همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

جامعه ای درست کرده ایم که نصف آن محتاج هستند!

در دو سه ماه گذشته موضوع توزیع سبد کالا در ایران با هدف‌گذاری تامین معیشت مردم، کمک به تولید کشور و پاسخ‌گویی به برخی توقعات جامعه‌ای که عائله‌ی دولت هستند از سوی رییس جمهور مطرح شد. در همین زمینه قرار شد وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی تامین و توزیع سبد کالایی در بین اعضای جامعه هدف و ذینفعان باشد. در همین راستا نیز مصوبه‌ای از سوی معاون اول رییس جمهور صادر شد.

به گزارش«تابناک»،اعضای این جامعه هدف خانواده‌های کارکنان دولت (رسمی، قرار‌دادی، پیمانی و بازنشستگان)، خانواده‌های کارگری تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی و قانون کار، خانواده‌های عضو جامعه نیروهای مسلح و لشگری و کارکنان رسمی، قرار‌دادی، پیمانی و بازنشستگان این جامعه، کارگران، خبرنگاران، طلاب، دانشجویان متاهل و افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد است.


براساس تصمیمات وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی تامین و توزیع سبد کالایی این سبد صرفا به سرپرستان خانوار تعلق می‌گیرد.

این سبد کالایی شامل 10 کیلوگرم برنج هندی بسته‌بندی شده، دو عدد مرغ معادل چهار کیلوگرم، دو بسته 12‌تایی تخم‌مرغ، دو بطری روغن مایع تولید داخل و 800 گرم پنیر با بسته‌بندی 400 گرمی UF است.

اما در اجرای این طرح به نظر می رسد که نواقصی وجود دارد و ناخواسته سوالاتی را در ذهن ایجاد می کند، اول اینکه نحوه توزیغ سبد کالا و جامعه هدف به وضوح مشخص نیست و د ر برخی موارد یک فرد در دو یا سه گروه و یا بیشتر می تواند جای گیرد و در مواقعی نیز ممکن است شامل فردی نشود.

به عنوان مثال ممکن است فردی دانشجو باشد و کار خبرنگاری انجام دهد و از سوی دیگر بیمه کارکری نیز باشد و فرد دیگری کشاورز باشد و از هیچ کدام از مزایا بهره مند نشود. همچنین از ایرادات دیگر این طرح میزان کمکی است که دولت به هرفرد می دهد و آنگونه که عنوان شده میزان آن حدود 33 هزار تومان است.

اسماعیل جلیلی در مورد سبد کالایی دولت در گفت و گو با تابناگ اظهار داشت: این سبد کالا شامل حبوبات، مواد پروتئینی، برنج و لبنیات. ریز اقلام را دولت اعلام می کند.

وی در توضیح این سوال که دولت به چه دلیل اقدام به دادن سبد کالا به مردم کرده است گفت : این کمکی است برای جبران کاهش قدرت خرید مردم در سال 92 که به دلیل افزایش شدید تورم ایجاد شده بود. دولت تصمیم گرفته است در دو نوبت به مقدار 33 هزار تومان است سبد کالایی بین مردم توزیع کند.

این نماینده گفت: یکی از وظایف دولت ها تامین رفاه عمومی مردم است و پیشگیری از مشکلات ناشی از اجرای سیاست هایی که باعث می شود خسارت هایی به مردم وارد شود. راه های جبران بصورت نقدی و یا کالایی و غیرنقدی است. دولت نیز قالب غیرنقدی را بصورت سبد کالایی در نظر گرفته است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: به علت اجرای برخی سیاست های اقتصادی بخشی از مردم کشور تحت فشار شدیدی قرار دارند. باید برای بخشی از جامعه که تحت فشار هستند اقدامی صورت گیرد. یا باید مدل ریاضت اقتصادی مانند یونان و ایتالیا را اجرا کنیم که مردم به خیابان ها ریخته اند یا اینکه دولت اقدامات جبرانی انجام دهد.

وی افزود: در همه دنیا اینگونه اقدامات انجام می شود. در امریکا 147 میلیون  نفر کمک های کالایی دریافت می کنند. دولت باید به مردم کمک کند اما توان درآمدی دولت در حال حاضر بیشتر از این نیست. مجموعه اقدامات دولت های قبلی باعث ایجاد شرایط سخت در موقعیت فعلی شده و امکان تامین منابع و درآمد ندارد. چه باید کند؟ بر اساس اولویت ها و خط مشی عمومی دولت اقدامی در جهت کاهش نارضایتی اقشاری که دچار سختی شدیدتر هستند انجام دهد و دولت تلاش می کند این کمبودها را جبران کند ولی آیا این کار رفاه ایجاد می کند؟ باید گفت نه. فقط مانع از این می شود که سختی بیش از حد به مردم وارد شود.

نماینده مسجد سلیمان گفت: اگر زیر ساخت ها تاکنون فراهم شده بود این بخش از جامعه باید الان در چرخه اقتصادی نقش آفرینی می کردند. اما جامعه ای درست کرده ایم که نزدیک به 50 درصد آن دچار سختی در تامین معیشت روزانه خود هستند. نمی توان اینها را رها کرد و منابعی هم نداریم که زیرساخت ها را احیا کرده و وارد چرخه توانمند سازی کنیم. ما با کمک به اقشار خاص موافقیم نه به همه.

اما به نظر می رسد در شرایطی که دولت با کسری بودجه شدید مواجه است انجام این کار که نه کمک آنچنانی به مردم خواهد کرد و نه تاثیرات مثبتی در تامین معشت افرادی که نیاز به همایت دارند، خواهد گذاشت حرکت سنجیده ای نیست  و به جای آن دولت با سرمایه گذاری در بخش زیر ساختی و اتمام پرژه های رو به اتمام کمک بیشتری می توانست به کشور داشته باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد