همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

استفاده از سمی ترین گیاه بعنوان دکور در ادارات و منازل

گیاه بسیار خطرناک "دیفن باخیا" که اکثر جا هادر منازل و دفاتر نگهداری می شود بسیار سمی بوده و می تواند به مرگ افراد بویژه کودکان منجر شود.

به گزارش آخرین نیوز، در صورتی که قطعه ای از برگ آن خورده شود انسان را می کشد - دست زدن به برخی از انواع آن بعد از تماس با چشم انسان را کور می کند.


 این گیاه مانند برگ انجیری بسیار سمی است و باید از دسترس نوزادان و کودکان نوپا که احتمال می دهید برگ های آن را به دهان بگذارند، دور نگهداشته شود در صورت بلعیده شدن، به دهان و زبان آسیب می رساند و شخص قادر به تکلم نیست.

نام فارسی اصیل این گل ، دیفن باخیا است که اشاره به سمی بودن برگ آن دارد. گیاهی است برگ زینتی. زادگاهش برزیل است. ساقه‌ها نرم و آبکی و نقش و رنگ برگها سبز رنگ بوده و آراسته به لکه‌های سفید کرمی و زرد کمرنگ است که از دو طرف برگ دیده می‌شوند. ساقه‌ها غالبا بدون انشعاب و برگهای انتهایی همیشه در حال رشد و فعالیت می‌باشند و برگهای پایینی به تدریج ریزند و ساقه حالت سخت به خود می‌گیرد. نسبت به عدم تهویه هوای اتاق و آبیاری بیش از اندازه حساس است.

7 اشتباه رایج درباره بهداشت مو

افسانه اول: کوتاه‌کردن زود به زود موها باعث می‌شود موها سریع‌تر رشد کنند.

واقعیت: موهای شما در هر ماه، 1 تا 5/1 سانتی‌متر رشد می‌کند، چه آنها را قیچی کنید و چه به حال خود رهایشان کنید. البته ممکن است در تابستان موها اندکی سریع‌تر رشد کنند ولی شما نمی‌توانید با کمک قیچی آرایشگری کاری بکنید که سرعت رشد موهایتان افزایش یابد. در واقع، کوتاه‌کردن موها یک کار انجام می‌دهد: انتهای خراب و دو شاخه موهایتان را حذف می‌کند و باعث می‌شود موهایتان ظاهر بهتری پیدا کنند.

افسانه دوم: اگر یک موی سفید را بکنید، به جای آن دو سه تار موی سفید جدید درمی‌آید.

واقعیت: اگرچه این مطلب یک افسانه است و حقیقت ندارد ولی کندن موها عادت بدی است. کندن موها به ریشه آنها آسیب می‌زند و باعث ایجاد عفونت یا اسکار (جوشگاه) می‌شود، یعنی جای آن باقی مانده و مویی در آنجا رشد نمی‌کند.

افسانه سوم: شستشوی موها با آب سرد پس از شامپو زدن، باعث درخشندگی موها می‌شود

واقعیت: این کار ممکن است خواب را از سر شما بپراند ولی تاثیری در درخشندگی موهای شما ندارد.

افسانه چهارم: برای اینکه موهایتان واقعا تمیز شود، باید چند بار آنها را شامپو بزنید و بشویید.

واقعیت: یک بار شامپوزدن و شستشوی درست هم همین کار را می‌کند.

افسانه پنجم: اگر در روز 100 بار موهایتان را برس بزنید، برای موها خیلی مفید است.

واقعیت: برس زدن فقط برای این است که به موها حالت بدهید. برس‌زدن زیادی، موها را از فولیکو‌ل‌های‌شان بیرون می‌کشد و تارهای مو را ضعیف می‌کند. همچنین برای موهای چرب، مناسب نیست چون موجب چرب شدن بیشتر مو می‌شود.

افسانه ششم: با کمک برخی محصولات آرایشی، می‌توان انتهای دو شاخه موها را ترمیم کرد.

واقعیت: وقتی موها دو شاخه می‌شوند، دیگر این اتفاق افتاده و تنها کاری که شما می‌توانید انجام دهید، این است که قیچی را بردارید و آنها را ببرید. البته برخی آرایشگران با کمک مواد آرایشی خاصی که حاوی موم هستند، کاری می‌کنند که انتهای دوشاخه موها به هم چسبیده و کمتر جلب توجه کند. اما عقل می‌گوید که همان قیچی‌کردن، کار راحت‌تری است.

افسانه هفتم: استرس باعث ریزش موها می‌شود.

واقعیت: موهای شما همیشه در حال ریزش هستند و به‌طور طبیعی روزانه 50 تا 120 تار موی شما می‌ریزند ولی این امکان وجود دارد که وقتی شما به طرز وحشتناکی دچار استرس هستید (یعنی یک چیزی در حد طلاق گرفتن یا از دست دادن شغل) چند تار مو بیشتر بریزد. البته بارداری و مصرف برخی آنتی‌بیوتیک‌ها هم همین اثر را دارند ولی مهم این است که بعد از گذشت چند هفته، وقتی اوضاع رو به راه شد، این موها دوباره رشد می‌کنند.

طب سوزنی چگونه کار می‌کند؟



 


در طب سوزنی که به پزشکی سنتی چینی نیز معروف است، بدن انسان تحت تأثیر دو نیروی مخالف هم به نامهای یین و یانگ قرار دارد. یین به صفاتی چون سردی ، آرامی و در کل حالت غیر فعال بر می‌گردد. در حالی که یانگ به صفاتی چون گرمی ، هیجان و فعال بودن نسبت داده می‌شود. در این نگرش ، سلامت بدن هنگامی حاصل می‌شود که میان این دو نیرو تعادل برقرار باشد و عدم تعادل این دو نیرو باعث می‌شود که جریان حیاتی در بدن که به Qi (جی) معروف است مختل شود. کانالهایی در بدن وجود دارد که انرژی جی در آنها حرکت می‌کند.

اگر به هر دلیل اختلال یا انسدادی در این کانالها رخ دهد انرژی که در آنها جریان دارد، تغییر کرده و بیماری ایجاد می‌شود. نقاط حساس بر روی کانالها وجود دارد که با تحریک آنها می‌توان اختلال ایجاد شده در انرژی را برطرف کرده و بیماری را درمان نمود. تعداد 12 عدد از این مسیرها و نقاط بعنوان نقاط اصلی و تعداد 8 عدد بعنوان نقاط سطح دوم معرفی می‌شوند، در مجموع بیش از 2000 نقطه دیگر نیز به آنها متصل است. اساس طب سوزنی بر تحریک این نقاط استوار است که می‌تواند جریان Qi در بدن را کنترل نماید. با فرو کردن سوزن ها در نقاط صحیح، نیروی حیات می تواند در مسیر درست جاری شده و سلامتی بدن را باعث شود.

اینکه مدل چینی‌ها برای بدن درست است یا خیر جای بحث دارد اما دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که تحریک این قسمتهای بدن می‌تواند روی وضعیت شیمایی و عصبی مغز تأثیر بگذارد و در نهایت منجر به عکس العملهایی مانند کاهش درد، تغییر فشار خون و ... شود و در نهایت سلامت بیمار را منجر شود. باید تذکر داد که نقاط حساس طب سوزنی ، محلهایی در بدن ما هستند که شبکه مجاری و اعصاب ، بویژه با تراکمی زیاد در زیر پوست جای دارند. فرو کردن یک سوزن نازک در این محل ، به گونه‌ای تحریک الکتریکی در قشر خارجی مغز را بوجود می‌آورد که درک احساس درد در آن انجام می‌گیرد. در این محل ، مواد شیمیایی بدن ، یعنی اوپیوئیدها فعال شده و با احساس درد مقابله می‌کنند. هیپوتالاموس مغز میانی ، مواد سروتونین و آندورفین را ترشح می‌کند که تاثیری تحریک کننده بر سیستم دفاعی بدن دارند. به این ترتیب درد بیمار تسکین می‌یابد. این ، راز موفقیت طب سوزنی است.

بیمارانی که این روش درمان را برای خود انتخاب می‌کنند اظهارات متفاوتی دارند، اما در مجموع اغلب آنها بیان می‌کنند که هنگام فرو کردن سوزن به بدنشان احساس درد زیادی نمی‌کنند. معمولا" تجربه و تخصص پزشک معالج در استفاده از سوزن می‌تواند میزان درد حاصله را کاهش یا افزایش دهد

موسیقی یاد بگیرید تا بتوانید خوب حرف بزنید

 یاد گیری نواختن یک ساز موسیقی باعث بروز تغییراتی در مغز می‌شود که در نهایت مهارت‌های زبانی و آموختن زبان‌های خارجی را تقویت می‌کند.

اگرچه قبلا نیز ادعا شده بود گوش دادن به موسیقی‌های کلاسیک مانند آهنگ‌های موتزارت می‌تواند شما را باهوش‌تر کند، اما هنوز شواهد کافی که اثبات کند موسیقی قدرت مغز را افزایش می‌دهد به دست نیامده است.
محققان دانشگاه نورث‌وسترن مطالعاتی را که آموزش موسیقی و یادگیری را بررسی کرده بود در کنار یک‌دیگر قرار دادند تا متوجه شوند آیا یادگیری یک ساز جدید می‌تواند باعث تقویت حافظه، افزایش مهارت‌های زبانی و افزایش قدرت یادگیری یک زبان جدید شود یا خیر.
این محققان اعلام کردند این تحقیقات نشان می‌دهد ارتباطات عصبی که در حین یادگیری یک زبان جدید بروز پیدا می‌کند می‌تواند دیگر مهارت‌های مغزی مانند ارتباط برقرار کردن با دیگران را نیز تقویت کند.
این تحقیقات نشان داد یادگیری موسیقی قابلیت تطبیق و تغییرپذیری مغز را افزایش داده و در عین حال سیستم عصبی را قادر می‌کند الگوهایی را که برای یادگیری مهم هستند بهتر بشناسد.
این تحقیقات در نشریه نیچر به پاپ رسیده است. در طول سال‌های گذشته تحقیقات بسیار زیادی در مورد موسیقی و تاثیر آن بر سیستم عصبی بدن انسان انجام شده است.
این تحقیقات نشان می‌دهد در هنگام نواختن یک ساز، مغز باید خود را با یک پروسه پیچیده هماهنگ کند که شامل خواندن و به یاد سپاری نت‌ها، رعایت زمان‌بندی، و هماهنگی با دیگر نوازنده‌هاست که این عوامل تاثیر بسیار مهمی در بهبود عملکرد مغزی دارد.
به همین دلیل است که کودکانی که با موسیقی آشنایی دارند بهتر می‌توانند تغییرات در تن و شدت صدا را تشخیص دهند و قابلیت‌های خواندن و درک صدایی آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

مردانی که انگشت حلقه شان بلند است بیش‌تر سرطان می‌گیرند

تحقیقات نشان می‌دهد مردانی که انگشت حلقه آن‌ها بلندتر است با احتمال سه برابر بیش‌تر ممکن است به سرطان پروستات دچار شوند.

در این مطالعه که روی مردان بستری در بیمارستان انجام شده است محققان متوجه شدند مردانی که انگشت حلقه دست راستشان بسیار بلند‌تر از انگشت اشاره است نسبت به مردانی که این دو انگشت تقریبا به یک اندازه است با احتمال بیش‌تری به سرطان پروستات دچار می‌شوند.
دانشمندان معتقدند بلندتر بودن این انگشت به علت قرار گرفتن یک فرد در معرض مقادیر زیاد هورمون تستسترون در درون رحم است.
البته دانشمندان در مطالعات قبلی خود به این نتیجه رسیده بودند که بلندتر بودن انگشت حلقه می‌تواند فوایدی هم داشته باشد. برای مثال مردانی که دارای این خصوصیت هستند با احتمال کم‌تری به بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند.
هر سال بیش از 30 هزار مرد به سرطان پرستات دچار می‌شوند. این بدان معناست که در هر ساعت یک نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند.
آخرین تحقیقات در دانشگاه گاچون در کره جنوبی انجام شده است و نتایج آن در دیلی میل به چاپ رسیده است. در طی این مطالعات 366 فرد بالای 40 سال که به دلیل مشکلات ادراری به بیمارستان مراجعه کرده بودند تحت بررسی قرار گرفتند. مشکلات ادراری می‌تواند نشانه هشدار دهنده‌ای از سرطان پروستات باشد.
آزمایش خون نشان داد مردانی که انگشت حلقه آن‌ها بسیار بلند‌تر از انگشت اشاره است با احتمال بسیار بیش‌تری ممکن است به سرطان پروستات دچار شوند. میزان آنتی‌ژن خاص پروستات در این افراد دو برابر میزان عادی است. این ماده شیمایی گاهی اوقات در مقادیر بسیار بالا در خون افراد مبتلا به سرطان پروستات دیده می‌شود.
اما با این حال محققان معتقدند نتایج این تحقیقات باید با احتیاط استفاده شود و نمی‌توان با توجه به همین مورد در مورد ابتلای یک فرد به سرطان پروستات قضاوت کرد.

خرمن خورشیدی

 آن‌چه در این عکس ضدنور در اطراف سر این دختربچه 7 ساله دیده می‌شود، هاله انرژی یا هاله نور اطراف انسان‌ها نیست، بلکه پدیده‌ای زیبا به نام خرمن خورشیدی است که تمامش در جو زمین اتفاق می‌افتد.

لایه‌ای از ابرهای رقیق در مقابل خورشید قرار گرفته و وقتی پرتوهای خورشید از اطراف ریزقطرات کروی آب یا بلورهای کوچک یخ درون ابر عبور می‌کنند، دچار تفرق می‌شوند و نه تنها پرتوی سفید نور خورشید به طیف تشکیل‌دهنده‌اش تجزیه شود، که بر اثر این انحراف، حلقه‌هایی از نورهای بنفش، آبی، سبز، زرد، نارنجی و قرمز در فاصله نزدیک از خورشید پدید می‌آید.

خرمن خورشیدی

وقتی در استخر به پروژکتورهای سقف یا در هوای مه‌آلود به یک منبع نورانی (مثلا چراغ‌های روشنایی خیابان یا چراغ‌های خودرویی که از فاصله نسبتا دور نزدیک می‌شود) نگاه می‌کنیم، حلقه‌های نورانی مشابهی را می‌توان مشاهده کرد. در شب‌های زمستانی هم وقتی ابرهای رقیق در مقابل ماه قرار می‌گیرند، یا در نواحی شمالی کشور که رطوبت هوا بالا است، حلقه‌های مشابهی در اطراف قرص ماه مشاهده می‌شوند.

کشف بزرگترین ستاره در عالم هستی

این ستاره هیولا از ستاره خورشید 300 برابر سنگین‌تر است و همچنین 150 برابر این سیاره درخشان است.

پایگاه اینترنتی «Tgdaily» ستاره‌شناسان موفق به کشف ستاره‌ای شده‌اند که در خارج از منظومه شمسی دارای جرمی در حدود 300 برابر خورشید است و به طور کلی 150 برابر از خورشید بزرگتر است.

یک تیم ستاره‌شناسی به رهبری «پل کروتر» استاد فیزیک نجومی در دانشگاه شفیلد با بهره‌گیری از تلسکوپ بسیار بزرگ و پیشرفته VLT و همچنین داده‌های آرشیوی از تلسکوپ فضایی هابل و مطالعه دو خوشه جدید RMC 3،603 136a و R136a1 موفق به کشف این ستاره عظیم شده‌اند.
 
پل کروتر در این مورد می‌گوید: «این ستارگان بر عکس نژاد بشر در هنگام تولد دارای وزن بسیار سنگین بوده و به مرور وزن خود را از دست می‌دهند».
البته کروتر در مورد تشکیل چنین ستاره‌ای می‌گوید: «تشکیل این ستارگان بسیار گیج کننده است و به احتمال فراوان از ادغام ستاره‌های کوچکتر تشکیل شده‌اند».
البته با توجه به علت نادر بودن این هیولا بعید به نظر می‌رسد رکورد او به این زودی‌ها شکسته شود.

7 افسانه اشتباه درباره بهداشت مو

 افسانه اول: کوتاه‌کردن زود به زود موها باعث می‌شود موها سریع‌تر رشد کنند.

واقعیت: موهای شما در هر ماه، 1 تا 5/1 سانتی‌متر رشد می‌کند، چه آنها را قیچی کنید و چه به حال خود رهایشان کنید. البته ممکن است در تابستان موها اندکی سریع‌تر رشد کنند ولی شما نمی‌توانید با کمک قیچی آرایشگری کاری بکنید که سرعت رشد موهایتان افزایش یابد. در واقع، کوتاه‌کردن موها یک کار انجام می‌دهد: انتهای خراب و دو شاخه موهایتان را حذف می‌کند و باعث می‌شود موهایتان ظاهر بهتری پیدا کنند.

افسانه دوم: اگر یک موی سفید را بکنید، به جای آن دو سه تار موی سفید جدید درمی‌آید.

واقعیت: اگرچه این مطلب یک افسانه است و حقیقت ندارد ولی کندن موها عادت بدی است. کندن موها به ریشه آنها آسیب می‌زند و باعث ایجاد عفونت یا اسکار (جوشگاه) می‌شود، یعنی جای آن باقی مانده و مویی در آنجا رشد نمی‌کند.

افسانه سوم: شستشوی موها با آب سرد پس از شامپو زدن، باعث درخشندگی موها می‌شود

واقعیت: این کار ممکن است خواب را از سر شما بپراند ولی تاثیری در درخشندگی موهای شما ندارد.

افسانه چهارم: برای اینکه موهایتان واقعا تمیز شود، باید چند بار آنها را شامپو بزنید و بشویید.

واقعیت: یک بار شامپوزدن و شستشوی درست هم همین کار را می‌کند.

افسانه پنجم: اگر در روز 100 بار موهایتان را برس بزنید، برای موها خیلی مفید است.

واقعیت: برس زدن فقط برای این است که به موها حالت بدهید. برس‌زدن زیادی، موها را از فولیکو‌ل‌های‌شان بیرون می‌کشد و تارهای مو را ضعیف می‌کند. همچنین برای موهای چرب، مناسب نیست چون موجب چرب شدن بیشتر مو می‌شود.

افسانه ششم: با کمک برخی محصولات آرایشی، می‌توان انتهای دو شاخه موها را ترمیم کرد.

واقعیت: وقتی موها دو شاخه می‌شوند، دیگر این اتفاق افتاده و تنها کاری که شما می‌توانید انجام دهید، این است که قیچی را بردارید و آنها را ببرید. البته برخی آرایشگران با کمک مواد آرایشی خاصی که حاوی موم هستند، کاری می‌کنند که انتهای دوشاخه موها به هم چسبیده و کمتر جلب توجه کند. اما عقل می‌گوید که همان قیچی‌کردن، کار راحت‌تری است.

افسانه هفتم: استرس باعث ریزش موها می‌شود.

واقعیت: موهای شما همیشه در حال ریزش هستند و به‌طور طبیعی روزانه 50 تا 120 تار موی شما می‌ریزند ولی این امکان وجود دارد که وقتی شما به طرز وحشتناکی دچار استرس هستید (یعنی یک چیزی در حد طلاق گرفتن یا از دست دادن شغل) چند تار مو بیشتر بریزد. البته بارداری و مصرف برخی آنتی‌بیوتیک‌ها هم همین اثر را دارند ولی مهم این است که بعد از گذشت چند هفته، وقتی اوضاع رو به راه شد، این موها دوباره رشد می‌کنند.

من یک عاشقم ( خواندنی )

اگر عاشق نیستی پس که هستی؟؟ لااقل عاشق خودت باش…
خیلی زیبا بود. زیباییش در همان لحظه اول تمام وجودم را تسخیر کرد.آن قدر زیبا بود که دلم نمی خواست حتی لحظه ای چشم از چشم هایش بردارم.چشم هایش آیینه زندگی بود.سرشار از صداقت و یکرنگی.
احساس می کردم که او لیاقت به دست آوردن همه چیز را دارد. احساس می کردم تمام دنیا و کائنات فقط به خاطر او در گردش و تکاپو هستند.
روح بزرگ و خدایی اش آنقدر زیبا و خواستنی بود که نه تنها من بلکه همه اطرافیان را به سوی خویش جذب می کرد.فقط کافی بود لبخند بزند.
اگر به خودش ایمان پیدا می کرد می توانست حتی کوه ها را هم جابه جا کند.در مقابل ایمان و اراده او هر کاری شدنی بود.همه جنبه های او برایم دوست داشتنی بود.آنقدر در کنار او بودن برایم لذت بخش بود که تمام غصه هایم را فراموش می کردم.در مقابل روح ملکوتی او حتی غم ها و غصه های بزرگ هم می توانست مثل یک امتحان ساده زندگی باشد.اصلا ارزش او بیش از آن بود که لحظه هایش را با ناراحتی های عادی روزمره ام غم انگیز کنم.
آغوش گرم و مهربان او می توانست پناه همه اطرافیانش باشد.روح یگانه و خلاق و بی انتهای او در قالب جسمی دوست داشتنی در این دنیا نمایان شده بود.
و این فرشته زمینی تمام وجودم را از عشق لبریز کرد و از آن زمان به بعد هر زمان که او را می بینم بر لبانم ‹‹ فتبارک الله احسن الخالقین›› جاری می شود. به نظر من او ارزشمندترین کسی است که هر روز در آیینه نصب شده به دیوار اتاقم می بینم.
آخر من عاشق کسی هستم که هر موقع در آیینه نگاه می کنـــــم با چشم هایش به من سلام می کند.
دوستت دارم ای فرشته زمینی

کشف حباب گداخته ای که به دست یک سیاه چاله ساخته شد

ستاره شناسان با ترکیب رصدهای دو تلسکوپ پرقدرت موفق شدند ایجاد یک حباب بسیار بزرگ گداخته را از یک سیاه چاله کشف کنند.

دانشمندان دانشگاه استراسبورگ و کالج امپریال لندن با استفاده از رصدهای تلسکوپ VLT اسو آژانس فضایی اروپا در شیلی و تلسکوپ پرتوهای ایکس چاندار ناسا موفق شدند یک جفت فواره انرژی بسیار قوی را کشف کنند که از یک سیاه چاله ستاره ای منتشر شده و یک حباب عظیم را ایجاد کردند.

این محققان در این خصوص اظهار داشتند: "جنبه شگفت انگیز این کشف، میزان انرژی است که از سیاه چاله وارد حباب گاز می شود. جرم این سیاه چاله تنها دو برابر جرم خورشید است اما نسخه ای مینیاتوری از قویترین اخترنماها و رادیوکهکشانهایی است که محتوی سیاه چاله های با جرم چند میلیون برابر جرم خورشید هستند."

سیاه چاله ها که همچنین به آنها "خرده اخترنما" (microquasar) نیز گفته می شود برای اینکه در زمان بلعیدن ماده، میزان شگفت انگیزی انرژی آزاد می کنند مورد توجه قرار دارند.

تصویر سیاه چاله در حال ساخت حباب گازی گداخته آتشین

فرضیات نشان می دهد که بیشتر این انرژی به شکل تشعشعات به ویژه پرتوهای ایکس تابش می شود. این خرده اخترنما مقدار زیادی انرژی را به شکل یک جفت فوراه انرژی- ذره بسیار عظیم آزاد کرده است. این فواره ها با گاز بین ستاره ای مدوری برخورد کرده و یک حباب عظیم از گاز گداخته را به قطر بیش از هزار سال نوری ایجاد کردند. این حباب محتوی ترکیبی از گاز گداخته و ذرات فوق سریع در دماهای متفاوت است.

این دانشمندان با انجام رصدهایی در باندهای مختلف طیف الکترومغناطیسی (نوری، رادیویی و پرتوهای ایکس) موفق شدند نقاطی را که در آنها فواره ها به گاز بین سیاره ای مدور نفوذ می کنند رصد کنند و نشان دهند که حباب گاز گداخته با سرعت حداقل یک میلیون کیلومتر بر ساعت درحال بزرگ شدن است.

این حباب گاز دو برابر بزرگتر و دهها برابر پر قدرت تر از حبابهای ساخته شده توسط سایر خرده اخترنماها است.

براساس گزارش نیچر، این سیاه چاله در فاصله 12 میلیون سال نوری از زمین و در یک منطقه در حومه کهکشان مارپیچ NGC 7793 (eso0914b) قرار دارد.

ستاره شناسان از ابعاد و سرعت گستردگی این حباب دریافتند که فعالیت فواره های آن از حداقل 200 هزار سال قبل رو به پیشرفت بوده است.


اطلاعیه فارسی وان

میدونم تا الان خیلی از دوستان در مورد فارسی ۱ اطلاع رسانی کاملی بخاطر فرکانس جدیدش انجام دادند از همشون تشکر میکنم  منم یه اطلاعیه که خود سایت فارسی۱ ارائه داده براتون میذارم تا دیگه هیچ ابهام یا سوالی برای کسی پیش نیاد 

 

 

FARSI1 Satellite Downlink

We regret to inform you that FARSI1 has been experiencing some difficulties with its satellite coverage from about early morning 21 July 2010, Dubai time. We are working very hard to resolve all issues and provide updated satellite information shortly. Please come back to our website, our Facebook, MySpace or Twitter sites for more information.
You should be able to receiver our signal again shortly on the following satellites:
Satellite: NILESAT 104 (AB4)
Frequency: 12,437.00 MHz
Symbol Rate: 27.5 Msps
FEC:3/4
Polarity:Horizontal

Satellite: Arabsat Badr4
Frequency:12,111 MHz
Symbol Rate:27.5 Msps
FEC:3/4
Polarity:Horizontal

ترجمه میکنیم

ما به یه سری مشکلات برخوردیم که داریم پیگیری میکنیم تا بزودی فارسی وان وصل بشه ، حالا فعلا تا فارسی وان وصل بشه از ماهواره های نیلست فرکانس 12437 یا عربست بدر 4 فرکانس 12111 بگیرید
و برای اطلاعات جدید و بیشتر به صفحعه فیس بوک یا مای اسپیس یا توئیتر مراجعه کنید یا بعدا دوباره به سایت فارسی 1 سر بزنید

Inception از مرزهای رؤیا عبور کرده است!

با اینکه کمتر از یک‌هفته از اکران «آغاز» می‌گذرد، مسئله رؤیا در این فیلم ذهن‌های بسیاری از درگیر کرده است. آیا می‌توان رؤیاها را دزدید یا سناریوی از پیش تعیین‌شده‌ای برای خواب به فرد دیگری القا کرد؟

روان هوپر: احتمالا این روزها در مورد علمی‌تخیلی Inception شنیده‌اید. در «آغاز» دام کاب (لئوناردو دیکاپریو) یک رباینده رؤیا و جاسوس صنعتی است که اسرار قربانیانش را در بی‌دفاع‌ترین حالت ممکن یعنی زمانی که در خواب هستند، می‌دزدد. او توانایی منحصر‌به‌فرد دیگری هم دارد که همان «آغاز» است. کاب می‌تواند زمانی که فرد در خواب است به او ایده تازه‌ای ببخشد و پس از آن شاهد اتفاقات و حتی نتایج واقعی آن باشد. «آغاز» را می‌توان یک علمی‌تخیلی پیچیده دانست اما اینکه چقدر از این داستان مبتنی بر واقعیت است، مقوله جداگانه‌ایست.

چقدر امکان دسترسی مستقیم به ذهن در زمان خواب وجود دارد؟
در «آغاز» کاب از دارویی به نام سامناسین همراه با دستگاهی موسوم به(PASIV) برای انتقال سناریوی اولیه به ذهن فرد استفاده می‌کند. با به خواب رفتن قربانی دستگاه شروع به کار خواهد کرد.

در دنیای واقعی هم دستگاهی برای خواندن ذهن افراد وجود دارد: اسکنر ام.آر.آی می‌تواند به شکل مؤثری ذهن فرد را بخواند و اطلاعات را به نرم‌افزاری اختصاصی برای بازسازی تصاویر انتقال دهد.

اما دارویی شبیه به سامناسین در واقعیت وجود ندارد اما داروهایی وجود دارند که می‌توانند به شخص بیداری مداوم بدهند یا او را به خوابی فوق‌العاده عمیق فروببرند.

آیا می‌توانیم بر خواب‌هایی که می‌بینیم کنترل داشته باشیم؟
نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم قدرت کنترل ما بر خواب‌ها به اندازه برخی از شخصیت‌های «آغاز» باشد اما ساده‌ترین راه برای داشتن رؤیایی واضح اینست که یاد بگیریم در خواب مرتب از خودمان بپرسیم: «دارم خواب می‌بینم؟». کسانی که ساعت‌ها به انجام بازی‌های ویدئویی می‌پردازند، توانایی بالایی در این زمینه دارند.

آیا رؤیاها از قوانین فیزیک تبعیت می‌کنند؟
نکته پیچیده‌ای است. در «آغاز» خطای‌دید واقعیت پیدا می‌کند یا شهری مچاله می‌شود اما هر جا به دنیای بیداری نزدیک می‌شویم تبعیت اتفاقات از قوانین دنیای ما بارزتر می‌شود. در دنیای حقیقی هم همین‌طور است.

آغاز

چرا خواب می‌بینیم؟
تحقیقات تازه خواب را جزیی از فرایند پردازش اطلاعات در ذهن و حفظ حافظه می‌دانند. خواب شامل دو مرحله خواب رم (همراه با حرکات سریع چشمی) است که اغلب داستان‌وار است و احساسات فرد در آن درگیر می‌شوند. اما مرحله دیگر عمیق‌تر و اغلب شامل کنشهای متقابل اجتماعی دوستانه است. افراد افسرده اغلب خواب رم بیشتری را نسبت به سایر افراد تجربه می‌کنند.

درک ما از گذشت زمان در حین خواب‌دیدن چگونه است؟
درک فرد از زمان حین خواب‌دیدن هوشمندانه‌ترین بخش «آغاز» است. او گذشت زمان را کندتر احساس خواهد کرد و اگر خواب ببیند که دارد خواب می‌بیند باز هم زمان طولانی‌تر خواهد شد.

اما در دنیای واقعی اغلب تحقیقات انجام‌شده گذر زمان حین خواب را با گذشت زمان در دنیای حقیقی برابر می‌دانند

کار و تعطیلات در ایران و‌ دنیا‌‌

بی‌شک تعادل بین کار و زندگی و مدیریت زمان برای جلوگیری از پیامدهای نامطلوب ناشی از عدم تعادل بین آنها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. البته باید توجه داشت که کشورهای مختلف براساس میزان پیشرفت فناوری و درجه توسعه‌یافتگی و همچنین ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی از این نظر با هم متفاوت هستند. در دنیای امروز گسترش فناوری‌های نوین در زمینه‌های مختلف، چگونگی برقراری ارتباط بین افراد و همچنین شیوه کار و زندگی را بشدت تحت تاثیر خود قرار داده است به گونه‌ای که پس از گذشت مدت زمان کوتاهی فناوری‌های ارتباطی جدید نظیر اینترنت، ماهواره و تلفن همراه توانسته است پس از عبور از مرز کشورها قدم به زندگی خصوصی افراد بگذارد.
ادامه مطلب ...

گران‌قیمت‌ترین مواد غذایی

از گران‌قیمت‌ترین مواد غذایی و خوراکی که در گوشه و کنار دنیا وجود دارد مطلع هستید؟ جالب است بدانید که در فهرست رتبه‌بندی گران‌قیمت‌ترین مواد غذایی دنیا نام 2 ماده غذایی به چشم می‌خورد که اساسا ماهیتی ایرانی دارند: زعفران و خاویار ‌. برای تهیه نیم کیلو زعفران از حدود 50 تا 70 هزار گل زعفران استفاده می‌شود که کاشت آن به زمینی به مساحت یک زمین فوتبال نیاز خواهد داشت. قیمت هر کیلو زعفران در کشورهای مختلف در سطح دنیا با توجه به نوع آن از حدود 1100 دلار تا 11000 دلار متفاوت است. در کشور ما نیز قیمت زعفران بیش از 2 میلیون تومان به ازای هر کیلوگرم تعیین شده است.

لابانت نوعی سیب‌زمینی است که فقط در یکی از جزایر فرانسه کشت می‌شود و برای کشت آن از یک نوع کود مخصوص که از جلبک‌های دریایی تهیه شده استفاده می‌شود. قیمت هر کیلو سیب‌زمینی لابانت هزار دلار است که سالانه صدها تن از این سیب‌زمینی در آشپزخانه هتل‌های مجلل دنیا در تهیه غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.جالب است بدانید که قیمت هر کیلوگرم ‌چای تیگرانین بیش از 3 هزار دلار است و قیمت هر فنجان از این چای 15 دلار تعیین شده است که به نظر می‌رسد گران‌قیمت‌ترین فنجان چای در سطح دنیا باشد.

خاویار الماس ایرانی نیز گران‌قیمت‌ترین خاویار دنیاست. این نوع خاویار از ماهی‌های 3 ساله تهیه می‌شود و بیش از میلیون‌ها سال است که ماهیت آن بدون هیچ‌گونه تغییری باقی مانده است. قیمت هر کیلو از این خاویار اشرافی 5 هزار دلار است.

آیا باورتان می‌شود که بتوانید روزی یک املت ‌‌هزار دلاری بخورید؟

رستوران لوپارکر مریدین شهر نیویورک، املتی هزار دلاری را سرو می‌کند که در تهیه آن از 28 گرم خاویار، یک خرچنگ و 6 تخم‌مرغ استفاده شده است.

گران‌قیمت‌ترین ساندویچ دنیا هم ساندویچی 200 دلاری است که در تهیه آن از 3 طبقه از بهترین گوشت مرغ، ژامبون،‌ تخم‌ بلدرچین و قارچ‌های ترافل سفید استفاده شده است، اما اگر بخواهید گران‌قیمت‌ترین دسر دنیا را میل کنید باید یکهزار دلار بابت آن بپردازید.

در این دسر 5 قطعه بستنی وانیلی، وانیل ماراگاسار، نوعی شکلات بسیار گران‌قیمت معروف به آمری پروسنیا و همچنین مقداری طلا وجود دارد. بله، تعجب نکنید طلا، آن هم از نوع خوراکی!

بهترین و گران‌ترین قهوه دنیا هم قهوه کوپی سواک است که در جزیره سوماترا در کشور اندونزی کشت می‌شود و جالب این که هر سال تنها 500 دانه قهوه از هر قطعه زمین برداشت می‌شود که اگر فقط بخواهید نیم کیلو از آن را بخرید باید حدود 300 تا 600 دلار بابت آن پرداخت کنید.‌

اذعان به فساد اخلاقی ومالی برخی ورزشیها

رئیس کمیته تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تربیت بدنی با تاکید بر اینکه در بررسی های صورت گرفته تخلف مالی برخی مدیران ورزشی مسجل شده است، گفت: با انتشار گزارش این کمیته بسیاری از تخلفات و سوء استفاده کنندگان از امکانات ورزشی رسوا خواهند شد.

 سید جلال یحیی زاده درگفتگو با مهر ضمن بیان این مطلب افزود: هرچند در ماه های اخیرهمکاری خوبی از سوی سازمان تربیت بدنی و برخی فدراسیونهای ورزشی با کارشناسان کمیته تحقیق و تفحص انجام نشد و حتی در برخی مواقع با کارشکنی بخش های اداری و اجرایی سازمان تربیت بدنی روبرو بودیم ولی اعتقاد دارم انتشار گزارش نهایی کمیته تحقیق دست بسیاری از مسئولانی که در حیطه سازمان تربیت بدنی و ورزش کشور دچار تخلفات هنگفت شده اند رو خواهد شد.

یحیی‌زاده تصریح کرد: زد و بندهای مالی، مسائل اخلاقی، ناهنجاری ها و سوء مدیریت برخی مدیران ورزشی از جمله این تخلفات است که برای ما اثبات شده که درصدد تکمیل و نهایی کردن آنها هستیم تا در قالب گزارش کمیته تحقیق در اختیار رسانه ها و افکار عمومی قرار گیرد.

ادامه مطلب ...

سرانه کار مفید سالانه در ایران، ژاپن و کره!

 سرانه کار مفید در کشور کره جنوبی سالانه حدود 2400 ساعت و در کشور ژاپن 1900 ساعت است و این در حالی است که سرانه کار مفید‌ ‌‌در ایران سالانه تنها 800 ساعت است.

البته باید توجه داشت که کشورهای عربی در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا کمترین ساعت کاری سرانه را دارند به طوری که این میزان در کشور کویت 600 ساعت و در کشور عربستان 750 ساعت است که این امر ناشی از دسترسی این کشورها به ذخایر نفتی و درآمدی است که از فروش نفت به دست می‌آورند.

در برخی از کشورها نظیر کشور آلمان رشد منفی جمعیت موجب شده است که ‌جمعیت سالمند نسبت به جمعیت جوان افزایش یافته و در نتیجه شاهد روند کاهش ساعات کار مفید سرانه باشند.

متوسط ساعات کار افراد شاغل در کشور انگلیس که در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی، بیشترین ساعات کار را داشته است، حدود 41 ساعت در هفته است، اما در کشور آلمان متوسط ساعات کار هفتگی 40 ساعت و در کشورهای فرانسه و ایتالیا به ترتیب 39 و 38 ساعت است.

ادامه مطلب ...

کشف یافته‌های جدیدی از ساکنان اولیه مکزیک

کاوش‌های محققان موسسه تاریخ و مردم شناسی مکزیک در شمال این کشور منجر به کشف کوره‌ای مخصوص ذوب مس با قدمت بیش از 800 سال شد.

محققان معتقدند کشف این کوره، به آن دلیل که یکی از اولین یافته‌های متعلق به اوایل دوره پسا کلاسیک این کشور در حدود 900 تا 1200 سال پیش بوده، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است.

بررسی‌های صورت گرفته روی این کوره نشان داد که مصالح به کار رفته در ان از سنگ بوده و خاکستر و ذرت سوخته نیز به عنوان سوخت آن مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

پیتر خیمنز، سرپرست تیم باستان‌شناسی گفت:‌به نظر می‌رسد منطقه ال تئول، از مراکز مذهبی اقوام کاسکان در اواخر سلطنتشان بر مکزیک بوده و یکی از نخستین مناطق در امریکای جنوبی محسوب می‌شود که نزدیک به 18 قرن از سال 200 پیش از میلاد تا 1540 میلادی محل سکونت بوده است.

همچنین دو هرم و بخشی از یک زمین بازی به همراه مقبره‌هایی که نشان از تغییرات در نحوه کفن و دفن ساکنان باستان منطقه می‌دادند نیز در کنار کوره کشف شد. خیمنز خاطر نشان کرد:‌ با مشاهده دقیق‌تر در اطراف اهرام، می‌توان به آثاری از آتش در اطرافشان پی برد. اهرامی که متعلق به سال‌های 600 تا 900 میلادی و دوره اپی کلاسیک بوده‌اند.

برخی از مقبره‌ها نیز به سبک مقبره‌های جعبه‌ای ایحاد شده و در فاصله‌ سال‌های 200 تا 500 میلادی که زمان تغییر شیوه کفن و دفن از سبک اقوام غربی مکزیک به ساکنان منطقه باخیو و دره مکزیک، به وجود آمده بودند. باستان‌شناسان این منطقه را مملو از نشانه‌ها و آثاری تاریخی معرفی کرده و از ادامه کاوش‌های خود تا آینده‌ای نامعلوم خبر دادند.

زنان چاق زودتر فرزند خود را به دنیا می‌آورند

زنانی که دچار اضافه وزن یا چاقی مفرط هستند با احتمال یک سوم بیش‌تر ممکن است فرزند خود را زودتر از زمان طبیعی به دنیا بیاورند.

چاقی زنان در هنگام بارداری در حال تبدیل شدن به یکی از مشکلات بزرگ در کشورهایی مانند انگلستان می‌شود.
به همین دلیل بیمارستان‌ها مجبورند تحت‌های بزرگ‌تر خریداری کنند، درهای ورودی را عریض‌تر کنند و به دلیل مشکلات بارداری تعداد اعمال سزارین را افزایش دهند.
زنان دارای اضافه وزن با احتمال بیش‌تری ممکن است قبل از 32 یا 33 هفتگی فرزند خود را به دنیا بیاورند. هر چه وزن یک زن بیش‌تر از حد نرمال باشد به همان میزان احتمال تولد زودتر از موعد افزایش پیدا می‌کند به طوری که در زنان بسیار سنگین احتمال تولد زودهنگام تا 82 درصد بالا می‌رود.
نتایج این مطالعات در نشریه پزشکی بریتانیا به چاپ رسده است و در طی آن پزشکان به احتمال خطر تولد زودهنگام در زنان دارای اضافه وزن یا بسیار چاق پی بردند.
این تحقیقات توسط سارا مک‌دونالد استادیار دانشگاه مک‌مستر در کانادا انجام شده است.
در این مطالعات مشخص شد به طور متوسط احتمال آن که یک زن دارای اضافه وزن فرزند خود را زودتر از موعد طبیعی خود به دنیا بیاورد در مقایسه با زنان با وزن طبیعی 30 درصد است. اما این رقم در زنان بسیار چاق تا 70 درصد بالا می‌رود.
زنان چاق با احتمال بیش‌تری دچار پیچیدگی‌های بارداری مانند دیابت، فشار خون بالا و مانند آن می‌شوند که آن‌ها نیز به نوبه خود در تولد زودهنگام موثر هستند.

بوتوکس باعث شادی می‌شود

دانشمندان با انجام تحقیقاتی متوجه شدند اخم کردن واقعا می‌تواند باعث ناراحتی انسان‌ها شود.

استفاده از داروهای ضد چروک مانند بوتوکس باعث می‌شود مردم احساس بهتری داشته باشند، زیرا این افراد در هنگام ناراحتی نمی‌توانند اخم کنند و به همین دلیل به طور ناخودآگاه پیام‌هایی به مغز فرستاده می‌شود و احساس غم و ناراحتی در آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.
دانشمندان معتقدند زمانی که انسان‌ها نمی‌توانند اخم کنند مغز آن‌ها تصور می‌کند فرد ناراحت نیست و به همین دلیل احساس ناراحتی در او کاهش پیدا می‌کند.
این نظریه می‌تواند معادل روانشناسی این گفته قدیمی باشد که "هر زمان که شما لبخند بزنید، دنیا به شما لبخند می‌زند."
به این ترتیب سازمان علوم روانشناسی آمریکا اعلام کرده است افرادی که با استفاده از تزریق مواد شیمایی به داخل صورت و پیشانی خود چین و چروک‌های صورت را از بین می‌برند به طور غیر مستقیم به شادی بیش‌تر خود کمک می‌کنند.
در این روش مقادیر بسیار کم سم فلج کننده بوتوکس به عضلات پیشانی که باعث اخم کردن می‌شوند تزریق می‌شود.
محققان دانشگاه ویسکنسین تحقیقاتی را روی 40 داوطلب که به پیشانی خود بوتوکس تزریق کرده بودند انجام دادند.
در این تحقیقات از داوطلبان خواسته شد نوشته‌هایی را که حاوی مطالب ناراحت‌کننده، شادی آور یا عصبی کننده بودند بخوانند.
به این ترتیب دانشمندان متوجه شدند درست مانند هر نوع فلج، از کار انداختن حرکت طبیعی بعضی از عضلات بدن می‌تواند روی احساسات تاثیر داشته باشد که این موضوع در مورد عضلات صورت تاثیر بیش‌تری دارد.
محققان معتقدند زمانی که شما نمی‌توانید اخم کنید، به طور ناخودآگاه احساس شادی در شما افزایش پیدا می‌کند و احساس ناراحتی و عصبانیت کمی خواهید داشت.
اما باید در استفاده از بوتوکس دقت کنید. اگر از این سم در قسمت‌های پایینی صورت خود استفاده کنید امکان لبخند زدن از شما گرفته می‌شود و به این ترتیب انجام این کار نتیجه معکوس خواهد داشت.

روند روبه‌صفر تولیدمثل در تهران و استان‌های شمالی به صلاح نیست

وزیر بهداشت وظیفه اداره جمعیت و تنظیم خانواده این وزارتخانه را مسئولیت سلامت مادران و کودکان خواند و گفت: تعداد فرزندان، فاصله‌گذاری مناسب بین فرزندان برای سلامت مادر و نوزاد و رصد بارداری‌های ناخواسته از دیگر وظایف این مرکز است.

مرضیه وحید دستجردی در واکنش به اظهارات رئیس اداره جمعیت و تنظیم خانواده این وزارتخانه مبنی بر اینکه این مرکز برای کسی تعیین نمی‌کند که چند کودک داشته باشد، گفت: تنظیم تعداد فرزندان خانواده هم جزء وظایف این وزارتخانه است. باید تنظیم خانواده مناسب با مسائل کشور و سلامت مادر و نوزاد باشد.

وحیددستجردی با اشاره به اینکه تک فرزندی تاثیر بدی در تربیت فرزندان می‌گذارد، گفت: در حال حاضر تعداد بسیاری از زوج‌ها نمی‌خواهند بچه‌دار شوند و پیشگیری‌های طولانی ‌مدت می‌کنند که اصلا صلاح نیست و تعدادی هم که پس از مدت‌های طولانی اجازه می‌دهند بچه‌دار شوند، یک فرزند بیشتر نمی‌خواهند که این خود مشکلاتی به وجود می‌آورد. به خصوص برای خود فرزندان و سلامت خانواده و سلامت روان.

وی در ادامه افزود: بنابراین حداقل تعداد فرزندان دو فرزنداست که بتوانند دست‌کم جایگزین پدر و مادر خود شوند. تا بتوانیم جمعیت را حفظ کنیم. وی با اشاره به آنچه در تهران و برخی از استان‌های شمال کشور رویت می‌شود، گفت: در این استان‌ها روند تولید مثل رو به صفر می‌رود و این اصلا به نفع نهاد خانواده نیست.

وی همچنین با اشاره به مناطقی از کشور گفت: برخلاف استان‌های شمال کشور و برخی از مناطق متاسفانه از تولیدمثل بدون‌رویه دفاع می‌شود که قطعا هم از نظر اقتصادی و هم از نظر تربیتی‌ فرزند و همچنین از نظر آینده خانواده به صلاح او نیست.

تائید دو نقطه سیاه آب آلوده در تهران

مسئولان وزارت نیرو گفته اند تا زمان حل مشکل آب در این دو نقطه، آب سالم و بطری شده را به صورت رایگان در این نقاط توزیع می کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مورد نتایج جلسه مسئولان وزارت نیرو با اعضای این کمیسیون اظهار داشت: در این جلسه دو نقطه سیاه در تهران که آب آلوده دارد از سوی وزارت نیرو معرفی شد. دکتر علیرضا مرندی در ارتباط با اظهارات استاندار تهران مبنی بر سالم بودن آب تهران گفت: تا زمانی که در این زمینه به قطعیت نرسیده ایم نمی توان اظهار نظر کرد.

وزیر اسبق بهداشت با تاکید بر اینکه موضوع آلودگی آب تهران نیازمند بررسی بیشتری است، تصریح کرد: بنده نیز به دلیل همین ابهامی که وجود دارد اصرار داشتم این موضوع در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح و بررسی شود. نماینده مردم تهران با اشاره به اظهارات مسئولان وزارت بهداشت مبنی بر اینکه آب تهران در برخی مناطق آلوده است، افزود: وزیر بهداشت به اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته مشکل همان است که گفتم.

مرندی به جلسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با مسئولان وزارت نیرو اشاره کرد و گفت: وزارت نیرو نقشه ای تهیه کرده که وضعیت سلامت آب تهران بر روی آن مشخص است. بر همین اساس دو نقطه را بر روی این نقشه معرفی کرده که از معدود نقاطی است که مشکل آلودگی آب دارد و به عنوان نقاط سیاه معرفی شده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از توزیع آب سالم و بسته بندی شده توسط وزارت نیرو در این دو نقطه از تهران خبر داد و گفت: مسئولان وزارت نیرو گفته اند تا زمان حل مشکل آب در این دو نقطه، آب سالم و بطری شده را به صورت رایگان در این نقاط توزیع می کنند.

به گفته مرندی، اصلاح آلودگی آب در این دو نقطه تا انتقال آب از سد ماملو حدود دو سال طول می کشد. وی همچنین به تشکیل جلسه اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با مسئولان وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: با توجه به تعطیلی سه هفته ای مجلس، زمان این جلسه مشخص نیست.

شطرنج دانشمندان و باکتری مقاوم به دارو

شطرنج دانشمندان و باکتری مقاوم به دارو

استافیلوکوس، ‌نوعی باکتری کروی- خوشه‌ای است که دائم در حال جهش ژنتیکی است و بعد از هر جهش،‌ نسبت به آنتی‌بیوتیک قبلی مقاوم می‌شود. دانشمندان تصمیم گرفته‌اند با الگوریتم این جهش‌ها را پیش‌بینی کنند

 وقتی با یک رقیب شطرنج بازی می‌کنید، پیش‌بینی حرکات بعدی او،‌ شما را به موفقیت می‌رساند. خب، ‌ظاهرا دانشمندان مجبور شده‌اند به شیوه بازی شطرنج با یک باکتری که نسبت به داروها مقاومت نشان می‌دهد برخورد نمایند.

بروی دونالد هم استاد علوم رایانه و هم متخصص زیست‌شیمی است. گروه وی در دانشگاه دوک،‌ برای پیش‌بینی حرکت بعدی باکتری استافیلوکوس که مقاوم به متیسیلین است و به اختصار  MRSA  خوانده می‌شود، در حال حاضر از یک الگوریتم رایانه‌ای استفاده می‌کنند.  

بر اساس گزارش پاپ‌ساینس، این باکتری دائم در حال جهش است و از این طریق، بخش‌های فعال آنزیم خود را تغییر می‌دهد،‌ یعنی درست همان چیزی که آنتی‌بیوتیک‌ها باید در پی آن باشند. بنابراین هر بار آنتی‌بیوتیک جدیدی برای مقابله با این ویروس لازم خواهد بود و آنتی‌بیوتیک‌های قبلی بی‌اثر می‌شوند.

الگوریتم جدید،  K* (کی- استار) نامیده می شود و قرار است همین تغییرات را پیشاپیش پیش‌بینی کند تا بر همین اساس، ‌آنتی‌بیوتیک‌های جدید ساخته شوند. همچنین محققین گروه دونالد دارند تلاش می‌کنند که با استفاده از این الگوریتم،‌ بتوانند سرطان را تشخیص بدهند و همچنین آنزیم‌هایی را طراحی کنند که کارامدی آنتی‌بیوتیک‌ها را بالا ببرد. 

رنگ روشن سقف،‌ زمین را خنک می‌کند

رنگ روشن سقف،‌ زمین را خنک می‌کند

 

اگر سقف ساختمان‌های شهری و جاده‌ها به رنگ روشن دربیایند، با بازتاب نور خورشید و جذب نکردن گرما، هوای شهر خنک‌تر می‌شود. مطالعات جدید ثابت کرده‌اند این روش در کاهش گرمایش زمین موثر است

 یکی از مشکلاتی که همه ما در آن سهم داریم و از آن تاثیر می‌گیریم، گرمایش زمین است. از آن جایی که انسان تنها مسئول گرمایش زمین شناخته می‌شود، با گازهای گلخانه‌ای،‌ شهرها،‌ کارخانه‌ها،‌ شکار، زباله‌ها و غیره،‌ خودش هم باید چاره‌ای برای آن بیاندیشد. یکی از بحث‌های عملی که در این زمینه چند سالی است وجود دارد، ‌رنگ سقف ساختمان‌های شهری است.

پیش از این گفته می‌شد که اگر رنگ سقف ساختمان‌های شهری روشن باشد، ‌نور خورشید را بیشتر بازتاب می‌کند. اما حالا مطالعات جدید جزییات بیشتری را مطرح کرده‌اند که ثابت می‌کند رنگ روشن سقف‌ها، واقعا موثر است.

بر اساس گزارش ساینس‌دیلی، سقف‌های تیره و سیاه،‌ گرمای بیشتری را جذب می‌نمایند و این گرما را از طرفی هم به درون خانه منتقل می‌کنند و باعث استفاده بیشتر از وسایل سرمایشی و در نتیجه مصرف انرژی بیشتر می‌شوند و هم از طرف دیگر،‌ گرما را به جریان هوا و ابرها منتقل می‌کنند و به گرمایش حاصل از گازهای گلخانه‌ای دامن می‌زنند.

این در حالی است که سقف روشن،‌ هم نیاز به ابزار سرمایشی درون خانه را کم می‌کند و هم باعث خنک‌تر شدن شهر و در نتیجه کل زمین می‌شود. اگر تک تک ما سقف خانه‌هایمان را به رنگ روشن دربیاوریم، ‌باور کنید موثر خواهیم بود. همچنین بر اساس این مطالعات،‌ رنگ جاده‌ها و خیابان‌ها هم تاثیر مشابهی دارند.

چرا برخی گیاهان در بهار گل می‌دهند و برخی در تابستان

به نظر می‌رسد ژن مخصوصی در گیاه به نام DNF ، حد مشخصی از نور روز را برای تعیین زمان گل‌دهی در نظر می‌گیرد. به همین دلیل گیاهان بر اساس طول روز در هر فصل، تصمیم می‌گیرند که گل بدهند یا ندهند

برخی از گیا‌هان در فصل بهار یا پاییز گل می‌دهند، در حالی که برخی دیگر، ‌فصلی مانند تابستان را برای گل دادن انتخاب می‌کنند. حتی گیاهانی را داریم که در زمستان گل می‌دهند، ‌اما گیاهان چه‌طور انتخاب می‌کنند که در چه فصلی گل بدهند؟ خب این معمایی است که دانشمندان به تازگی توانسته‌اند تنها قسمتی از آن را حل کنند.

بر اساس گزارش ساینس‌دیلی، داستان به تولید گونه‌ای تازه از یک گیاه با استفاده از تغییر ژنتیکی برمی‌گردد. وقتی زمان گل دادن گیاه تغییر یافته عوض شد، دانشمندان متوجه شدند که یک ژن خاص،‌ مسئول کنترل زمان گل دادن در گیاه است. این ژن که گل‌دهی بی‌تفاوت به روز (DNF) نامیده می‌شود، به محض وارد شدن به ساختار ژنتیکی گیاه جدید،‌ کنترل زمان گل‌دهی را به دست گرفت و آن را به زمان عادی برگرداند.

 DNF  ژن کنستانس را تنظیم می‌کند. کنستانس تنها در نور فعال می‌شود و یک گیاه زمانی گل می‌دهد که سطح کنستانس فعال به حد مشخصی در طول روز برسد. ظاهرا DNF این حد را تعیین می‌کند. به همین دلیل هم دانشمندان حدس می‌زنند که گیاهان زمان گل‌دهی خود را با طول روز تنظیم می‌کنند که در فصل‌های مختلف،‌ متفاوت است. اما مکانیسم این جریان و چرایی آن هنوز روشن نیست.

خانه‌ای برای شادی انسان‌‌‌‌ها

محققین انگلیسی می‌خواهند خانه‌های هوشمندی بسازند که علاوه بر مصرف بهینه انرژی،‌ سلیقه و سبک زندگی کاربر را درک می‌کند و از همه امکانات درون منزل برای شادی و راحتی کاربران استفاده می‌کند

عنوان خانه‌های هوشمند که مدتی است در بین خبرها و گزارش‌های علمی جا باز کرده‌، اغلب با موضوع مصرف بهینه انرژی، ‌خصوصا انرژی برق  همراه است. اما به نظر می‌رسد که محققین انگلیسی جاه‌طلبانه‌تر از این حرف‌ها به یک خانه هوشمند نگاه می‌کنند.

اگر خانه شما بتواند فضایی را برایتان فراهم کند که دوست دارید و با سلیقه و الگوی زندگی شما کاملا هماهنگ است، ‌آن وقت به عنوان یک خانه هوشمند واقعی قبولش خواهید داشت؟ مثلا تصور کنید که صبح، ‌وقتی از خواب بیدار می‌شوید،‌ قهوه یا چای آماده باشد، موسیقی که دوست دارید در خانه پخش شود و دمای خانه هم کاملا مطابق با سلیقه شما تنظیم شده باشد. البته همه این‌ها در بهترین حالت استفاده از انرژی تامین خواهد شد.  

بر اساس گزارش پاپ‌ساینس، محققین خانه‌های هوشمند می‌خواهند بین همه وسیله‌های خانه، از ماشین لباس‌شویی گرفته تا چای‌ساز و تلویزیون، ارتباط خودکاری به وجود بیاورند به طوری که همه به یک سیستم متصل باشند. این سیستم سبک زندگی شما را می‌آموزد،‌ علاقه‌هایتان را پیدا می‌کند و الگوی زندگی شما را درک می‌کند و بر اساس این اطلاعات،‌ بدون این که لازم باشد شما دستوری بدهید،‌ همه چیز را در جهت راحتی و شادی شما برنامه‌ریزی می‌کند. در حقیقت به گفته محققین، هدف اصلی این پروژه ایجاد نوعی تازه از تعامل انسان و ماشین در راستای شادزیستن کاربران است. زندگی در چنین خانه‌ای می‌تواند خیلی هیجان‌انگیز باشد، ‌این طور نیست؟

لیست جدید منشوری‌های فوتبال ایران رسید

پشت پرده تعلل سازمان لیگ فدراسیون فوتبال و تلاش نافرجام سردار عزیزمحمدی برای دست به سر کردن خبرنگارانی که فهرست تازه مربیان منشوری را جست‌وجو می‌کنند، روزهای پرمشغله متولیان ستاد منشور اخلاقی خودنمایی می‌کند. پس از درز پیدا کردن خبر منشوری بودن نادر دست‌نشان در محافل رسانه‌ای، مدیران باشگاه نفت تهران مکاتبات مفصل و کشداری با فدراسیون فوتبال داشتند.

پاسخ استعلام باشگاه نفت البته هرگز به‌طور رسمی اعلام نشد اما با کنار رفتن دست‌نشان از سرمربیگری این تیم مسلم شد که پرونده پاکسازی فوتبال ایران توسط نهادهای خاص مفتوح شده است. روش سازمان لیگ برای حذف مربیان منشوری هم ویژه و منحصر به فرد است. سازمان لیگ از آغاز طرح پدیده‌ای به نام منشور اخلاقی، سعی دارد طی مکاتبات خصوصی با مدیران باشگاه‌ها، آنها را از استخدام مربیان مورد‌دار منع کند و اطلاع‌رسانی به این مربیان نیز به صورت کاملا خصوصی انجام می‌شود.

چنین سازوکاری البته به دلیل فقدان مدارک مستدل و برای پیشگیری از شکایت رسمی مربیان مذکور در دستور کار قرار گرفته. چنانکه دو روز پیش رای پرونده شکایت حمید درخشان از یک سایت دولتی که او را به دریافت رشوه و تبانی در هفته‌های پایانی لیگ نهم متهم کرده بود، اعلام شد.

دفاعیه سایت مذکور که با استناد به اظهارات علیپور، دبیر ستاد منشور اخلاقی چنین اتهامی را مطرح کرده بود پای مدیران فدراسیون فوتبال را نیز به این ماجرا باز کرد و همین مسئله باعث شده برای جلوگیری از تکرار چنین ماجرایی، هرگونه خبر یا نظری در مورد مربیان منشوری مسکوت بماند.

با افزایش تعداد مربیانی که با عناوین مختلف در مظان اتهام قرار گرفته‌اند و به ناچار باید در حاشیه، تماشاگر فوتبال باشگاهی ایران باشند، دایره مربیانی که در سطح لیگ برتر فعال هستند نیز محدود شده است. چنانکه حسین فرکی، پس از سال‌ها زندگی در سایه اکنون در قامت سرمربی یک تیم لیگ برتری مشاهده می‌شود و فصل آینده روی نیمکت نفت تهران خواهد نشست. ساز و کار جذب مربی در لیگ برتر نسبت به سال‌های گذشته دستخوش تغییرات اساسی شده.

پچ‌پچ‌ها و حرف‌های درگوشی که به‌رغم تمهیدات فدراسیون‌نشین‌ها از اتاق‌های ساختمان فدراسیون فوتبال به بیرون درز پیدا کرده از محرومیت هفت مربی در آستانه آغاز لیگ دهم حرفه‌ای حکایت دارد. لیست هفت نفره‌ای که هرگز به‌طور رسمی در اختیار رسانه‌ها قرار نمی‌گیرد. شامل این مربیان است:

1 - فرهاد کاظمی: کش و قوس بین سرمربی فصل گذشته فولادگستر و رئیس سازمان لیگ به نتیجه نرسید. این در حالی است که نظارت ستاد منشور اخلاقی از این فصل شامل لیگ دسته اول هم شده و در اولین اقدام فرهاد کاظمی به حکم سازمان لیگ از ادامه همکاری با تیم فولادگستر تبریز منع شده است. اینکه کاظمی به‌رغم رقم زدن نتایج قابل اعتنا با فولادگستر و هدایت این تیم به فینال جام‌حذفی پس از پایان قراردادش مورد اقبال هیچ تیمی قرار نگرفت عجیب به نظر می‌رسد. بعدها مشخص شد برای تطهیر فضای لیگ دسته اول، سازمان لیگ، رابطه مربیان منشوری با باشگاه‌های لیگ یکی را هم قطع کرده است.

ادامه مطلب ...

موسیقی خطرناکتر است یا هرویین؟!

آنها که راه را برای حضور جوانان و تخلیه انرژی آنها می‌بندند آیا فکر کرده‌اند که بین موسیقی، کراک و هرویین و شیشه کدام خطرناک است؟!

این جمله‌ای بود که حسین دهلوی در گفتگوی خود با ایلنا بر آن تاکید کرد و افزود: آیا غیر از این است که جوان‌ها برای تخلیه انرژی به سمت مواد مخدر می‌روند پس چرا باید موسیقی را به عنوان یک کار هنری از آنها دریغ کرد؟!

حسین دهلوی در گفتگو با خبرنگار ایلنا اضافه کرد: هم‌اکنون اوضاع کاملا نابسامان شده است‎؛ به‌گونه‌ای که بی‌سوادها جای باسوادها را گرفته و بی‌فرهنگ‌ها جانشین بافرهنگ‌ها شده‌اند.

وی افزود: متاسفانه در شرایط سیاسی نابسامان امروز؛ خارجی‌ها به کشور ما به چشم تروریست نگاه می‌کنند و سعی دارند این نگاه غیرواقعی خود را در جهان بسط دهند. آنها سعی دارند بقبولانند که دیگر یادی از آن ایران زرخیز و باعظمت نیست.

آهنگساز اپرای بیژن و منیژه خاطرنشان کرد: متولیان فرهنگی که باید حساسیت شرایط امروز را درک کنند؛ شناخت درستی از مسایل فرهنگی ایران ندارند که بخواهند برای آن برنامه‌ریزی کلان و خرد انجام دهند.

به‌گفته دهلوی، نتیجه برنامه‌ریزی‌های غلط مدیران، همین اوضاع نابسامان موسیقی درحال حاضر است که در آن جلوی موسیقی ایرانی و کلاسیک گرفته می‌شود و راه برای موسیقی بی‌مایه پاپ باز می‌شود.

وی با انتقاد از لغو بعضی از کنسرت‌ها در شهرستان‌های مختلف، خواستار حمایت مردم از موسیقی فرهنگی شد و اظهار داشت: شاید برای بعضی‌ها نبود یک نسل بی‌هویت خوشایند باشد، اما ما باید خودمان هوای فرهنگ و ذهن فرزندان‌مان را داشته باشیم.

ادامه مطلب ...

گونه‌ای که هنوز دارد برای بقا تلاش می‌کند

عکسی که توسط محققان جامعه جانورشناسی از بوزینه تنبل سریلانکا که تصور می‌شد حدود یک‌قرن پیش منقرض‌‌شده گرفته شده است، نشان می‌دهد این جاندار علیرغم از دست‌دادن زیستگاهش هنوز دارد برای حیات تلاش می‌کند.

امروزه جانوران بسیاری را می‌شناسیم که در معرض خطر انقراض هستند یا منقرض شده‌اند. بوزینه تنبل یکی از این جانوران است با این تفاوت که پیش از این تصور می‌شد یکی از زیرگونه‌های آن با نام علمی Loris tardigradus nycticeboides، ساکن مناطق حفاظت‌شده مرکزی کشور سریلانکا سال‌هاست که منقرض شده است.

چیزی حدود یک‌قرن است که نمونه تازه‌ای از این جاندار مشاهده نشده است. اما عکسی که مشاهده می‌کنید، توسط یکی از اعضای جامعه جانورشناسی لندن در جنگل‌های کوهستانی سریلانکا گرفته شده و نشان می‌دهد این جاندار کوچک هنوز دارد روی زمین زندگی می‌کند.

 

بوزینه تنبل

این پستاندار که حدود 20سانتیمتر طول دارد یکی از دو زیرگونه بوزینه تنبل لاغر است. زیرگونه دیگر نیز به دلیل از دست‌دادن زیستگاه در معرض خطر انقراض قرار دارد.

چشم‌های بزرگ این جاندار، در شب دیدی فوق‌العاده دارند و می‌توانند برای شکار حشرات در تاریکی به خوبی مورد استفاده قرار بگیرند.

این جاندار هم مانند انسان و میمون‌ها به راسته نخستی‌ها تعلق دارد اما از گروه ابتدائی‌تری موسوم به پیش‌میمون‌ها مشتق شده است.

بازگشت به عصر یخبندان با تداوم گرمایش جهانی فرقی ندارد !

شبیه‌سازی‌ها و امکان‌سنجی تزریق غبار گوگرد به استراتوسفر نشان می‌دهند، نمی‌شود با آغاز یک عصر یخبندان بر روی زمین، شرایط مطلوبی همراه با کاهش دما و افزایش بارش برای تمامی نقاط این کره خاکی فراهم کرد.

 اگر اخبار مرتبط با گرمایش جهانی را دنبال می‌کنید، حتما برگزاری اجلاس کپنهاک در آذرماه گذشته را یادتان هست. هنوز هم بحث‌و‌جدل بر سر راه حل‌های بین‌المللی برای معضل گرمایش جهانی ادامه دارد و متأسفانه باید بگویم امکان‌سنجی‌های انجام‌شده چندان با ایده راه حل جهانی سازگار نیستند. به عبارت دیگر اگر شما هم فکر می‌کنید راه حل‌های جهانی و ژئوزمین‌شناسی می‌توانند به سرعت ما را از شرایطی که ایجاد کرده‌ایم نجات دهند، باید کمی تجدیدنظر کنید

ادامه مطلب ...

تصاویر هنرمندانه مدارگرد ناسا از سطح مریخ

در این تصاویر تپه‌های شنی رنگارنگ، یخ‌های قطبی و چشم‌اندازهای سنگلاخی که از فضا قابل رویت است، مشاهده می‌شود. به گزارش اسپیس فلایت‌ناو، این تصاویر توسط دوربین تصویربرداری آزمایش‌های علمی با کیفیت بالای ناسا، یا به اختصار HiRISE گرفته شده است که توسط محققین دانشگاه آریزونا ساخته و هدایت می‌شود. این دوربین قادر است تصاویر واضحی را با قدرت تفکیک 30 سانتی‌متر، از ارتفاع 300 متری سطح مریخ تهیه کند.

سیاره سرخ

این تصویر نشان دهنده بافت سطح مریخ، در کلاهک رسوبی قطب جنوب سیاره است. هنگام گرفتن این تصویر، کلاهک قطبی با دی‌اکسید کربن منجمد پوشیده شده بود.سیاره سرخ
در این تصویر یک تپه شنی پوشیده از یخ در دهانه آتشفشان ریچاردسون مشاهده می‌شود.سیاره سرخ
در این تصویر آبراه‌های منشعب از بالای یک تپه واقع در منطقه گرگونام (Gorgonum) مریخ دیده می‌شود. این منطقه شامل عوارض طبیعی آشفته‌ای است که در نیمکره جنوبی مریخ قرار دارد.
.سیاره سرخ
این تصویر دوربین HiRISE، مربوط به گودالی است که از برخورد یک شهاب‌سنگ ایجاد شده است. بیرون‌زدگی صخره‌های شکسته‌ به خوبی در کف این گودال مشاهده می‌شود.سیاره سرخ
شیب تند این فلات بخشی از یک سیستم آبراهه طولانی است که Kasei Valles نامیده می‌شود. این آبراهه حدود 1300 متر عمق دارد که تنها با دره‌های عمیق گراند کانیون در ایالات متحده قابل مقایسه است.سیاره سرخ
تصویری از محل یک برخورد باستانی در کوهستان‌های جنوبی مریخ، که پوشیده از سنگ‌های فرسایش یافته است. فرسایش این سنگ‌ها از عمر بسیار زیاد این دهانه حکایت دارد.