همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

چند راهکار برای پیشگیری و درمان اضطراب

اضطراب اغلب از زمان کودکی و طفولیت شروع می شود و در بزرگسالی نیز اتفاق می افتد اضطراب می تواند ناشی از یک وضعیت روحی، اجتماعی، فیزیکی، زیست شناختی، اثرات جانبی داروها و یا ترکیبی از این موارد باشد. راههایی برای پیشگیری و درمان اضطراب وجود دارد.

ورزش منظم

ورزش نکردن خصوصا ورزش منظم به گونه ای تمام مراحل درمان اضطراب را تحت تاثیر قرار می دهد. هنگامی که علت اضطراب مشخص شود و یک برنامه درمانی مشخص تدوین گردد، به راحتی درمان پذیر بوده و سریعا شخص به زندگی عادی بر می گردد، ولی در صورت فقدان علت تشخیص، احساس اضطراب در یک دوره طولانی شخص را آزار داده و از فعالیت های اجتماعی دور می سازد. پژوهشگران دریافته اند که پیاده روی تند و سریع به مدت 40 دقیقه میزان اضطراب را به طور متوسط تا 14 درصد کاهش می دهد.

اجتماعی باشید

هنگامی که تحت فشار روانی هستیم غالبا به طور غریزی تمایل پیدا می کنیم که خود را از صحنه عمل کنار کشیده و به گوشه ای پناه ببریم، که کاری بدتر از این وجود ندارد. گوشه گیری به تشدید استرس کمک می کند. در این زمان باید سعی کنیم که با دوستان خود ارتباط بیشتری داشته باشیم.
متخصصان معتقدند که نوشتن ساده هیجانات بر روی کاغذ موجب تسکین روحی و روانی شخص می شود. نوشتن احساسات در دفترچه کمک می کند تا فار روانی ناشی از رویدادهایی مثل از دست دادن شغل، رنج بردن از مشکلات زناشویی و...را تسکین دهد.

بخندید و شوخ طبع باشید

مطالعات زیادی نشان داده که خنده می تواند یکی از سالمترین پادزهرهای فشار روانی باشد. هنگامی که می خندیم یا حتی طبق برخی تحقیقات موقعی که ما لبخند می زنیم جریان خون به مغز افزایش می یابد و موادی به نام اندروفین"هورمون های ضد دردی که در شخص احساس خوش و سلامت ایجاد می کند"در مغز آزاد می شود و سطح هورمونهای استرس زا را در خون پایین می آورد.

ذهن خود را متمرکز زمان حال کنید

اگر بتوانید ذهن خود را چنان پرورش دهید که امیدها و آمال خود را به کناری نهاده و موقع مناسب و مقتضی به سراغ تک تک آنان بروید، به آرامش ذهنی دست خواهید یافت. جاده ای که به آرامش ذهنی منتهی می گردد از راهی موسوم به توجه می گذرد. این توجه به خود در هنگام عمل کردن به کارهای ساده نظیر ظرف شستن و...باعث می شود که به هیچ و جه بی هدف و سرگردان همچون بطری بر امواج دریا شناور نشویم.

افزایش اعتماد به نفس

با داشتن اعتماد به نفس بالا حداکثر استفاده را از تواناییهای خود در مواجهه با استرس خواهید برد و در نتیجه کمتر دچارمشکل می شوید. اما افرادی با اعتماد به نفس پایین نه تنها از شیوه مناسبی جهت مقابله استفاده نمی کنند، بلکه آسیب پیری بیشتری نیز به آنان وارد می شود.

حمایت اجتماعی

وجود حمایت اجتماعی در زندگی هر فرد سبب می شود که در مقابل بحران های زندگی همانند سپر از وی دفاع کند. به همین دلیل ما باید شبکه اجتماعی و روابط اجتماعی خود را گسترش دهیم تا بتوانیم به آنها تکیه کنیم و فکر کنیم که افرادی هستند که ما را دوست بدارند و ما نیز آنها را دوست بداریم. با کسب حمایت اجتماعی در سطح بالاتر،احساس امنیت و اعتماد به خود افزایش می یابد و در مقابل استرس و فشار روانی کمتر آسیب می بینیم.

آمادگی برای موقعیت های تنش زا

باید یاد گرفت که در شرایط استرس زا فکر خود را از ترس و نگرانی دور کرد و در جهت مفید قرار داد. مثلا باید به کاری که در حال انجام است تمرکز نمود و به زمینه های اضطراب زای آن فکر نکرد. برای مثال بازیکنان فوتبال به جای فکر کردن به اینکه زیر نظر عده زیادی از تماشاگران هستند به فعالیت و نقش خود در هنگام بازی متمرکز شوند.

کسب اطلاعات در مورد موقعیت

عدم اطلاع از موقعیت فشار آور سبب استرس و اضطراب بالاتری در افراد می گردد، بنابراین کسب آگاهی و اطلاعات در مورد موقعیت ها و مواردی که مواجه خواهند شد سبب می شود که از پیامد موقعیت مطلع شده و کمتر دچار نگرانی و دلواپسی شوند. مثلا اگر بیماران قبل از عمل جراحی آگاهی یابند که عمل چگونه انجام خواهد شد و میزان درد پس از عمل را بدانند و سیر بهبودی برایشان روشن شود، کمتر دچار اضطراب می گردند.

تن آرامی

طی آن عضلات بدن برای مدتی کوتاه به طور ارادی منقبض گردیده و سپس به حالت آرامش بر می گردند. این کار طی مراحل و سلسله مراتبی انجام می گیرد. با این روش که به تنهایی و یا همراه با تکنیک های دیگر به کار می رود نشانه های اضطراب کاهش می یابد. البته می توان راههای دیگری که می توانید در چنین موقعیتی انجام دهید مورد توجه قرار داده و آنها را بیازمایید و مناسب ترین راه را انتخاب نموده و استفاده نمایید.

نظرات 1 + ارسال نظر
شقایق پنج‌شنبه 11 مهر 1392 ساعت 09:44 http://asemaani.mihanblog.com/

وبلاگت خبرنامه نداره از آپ شدنش خبردار بشم؟
لطفا وبلاگت رو توی دایرکتوری وبلاگم لینک کن تا هر روز بهت سر بزنم. ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد