همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

سبقت هزینه از درآمد خانوارهای ایرانی

به گزارش تهران امروز، این در حالی است که حداقل دستمزد در سال مورد نظر کمتر از ۴۰۰ هزار تومان بوده است. چنین آمار و ارقام‌هایی باعث شده تا کارگران خواستار محاسبه کامل تورم در سبد هزینه کارگران و تعیین حداقل دستمزد بر مبنای تورم موجود شده‌اند. در این رابطه آمارهای بانک مرکزی، مرکز آمار و آمارهای خود صنوف کارگران نشان‌دهنده عقب‌ماندگی حقوق و دستمزد از تورم چند ساله شده است. حال اگر قرار باشد در سال ۹۳ فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها هم کلید بخورد و قیمت حامل‌های انرژی گران شود، آثار چنین گرانی بیش از پیش خود را در هزینه زندگی کارگران نشان می‌دهد و باعث افزایش هزینه آنان می‌شود. بر همین مبنا هم کارگران بر تغییر سیستم فعلی محاسبه حداقل دستمزد تاکید دارند.

حداقل سبد هزینه خانوار در استان تهران یک میلیون و ۷۶۳ هزار تومان
در یک سناریو کارگران خواستار افزایش ۳۵ درصدی دستمزد سال آینده شده‌اند.آنها معتقدند بر اساس ماده ۴۱ قانون کار حداقل دستمزد باید بر اساس نرخ تورم و حداقل معیشت سبد هزینه خانوار ۴نفره تعیین شود.در همین حال وزارت کار می‌گوید کسری بودجه خانوارها از سال ۸۳ تا ۹۰ به بیش از ۳ برابر رسیده و هزینه ماهانه کارگران نیز در ۳ گروه مسکن، حمل‌ونقل و بهداشت متمرکز شده و سهم برنج، نان، گوشت قرمز، لبنیات و غلات از سبد مصرفی خانوار افت چشمگیری داشته است.

در همین خصوص علی خدایی، رئیس کارگروه مزد کانون شوراهای کار درباره دستمزد سال آینده کارگران به تسنیم گفت: «کانون شورای اسلامی کار همواره نشست‌هایی را در راستای تعیین دستمزد برقرار کرده است و مقرر شده که کانون‌های استان تهران نیز از این قاعده مستثنا نباشد و نسبت به برگزاری این جلسات توجه زیادی داشت.در بررسی‌هایی که در استان تهران صورت گرفت حداقل سبدهزینه خانوار استان تهران یک میلیون و ۷۶۳ هزار تومان به دست آمده است.نتیجه کارگروه مزد استان تهران برای حداقل مزد چنین رقمی است.» مسئول کمیته مزد استان تهران در شوراهای اسلامی کار تاکید کرد: «افزایش مزد ۲۵ درصدی برای سال آینده به هیچ‌وجه کفاف زندگی کارگران را نخواهد داد و این میزان بسیار اندک است.با اندک نگاهی به حداقل سبدهزینه خانوار استان تهران که یک میلیون و ۷۶۳ هزار تومان به دست آمده است، دستمزد چگونه می‌تواند ۲۵درصد افزایش یابد؟»

به گفته خدایی، در حال حاضر با احتساب سنوات،بن کارگری،حق اولاد و...حقوق کارگر ۷۴۰ هزار تومان است و این در حالی است که در تهران یک کارگر برای زندگی حداقلی نیازمند حقوق یک میلیون و ۷۶۳ هزار تومانی است و این خلأ بسیار زیاد است.شاید عده‌ای تصور کنند این میزان حقوق آرمان‌گرایانه است، اما باید گفت این عدد به دست آمده از واقعیت و کف زندگی کارگران است.

گزارش بانک مرکزی از دخل و خرج خانوارها
دیروز بانک مرکزی گزارش دخل و خرج خانوارها در سال ۱۳۹۱ را در مناطق شهری ایران منتشر کرد. بر اساس این گزارش، دخل و خرج خانوارها در سال ۹۱ نشان از افزایش ۲۴.۵ درصدی هزینه‌ها و ۲۵ درصدی درآمدها دارد، این درحالی است که میزان کسری بودجه خانوارها سالانه بیش از یک میلیون تومان اعلام شده است. بر این اساس در سال مورد گزارش متوسط هزینه ناخالص سالانه یک خانوار شهری حدود ۲۱ میلیون و ۶۵۴ هزار تومان معادل ماهانه حدود یک میلیون و ۸۰۴ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است که نسبت به سال ۹۰ از ۲۴.۵ درصد افزایش برخوردار شده است.بر این اساس ۲۶.۲ درصد از هزینه خانوارها معادل پنج میلیون و ۶۸۴ هزار و صد تومان مربوط به گروه هزینه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها است که نسبت به سال ۹۰ از افزایش ۳۱.۴ درصدی برخوردار شده است.

همچنین از کل هزینه ناخالص خانوارها ۰.۴ درصد به گروه دخانیات اختصاص داشته که از ۵۴.۶ درصد افزایش نسبت به سال ۹۰ برخوردار شده است.بر این اساس هزینه گروه پوشاک و کفش از کل هزینه‌های ناخالص خانوار حدود ۴.۵ درصد بوده که نسبت به سال ۹۰ از ۲۳.۶ درصد افزایش برخوردار شده است.نتایج این بررسی حاکی از آن است که ۳۲.۹ درصد از کل هزینه‌های یک خانوار مربوط به گروه مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها بوده که نسبت به سال قبل ۳۳.۵ درصد افزایش داشته است.

با توجه به تغییر نکردن قیمت آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها در سال ۹۱ در مقایسه با سال ۹۰، بخش عمده‌ای از این هزینه مربوط به مسکن بوده است.براساس این نتایج بررسی از کل هزینه‌های ناخالص خانوارها ۴.۵ درصد به گروه اثاث، لوازم و خدمات، ۵.۵ درصد بهداشت و درمان، ۹.۴ درصد حمل ونقل، دو درصد ارتباطات، ۲.۳ درصد تفریح وامور فرهنگی، دو درصد تحصیل، ۲.۱ درصد رستوران و هتل و ۸.۲ درصد به گروه کالاها و خدمات متفرقه اختصاص داشته است. گزارش بانک مرکزی نشان از آن دارد که متوسط درآمد پولی و غیرپولی ناخالص سالانه یک خانوار شهری حدود ۲۰ میلیون و ۹۰۵ هزار و ۹۰۰ تومان معادل ماهانه یک میلیون و ۷۴۲ هزار و ۲۰۰ تومان بوده که ۷۰.۸ درصد آن را درآمد پولی ناخالص و ۲۰.۹ درصد آن را درآمد غیرپولی تشکیل داده است.

براین اساس در سال ۱۳۹۱ کل درآمد پولی و غیر پولی خانوارها نسبت به سال قبل حدود ۲۵ درصد افزایش یافته است که میزان افزایش درآمد پولی خانوارها معادل ۱۹.۸ درصد و درآمد غیرپولی ۳۹.۸ درصد بوده است. بر این اساس بررسی متوسط هزینه ناخالص سالانه خانوارهای ساکن در مناطق شهری استان‌های مختلف نشان می‌دهد که استان تهران با درآمد حدود ۲۹ میلیون و ۱۰۸ هزار تومان (ماهانه حدود دو میلیون و ۴۲۷ هزار و ۳۰۰ تومان) بیشترین و استان هرمزگان با حدود ۱۱ میلیون و ۴۹۹ هزار و ۴۰۰ تومان (ماهانه حدود ۹۵۸ هزار و ۳۰۰ تومان) کمترین هزینه را به خود اختصاص دادند همچنین از نظر متوسط درآمد، استان تهران با حدود ۲۹ میلیون و ۳۰۱ هزار و ۶۰۰ تومان (ماهانه حدود دو میلیون و ۴۴۱ هزار و ۸۰۰ تومان) بیشترین و استان سیستان‌وبلوچستان با ۱۲ میلیون و ۴۴۹ هزار و ۴۰۰ تومان (ماهانه حدود یک میلیون و ۳۷ هزار و ۴۰۰ تومان) کمترین درآمد را دارا بودند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد