همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

مشاهده مرگ آبی‌رنگ کرم‌ها، سرنخی برای افزایش امید به زندگی انسان

2.0-7.jpg

دانشمندان انگلیسی توانسته‌اند گسترش موج‌مانند مرگ در بدن یک کرم را از طریق بررسی تشعشع آبی‌رنگی که سلول به سلول حرکت کرده تا موجود به تمامی بمیرد، ثبت کنند.

به گزارش ایسنا، دانشمندان بنیاد ولکام تراست و شورای تحقیقات علوم زیستی و زیست‌فناوری این گسترش درخشش آبی در بدن کرم را به فرآیند مرگ تشبیه کرده‌اند.

آنها بر این باورند که این پژوهش در نهایت می‌تواند یک مدل مفید برای درک مرگ در افراد بوده و شاید حتی به افزایش امید به زندگی منجر شود.

با مرگ هر سلول، یک واکنش زنجیره شیمیایی ایجاد شده که به تجزیه اجزای سلول و تولید زباله سلولی منجر می‌شود.

سازوکارهای مولکولی این فرآیند در سطح سلولی کاملا قابل فهم بوده اما اطلاعات کمی در مورد چگونگی گسترش مرگ در بدن موجود تا پایان زندگی آن وجود دارد.

در کرمها، گسترش مرگ به آسانی در زیر میکروسکوپ مانند موجی از تشعشع آبی که درون شکم موجود در حال حرکت بوده، قابل مشاهده است.

این پژوهش که در مجله PLoS Biology منتشر شده، نشان داده که این تشعشع توسط یک مسیر مرگ سلولی موسوم به بافت مردگی ایجاد شده و گسترش آن در بدن موجود بستگی به علامت‌دهی کلسیم دارد.

این سازوکار مشابه نمونه فعال در پستانداران بوده که تائید می‌کند کرمها می‌توانند مدل مفیدی برای درک مرگ سلولی در انسان ارائه کنند.

پیش از این تصور می‌شد که تشعشع آبی ماده موسوم به lipofuscin است که نوری مشابه منتشر کرده و از آنجایی با افزایش آسیب مولکولی انباشته می‌شود، با پیری نیز مرتبط شناخته شده است.

اگرچه دانشمندان اکنون بر این تصورند که مولکول دیگری موسوم به اسید آنترانیلیک منبع این رنگ آبی بوده و پژوهشها نشان داده که lipofuscin در اینجا نقشی ندارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد