همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

شب های بلند زمستان و سنت چینی ها

 چینی ها درکنار توسعه روز افزون و شتاب به سمت زندگی مدرن، همچنان تقویم خاص خود را که براساس کشاورزی و فصول سال تنظیم شده و دارای آداب و رسوم خاص است ، حفظ کرده اند.
 
به گزارش ایرنا، در فرهنگ مردم چین شبی به نام ˈیلداˈ وجود ندارد اما شب های بلند زمستان و فرارسیدن این فصل دارای سنت خاص خود هست که به فرهنگ ایرانی نزدیک می باشد.
 
تقریبا در سراسر چین مردم شب های طولانی زمستان را فرصتی مناسب برای دور هم بودن و سرگرم شدن با خاطرات بزرگان و پیران فامیل توام با خوردن تنقلات و میوهای فصل و دیدن برنامه های تلویزیونی سپری می کنند.


 
اگرچه برگزاری مراسمی به غنی بودن آیین ایرانیان برای شب یلدا دیده نمی شود اما نوعی از ویژگی های فرهنگی و نزدیکی مناسبات دیرینه دو کشور را می توان در رفتار و برنامه های خانواده های چینی دید.
 
چینی ها مانند ایرانیان به خوردن هندوانه دراین ایام بسیار توجه دارند و جالب اینجاست که بجز فصل زمستان و شب یلدا که مردم هندوانه مصرف می کنند، در طول فصل گرما مردم این کشور مراسمی با عنوان ˈجشن هندوانه ˈ دارند.
 
نوع دیگری از سرگرمی های این ایام در بین مردم چین به خصوص بین خانواده های روستایی و کشاورز که از کار سخت برروی زمین های کشاورزی فارغ شده اند دور هم جمع شدن و دید و بازدیدهای خانوادگی است .
 
افزون براین تلویزیون مرکزی چین برای شب های طولانی زمستان برنامه های تفریحی و خانواده پسند در نظر می گیرد که از نظر برخی کارشناسان چینی به غنای مجالس مردم می افزاید.
 
مردم چین در تغذیه و خوردن خوراکی های در فصل زمستان نیز آداب خاصی دارند.
 
چینی ها شب اول زمستان را با خوردن گوشت شروع می کنند و اعتقاد دارند که فصل گرما به دلیل مصرف زیاد آب و شرایط آب وهوایی خاص از جمله رطوبت بالا باعث کاهش مقاومت بدن بخصوص در ماهیچه ها می شود و باید برای زمستان با خوردن گوشت و تنقلات مغزدار بدن را آماده هوای سخت و سردکرد.
 
ازاین رو بسیاری از مغازه ها و فروشگاه های فصلی در شهرهای چین از جمله در میادین تره وبار پکن با رسیدن زمستان کالاهای تابستانی را جمع آوری و فروش انواع تنقلات مغزدار مانند تخمه ، گردو و بادام را گسترش می دهند.
 
اگر در برخی از شب های تعطیل زمستان به خیابان های شهرها از جمله پکن سری بزنید حتما با صفی از مردم درمقابل برخی از مغازهاه هایی آجیل به خصوص تخمه آفتابگردان می فروشند مواجه خواهید شد.
 
خوردن پیراشکی گوشت که چینی ها از آن با نام ˈجیائوزه ˈ یاد می کنند جزو آداب غذایی فصل زمستان است.
 
این محصول یکی از مهمترین فرآورده های غذایی مردم چین محسوب می شود و در شهرهای مختلف در سراسر این کشور سالن های پذیرایی خاصی ایجاد می شوند که فقط از این نوع پیراشکی را می فروشند.
 
مردم چین به دید و بازدیدها و جمع شدن در کنار یکدیگر، دادن هدیه به کودکان و گرامیداشت والدین و سالمندان، شب نشینی های خانوادگی و شاد بودن نه در زمستان که در ایام مختلف سال توام با برگزاری جشنواره های سنتی و فرهنگی خاص خود اهمیت زیادی می دهند.
 
علاوه براین شب ها و روزهای زمستان از آن جهت برای مردم چین با اهمیت است که بزودی آنان را به ˈ عید بهاره ˈ مهمترین و بزرگترین جشن فرهنگی و سنتی این کشور می رساند.
 
در روزهای پیش از شروع عید بهار، خانواده های چینی خانه تکانی می کنند و غبار و ناپاکی را از منزل خود می زدایند.
 
به باور چینی ها، خانه تکانی بدی را در سال جدید از خانه پاک می کند و زیستگاهشان را برای ورود بخت و اقبال خوش آماده می سازد.
 
شب سال نوی چینی با نام Chu xi که به معنای ˈشب عبور سالˈ است نامیده می شود. در این شب تمامی اعضای خانواده از دور و نزدیک در منزل مسن ترین فرد فامیل جمع می شوند تا آغاز سال نو را جشن بگیرند.
 
شامی که در این شب آماده می گردد مجلل ترین شام فامیل است و عموما خوراکی هایی مانند مرغ و ماهی و کشک شیر سویا بر سر سفره دیده می شود.
 
تلفظ نام این سه غذا در زبان چینی به ترتیب: ˈجیˈ، ˈیوˈ و ˈدوفوˈ می باشد که مترادف فرخندگی، وفور و ثروتمندی است. طبق سنت چینی ها، معمولا ماهی تا آخر خورده نمی شود که این عمل نمادی از آن است که در سال جدید همواره خوراک اضافی در سفره موجود باشد.
 
این شام به عنوان شام ˈتجدید همبستگی فامیلˈ در نظر گرفته می شود .

نظرات 1 + ارسال نظر
lpln چهارشنبه 27 آذر 1392 ساعت 15:56

o,f f,n

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد