‌داشتن شخص یا اشخاص آسیب‌دیده است. در راستای این هدف اصلی، امداد‌گر باید ابتدا از ایراد صدمات جدید جلوگیری کرده و جلوی شدت یافتن عارضه را بگیرد. در مرحله بعد، امدادگر موظف است تا ضمن تدارک امکانات درمانی برای بیمار یا رساندن بیمار به محلی که اینگونه امکانات در آن فراهم است مثل بیمارستان، اقداماتی را در حد توان برای بهبود حال بیمار انجام دهد.

سرعت عمل، خونسردی، توجه به بیمار و آشنا بودن به کمک‌های اولیه باید از ویژگی‌های اصلی یک امدادگر باشد.

جعبه کمک‌های اولیه از جمله ملزوماتی است که یک امدادگر باید همراه خود داشته باشد و افراد عادی نیز باید برای خانه خود آن را تهیه کنند. به‌طورکلی یک جعبه کمک‌های اولیه برحسب نوع نیاز، دارای لوازم و وسایل گوناگونی است.