همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

روبات‌های پرنده اسرار مایاها را کشف می‌کنند

روبات‌های پرنده اسرار شهرهای تمدن مایاها را در اعماق جنگل‌های بارانی کشف می‌کنند.

6868686.jpgبه گزارش ایسنا، درحالی که طی سال‌ها کشف شیوه شهرسازی مایاها و همچنین آثاری از آن‌ها آرزوی باستان‌شناسان زیادی بوده است، اما همواره نیل به این هدف به دلیل قرار داشتن آثار برجای مانده از این تمدن در جنگل‌های بارانی با مشکلات زیادی مواجه بوده‌ است.

به گزارش هریتج‌کی، از هفته آینده اجرای پروژه‌ای توسط محققان دانشگاه ایالت آلاباما آمریکا آغاز خواهد شد که در قالب آن از نوعی روبات پرنده برای کشف محوطه‌های تاریخی ناشناخته برجای مانده از مایاها در گوآتمالا استفاده خواهد شد.

طی سالهای اخیر آثار تاریخی زیادی از مایاها در گوآتمالا کشف شده‌اند که در آخرین مورد آنها در ماه ژوئن امسال یک کتیبه باستانی گچی با دو متر طول و هشت متر عرض مربوط به حدود 1400 سال قبل در محوطه‌ای تاریخی در شمال گوآتمالا کشف شد که در آن تصاویری خدایان مایاها نشان داده شده است.

محققان در قالب این پروژه از روبات‌های پرنده‌ای استفاده خواهند کرد

که شباهت زیادی به هلی‌کوپتر دارند و از فاصله چند کیلومتری نیز قابل هدایت هستند. این روبات‌ها همچنین در شرایط نامساعد جوی از جمله در زمان بارش باران و یا در مناطق با رطوبت شدید امکان ارسال تصاویر با وضوح بالا را دارند که با بررسی دقیق آن‌ها می‌توان آثار برجای مانده از تمدن مایا را کشف کرد و یا حتی تصاویر سه بعدی از آنها تهیه کرد.

قرار است فاز اول این پروژه به استفاده از روبات‌های پرونده با هدف کشف آثار تاریخی مایاها در دو شهر تاریخی «تیکال» و «یاکسها» گوآتمالا با هدف تهیه تصاویر دقیق از آنها و همچنین تعیین دقیق حریم این دو شهر معطوف شده و در مراحل بعدی نیز به کشف بقایای دیگر آثار تاریخی مایاها در جنگل‌های بارانی گوآتمالا و دیگر کشورهای منطقه آمریکایی جنوبی اقدام شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد