همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

شترها عامل ویروس مسری و مرگبار عربستان

 
یک گروه از دانشمندانی که بررسی منشاء ویروس مرس ( سندروم تنفسی خاورمیانه) را در دستورکار قرار داده بودند، شترها را عامل اصلی این ویروس مرگبار که از سال گذشته در شبه جزیره عربستان مشاهده شده، معرفی کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان تاکنون تنها اطلاعاتی که درباره ویروس مرس یا سندروم تنفسی خاورمیانه داشتند این بود که این ویروس از 94 نفری که به آن مبتلا شده اند 46 نفر را به کام مرگ کشیده است.

این بیماری از هرکجا که نشأت گرفته باشد چگونگی انتقال آن و اینکه چگونه در آینده مسری می شود هنوز به مثابه پرسشهای بی جواب هستند.

اگرچه این ویروس می تواند بین مردم پخش شود، زنجیره انتقال به سرعت خاتمه می یابد، به این معنا که چیزی غیر از انسان میزبان طبیعی این ویروس است و دانشمندان اعتقاد دارند که احتمال دارد شترها عامل اصلی این ویروس باشد.

ماریون کوپمانس از موسسه ملی سلامت عمومی و محیط یست در هلند و همکارانش که در جستجوی پادتن برای ویروس مرس در خون گوسفند، گاو، بز و شترها در عمان، اسپانیا، هلند و شیلی بوده اند.

تمام 50 شتر عمانی مورد مطالعه، 15 درصد از 105 شتر اسپانیایی آزمایش شده دارای پادتن این ویروس شدند اما هیچ کدام از گونه های سایر کشورها این پادتن را نداشتند، به این معنا که شترها در یک دوره زمانی در معرض این ویروس قرار گرفته اند و سیستم ایمنی بدنشان به آن واکنش نشان داده است.

کوپمانز با اشاره به این که این کشف یک شگفتی بود گفت: پیش از این خفاشها مظنون اصلی بودند. خفاشها ویروس سارس را در بدن خود جای داده اند و آنها عامل سایر ویروسهای مشابه به مرس شناخته می شدند. اما از آنجا که اکثر مردم تماس بسیار اندکی با خفاشها دارند و شترها در کشورهای خاورمیانه ای چون عربستان بیشتر هستند این ویروس به شترها نسبت داده شده است.

آنتونی مانتس از بخش پاسخ به مرس در سازمان بهداشت جهانی در ژنو سوئیس گفت: این نخستین سرنخی است که تاکنون از سرچشمه مرس و چگونگی انتقال آن به انسان بدست آمده است. با وجودی که پادتن اطلاعات کمی درباره ویروس ارائه می کند، اما آنها تنها سرنخی هستند که تاکنون از منشأ بیماری بدست آمده است.

گام بعدی بررسی این ویروس و مطالعه نمونه های مدفوع، مخاط بینی و یا گلوی شترها است که کارچندان ساده ای نیست، چرا که ویروسهایی از دین دست عمر کوتاهی دارند و مدت زیاد در بدن میزبان باقی نمی مانند. اما حتی اگر به این نتیجه قطعی برسیم که شترها عامل اصلی این ویرس هستند باز هم توضیح کاملی برای چگونگی ابتلای مردم وجود ندارد، در اکثر موارد ویروس مرس، مردم هیچ ارتباط مستقیمی با شترها نداشته اند.

اما خوردن گوشت شتر و نوشیدن شیر آن در این کشورها متداول است و از آنها برای جابه جایی کالا استفاده می شود.

پیش از این سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده بود که به عربستان سعودی کمک می کند پیش از فرارسیدن فصل حج در اکتبر 2013 ( مهر ماه 1392) با ویروس مرس مبارزه کرده و از شیوع آن جلوگیری کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد