همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

وقتی آمار تصادفات «بالای 100 درصد» می‌شود!

موضوع تصادفات در کشور طی سال‌های گذشته به یکی از موضوعات مهم تبدیل شده که علاوه بر مسئولان داخلی، حتی نظر کارشناسان خارجی و سازمان جهانی بهداشت را نیز به خود جلب کرده است؛ به شکلی که اخیرا این سازمان از کاهش کشته‌های تصادفات رانندگی تقدیر کرده است.

 عصرخبر با این مقدمه ادامه داد: شاید یکی از موارد مهم در بحث تصادفات، تجزیه و تحلیل‌های آماری باشد تا بدین ترتیب بتوان از مواردی که منجر به تصادفات شده به شکل مقتضی پیشگیری کرد و قطعا ارائه آمارهای متناقض نه‌تنها حلال مشکلات نیست بلکه تصمیم‌گیران و کارشناسان را به اشتباه می‌اندازد.

یکی از خبرگزاری‌های داخلی امروز در گزارش خود برای تحلیل تصادفات درون‌شهری آمارهای جالب توجهی ارائه کرد.

اما نکته قابل تامل در این آمارها که بر اساس درصد عوامل شکل‌گیری حوادث، علل وقوع، زمان رخداد و نوع محورها ارائه شده این است که جمع هیچکدام از بخش‌ها یا به 100 نمی‌رسد و یا از 100 عبور می‌کند!

به طور مثال اگر تصادفات بر حسب نوع محور را در نظر بگیریم بر اساس جدول ارائه شده 31 درصد تصادفات در راه‌های اصلی، 69 درصد فرعی و 13 درصد در بزرگراه‌هاست که در مجموع 113% خواهد شد! البته به نظر می‌رسد بزرگراه هم جزء راه‌های اصلی است ولی چرا در ردیف جداگانه‌ای درج شده است؟

جمع ساعات رخداد تصادفات نیز 99% خواهد شد و مشخص نیست 1% مابقی در کدام ساعات شبانه‌روز رخ داده است.

نگاهی به عوامل شکل‌گیری تصادفات نیز دقیقا مشابه هیمن آمارهاست به شکلی که جمع ستون درصد عوامل شکل‌گیری حوادث را حتی اگر فقط سواری، وانت، موتورسیکلت و کامیون را با هم جمع کنیم به غیر از سایر موارد درج شده 152% می‌شود.

به نظر می‌رسد رسانه‌ها و مسئولان ارائه‌کننده این آمارها بد نیست قبل از انشتار آمار نیم‌نگاهی هم به اعداد ارائه‌شده کنند!

آمار تصادفات کشور!
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد