همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

کاهش قیمت دلار تا چه زمانی ادامه دارد؟

روند نزولی قیمت ارز و سکه از زمان مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم آغاز شده و هم اکنون نیز ادامه دارد و این روزها امیدواری ها برای کاهش قیمت ها افزایش یافته است.

نوسان قیمت ارز از بیش از یک سال قبل در بازار آغاز شد و کار به جایی رسید که نمایندگان در جلسات غیر علنی متعدد با حضور مسئولان دولتی موضوع بازار ارز را بررسی کردند که البته پاسخ های قانع کننده ای نیز از مسئولان اقتصادی قوه مجریه دریافت نکردند.

نوسان قیمت ها تا جایی ادامه یافت که مسئولان بانک مرکزی برای کاهش قیمت ها مرکز مبادلات ارزی را تاسیس کردند و با تاسیس این مرکز ارز ۳ نرخی شد و البته تا حدودی هم توانست از افزایش شدید قیمت ها جلو گیری کند.

با فرا رسیدن زمان ارائه لایحه بودجه موضوع آینده بازار ارز در سال ۹۲ به یکی از مهم ترین مسائل اقتصادی کشور تبدیل شد و همه منتظر بودند تا قیمت دلار در بودجه سال ۹۲ مشخص شود که البته نمایندگان قیمت ارز در بودجه را متناسب با مرکز مبادلات ارزی تعیین کردند.

با تعیین قیمت ارز رسمی بر اساس مرکز مبادلات ارزی عملا ارز ۱۲۲۶ تومانی از چرخه اقتصادی کشور حذف شد و بار دیگر ارز به حالت دو نرخی بازگشت و آنچنان که غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در گفت وگو با نامه گفته بود روند حرکتی ارز آزاد به سمت ارز مبادلاتی خواهد بود و به مرور زمان شاهد ارز تک نرخی خواهیم بود.

البته با ابتدای سال جاری فضای اقتصادی کشور تحت تاثیر بزرگترین رویداد سیاسی کشور که انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بود قرار گرفت و پیش از انتخابات شاهد افزایش مجدد قیمت ارز در بازار بودیم به طوری که قیمت دلار برای روزهایی تا مرز ۳۷۰۰ تومان نیز پیش رفت و عده ای همان زمان دلار ۴۰۰۰ تومانی را نیز پیش بینی می کردند.

اما با مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری معادلات و پیش بینی ها در بازار ارز بر هم خورد و اکثر بازارها همچون بازار ارز و سکه به نتیجه انتخابات واکنش مثبت نشان دادند و از همان فردای مشخص شدن نتیجه انتخابات شاهد افت قابل توجه قیمت ها بودیم.

به گزارش نامه، با واکنش مثبت بازار به نتیجه انتخابات و کاهش قیمت ارز بسیاری از مردم که ارز ذخیره کرده بودند به بازار روانه شده و اقدام به فروش ارز کردند و همین موضوع باعث افزایش عرضه ارز در بازار و بر قراری تعادلی کوتاه مدت میان عرضه و تقاضا شد که همین موضوع نیز نقض موثری در ادامه دار بودن کاهش قیمت ها داشت.

کاهش قیمت ارز پس از انتخابات به حدی بود که قیمت دلار برای مدتی به مرز ۲۹۰۰ تومان نیز رسید و در کنار این موضوع رکوردزنی های بی سابقه بازار بورس باعث شد تا بسیاری از سرمایه گذاران در بازار ارز به سمت بازار بورس هدایت شوند و این موضوع نیز در افت قیمت ها در بازار ارز بی تاثیر نبود.

هم اکنون در شرایطی که دو هفته تا برگزاری مراسم تحلیف حجت الاسلام حسن روحانی در مجلس شورای اسلامی باقی مانده است روند کاهشی قیمت ها در بازار ادامه دارد و قیمت دلار به مرز ۳۰۰۰ تومان رسیده است و این انتظار می رود که طی روزهای آینده و پیش از برگزاری مراسم تحلیف و مشخص شدن تیم اقتصادی دولت یازدهم باز هم کاهش یابد.

نوسان های قیمت ارز طی یک ماه اخیر واکنش های فراوانی را از سوی مسئولان و کارشناسان اقتصادی به همراه داشته است. به طوری که اخیرا اسدالله عسگراولادی عضو هیات نمایندگان اتاق ایران و تهران در پاسخ به این سؤال که دلیل کاهش قیمت دلار و سایر ارزهای خارجی چیست؟ آیا گشایشی در مبادلات تجاری کشور رخ داده است؟ گفته است به هیچ کدام از این موارد که گفتید ربطی ندارد در حال حاضر واردات به کمترین میزان خود رسیده و ثبت سفارش انجام نمی‌شود.

وی معتقد است شاید انتخاب آقای روحانی به لحاظ روانی در بازار تأثیرگذار باشد و این تصور وجود داشته باشد که با روی کار آمدن وی ایران با غرب وارد مذاکره می‌شود.دولت به دنبال آن است تا دلار را با قیمت ۳ هزار تومان به دولت یازدهم تحویل دهد.

در همین رابطه محمدرضا پورابراهیمی از نمایندگان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید که برعکس خیلی‌های دیگر معتقد است کاهش قیمت ارز نه غافلگیرکننده و نه ناشی از هیجان‌های روانی، بلکه کاملاى پیش‌بینی شده بوده است.

وی همچنین تأکید می‌کند که سکوت بانک‌ مرکزی برای بازار این روزهای ارز از هر اقدام دیگری توسط این بانک مفیدتر است و دلار دو هزار تومانی پیش بینی می شود.

همچنین موسی الرضا ثروتی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفته است انتخاب روحانی به عنوان رئیس جمهور منتخب اثر روانی مثبتی بر بازار داشته و علاوه بر این اقدام مردم به فروش ارز نیز باعث کاهش قیمت ها شده و در شرایطی که هم اکنون برنامه مناسبی برای کنترل بازار ارز تدوین می شود می توان بیش از این نیز شاهد افت قیمت ها بود.

هم اکنون در شرایطی که فضای اقتصادی کشور تحت تاثیر گمانه زنی ها درباره تیم اقتصادی دولت یازدهم قرار گرفته است باید دید که معرفی تیم اقتصادی حسن روحانی نیز می تواند همچون انتخاب خودش شوکی مثبت دیگری را به بازار ارز وارد کند یا باز هم ارز در مدار صعود قرار خواهد گرفت.

نظرات 1 + ارسال نظر
محیا یکشنبه 30 تیر 1392 ساعت 11:04 http://dordoonehman.niniweblog.com

سلام دینا کوچولوی من تو یک مسابقه شرکت کرده میشه لطف کنید و بهش رای بدین؟کد 453 را به 20008080200 پیامک کنید.اگه میشه بازم براش رای جمع کنید.ممنونم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد