همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

تصویر بی‌نظیر طلوع زمین از سطح کره ماه


سازمان فضایی آمریکا حین کالیبره کردن دوربین‌های ماهواره ماهگرد خود، موفق به ثبت عکس‌های تلفیقی بی‌نظیری از طلوع زمین روی کره ماه شد که همزمان زمین و سطح ماه را در خود دارد.   

طلوع زمین

به گزارش آنا به نقل از ناسا، مدارگرد اکتشاف ماه ناسا (LRO) با استفاده از دوربین‌های خود عکسی را ثبت کرده که یادآور عکس معروف «مرمر نیلگون» است که برای نخستین بار از سطح ماه، زمین را به تصویر کشیده بود؛ اما این عکس تازه یک مزیت ویژه دارد و آن این است که سطح خود ماه نیز در کادر عکس دیده می‌شود.

روز 12 اکتبر 2015 (21 مهر 1394) دوربین سیاه سفید «زاویه بسته» و دوربین رنگی «زاویه باز» مدارگرد ناسا همزمان عکس‌هایی را از زاویه پهلو گرفتند که حاصل آن تصویر بی‌نظیر بالاست.

این عکس‌ها در شرایطی گرفته شد که مدارگرد به پهلو چرخیده بود و با سرعتی معادل 5728 کیلومتر در ساعت در ارتفاع حدود 133 کیلومتری از سطح ماه حرکت می‌کرد.

این مدارگرد که برای بررسی و اکتشاف بیشتر درباره سطح کره ماه در مدار این قمر زمین قرار گرفته است، روزانه 12 بار شاهد طلوع زمین از سطح ماه است اما هیچ‌گاه از این پدیده عکاسی نکرده چراکه همانطور که شرح داده شد باید برای چنین عکاسی در سرعت بالا به پهلو بچرخد و از زمین و ماه در حالی که هر دو در حال حرکت هستند و خود ماهواره‌ هم با سرعت سرسام‌آور می‌چرخد، عکاسی کند و به‌علاوه اینکه دوربین‌های این ماهواره معمولا روی سطح ماه متمرکز هستند.

از آنجا که این یک فرآیند پیچیده و نیازمند محاسبات دقیق است، تاکنون تلاش برای چنین اقدامی صورت نگرفته بود. عکس فوق وقتی انداخته شد که دانشمندان ناسا برای کالیبره کردن دوربین‌های مدارگرد، آن را به سمت فضای بیکران چرخانده بودند و در همین زمان تصادفا ماهواره در موقعیتی قرار گرفت که یک طلوع زمین را ثبت کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد