همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

سرنوشت پرونده محمد رضا رحیمی


محمد رضا رحیمی از چهره های سرشناس دولت دهم بوده است که شاید کمتر فردی پیدا شود که او را نشناسد.معاون اول محمود احمدی نژاد و یکی از چهره های جنجالی دولت دهم که در تمام 4 سال عمر دولت دوم احمدی نژاد حاشیه ها درباره او پر رنگ تر از متن بوده است.از مواضع سیاسی قبل از دوران احمدی نژاد او گرفته تا پرونده فساد مالی "بیمه ایران" همواره حاشیه های فراوانی را برای رحیمی ایجاد کرده بود.در زمان ریاست جمهوری، احمدی نژاد  صریحا اعلام کرد که کابینه دولت خط قرمز اوست و اگر بخواهند بر علیه افرادی همانند مشایی و رحیمی اقدامی کنند خود وی شخصا وارد میدان خواهد شد!

شاید همین حمایت های عجیب و نامعقول احمدی نژاد بود که باعث شد رحیمی حتی حاضر نباشد درباره اتهامات خود توضیح دهد و آنگونه که الیاس نادران از اعضای مجلس نهم شورای اسلامی گفته بود حتی قاضی برای برخی از پرسش ها در دفتر رحیمی حاضر شده بود و رحیمی حتی حاضر نبود در دادسرا برای رسیدگی به پرونده اش حضور پیدا کند.


  

اما حالا پس از 10 ماه از پایان عمر دولت دهم، رسیدگی به پرونده های فساد مالی دوران احمدی نژاد آغاز شده است و برخی از مدیران فاسد آن دوران محکوم شده و یا در حال رسیدگی به پرونده خود در دادگاه و دادسرا می باشند.جلسه دوم دادگاه رسیدگی به پرونده تخلفات مالی(بیمه ایران)  رحیمی تمام شد و حالا تا چند روزه آینده باید منتظر باشیم و ببینیم دادگاه درباره رحیمی چه حکمی را صادر خواهد کرد اما شاید توجه به نکاتی در این باره خارج از لطف نباشد:

نکته اول که این روزها شاید دغدغه بسیاری از مردم و افراد جامعه باشد این است که آیا به همه موارد اتهامی محمد رضا رحیمی رسیدگی شده یا دوباره شاهد ماجرایی مانند سعید مرتضوی خواهیم بود که به عنوان متهم اصلی کهریزک نه تنها آزاد است که در مراسم های رسمی نظام شرکت می کند و گه گاه از برخی افراد به دلیل اشاره به پرونده خود شکایت می کند!

آیا این موجب وهن نظام نیست که متهمین و مجرمان سرشناس که زمانی سمت های دولتی نیز داشته اند آسوده و در حاشیه ای امن به سر ببرند و با صدور احکام خفیف در مقابل جرایم سنگین جرات این را پیدا کنند که در آینده هم اعمال خود را تکرار کنند و آیا همین اتفاق باعث دلسردی مردم از نظام و دستگاه قضائی نمی شود؟

نکته دوم سخنان وکیل مدافع محمد رضا رحیمی است که در نوع خود جالب توجه می باشد.

وکیل "محمد رضا رحیمی” در گفت و گو با سایت تدبیر گفته که حال روحیِ معاون اول احمدی‌نژاد "بد” است.

وکیل متهم پرونده گفته که تا اعلام رای دادگاه سکوت می کنیم.او به دلیل این سکوت اشاره و گفته است: زیرا هر زمان خبری درباره این پرونده مطرح می شود داستان درخصوص این شکایت، مقدمات و مؤخرات پیرامون آن ذکر می شود. بنابراین یک بار دیگر این پرونده احیا و دوباره نظر مردم به آن جلب می شود. هر بار که این اتفاق می افتد یک بار موکل من در اذهان عمومی محاکمه و مجازات می شود. بنابراین اجازه دهید تا رای صادر شود و در آن زمان من اطلاعات بیشتری ارائه خواهم داد.

او درباره اعتراض به قرار وثیقه ای که برای موکلش تعیین شده و از طرف بسیاری از رسانه ها مطرح شد گفته است: "زمانی که من درباره کل قضیه درخواست سکوت می کنم در این مورد هم همین نظر را دارم. من تمایلی ندارم که به این سوال پاسخ دهم تا «جو» به گونه ای شود که مطرح کنندگان این موضوع هم در قبال پاسخ من پاسخی داشته باشند و این موضوع ادامه یابد."

همین اظهار نظرهای کلی هم باعث می شود که به گذشته موضوع نگاه کنیم. همین کار ظرف دو سه سال گذشته بدترین ضربه را به موکل من چه در داخل چه در خارج، از هر حیث وارد کرده است. هر بار که این موضوع مطرح می شود موجی در جامعه به راه می افتد.

از نظر وکیل جناب آقای رحیمی ایشان نه تنها مجرم نیستند بلکه همین حالا نیز در حق ایشان ظلم شده است و نباید به پرونده ایشان رسیدگی شود چرا که «جو» منفی بر علیه ایشان ایجاد می شود و این موجب ظلم به ایشان است!

این استدلال از آن دست استدلال های مضحکی است که هر کسی را وادار به خنده می کند.چرا فردی که آنچنان بی پروا و بی تفاوت نسبت به قانون بوده است که حتی در زمان معاون اولی رئیس جمهور، حاضر به شرکت در دادگاه و دادسرا نبوده است حالا باید حاشیه امن داشته باشد و از این بترسد که جامعه نسبت به او چه قضاوتی انجام خواهد داد؟ مگر این گفته قدیمی را از یاد برده ایم که "آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است؟" اگر آقای رحیمی تخلفی را انجام نداده اند پس از چه چیز باید بترسند؟

نکته آخر هم عملکرد قوه قضائیه و نحوه رسیدگی به این پرونده می باشد که نتیجه آن می تواند تبعات مثبت و یا منفی در جامعه داشته باشد.یقینا رسیدگی منصفانه به این پرونده ثمرات بسیار مثبتی برای جامعه و قوه قضائیه به همراه خواهد داشت و امیدهای فراوانی را در جامعه زنده خواهد کرد که نظام در مقابل جرایم مالی و سیاسی کوتاه نخواهد آمد و هیچگونه ارفاقی به مجرمان نخواهد کرد اما چنان چه دستگاه قضا در این مورد با دیده ارفاق به مجرم نگاه کند یقینا آثار منفی فراوانی را ایجاد خواهد کرد که هم موجب آسیب دیدن چهره نظام خواهد شد و هم دستگاه قضا را زیر سوال خواهد برد.

تا چند روز آینده که حکم نهایی صادر شود منتظر خواهیم ماند و امید است که پرونده محمد رضا رحیمی با نگاهی دقیق و عدالت جویانه مورد بررسی قرار گیرد تا شاهد نتایج مطلوب آن در جامعه باشیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد