همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

انتقال بی‌سیم برق

انتقال بی‌سیم انرژی یا برق فرآیندی است که در آن انرژی الکتریکی از یک منبع برق به یک مصرف‌کننده منتقل می‌شود بدون آن‌که هیچ نوع اتصالی از نوع سیم در کار باشد. القای الکترومغناطیسی زیربنای این تکنولوژی را تشکیل می‌‌دهد.

شرکتی به نام «وای تریستی» درصدد است بر اساس تحقیقی که در موسسه علوم ماساچوست انجام شده، نحوه استفاده مردم از انرژی را تغییر دهد.

این شرکت بر آن است تا این امکان را فراهم سازد که وسایل برقی بدون آن که به پریز برق وصل شوند، شارژ شوند. در آزمایشگاه شرکت وای‌تریستی، تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه انجام شده است.

در این آزمایشگاه اختصاصی، وسایل برقی گوناگونی وجود دارد که می‌‌تواند انرژی خود را نه از سیم‌های برق بلکه به شکل معجزه‌آسایی از طریق انتقال بی‌سیم دریافت کنند.

ریچارد مارتین یک تحلیلگر بازار است که کار خود را صرفا روی استفاده از راه‌حل‌های هوشمندانه انرژی متمرکز کرده است.

وی می‌‌گوید چندان بعید نیست در سال‌های آینده چنین سیستم‌هایی جایگزین سیستم‌های قدیمی‌تر انتقال برق شود. فرض کنید وارد یک کافی‌شاپ می‌ شوید، قهوه خودتان را سفارش می‌‌دهید. در همین حین به ایستگاه انرژی وصل شده‌اید و کامپیوتر و موبایل شما در حال شارژ‌شدن است.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این تکنولوژی جدید نیز به همان سرعتی که سیستم‌های وای‌فای اینترنتی بازار را از آن خود کرد، جای خود را میان مردم باز خواهد کرد. آقای مارتین می‌‌گوید پتانسیل صنعتی ایستگاه‌های تولید انرژی بی‌سیم بسیار عظیم است.

بخصوص این پتانسیل در قلمروی خودرو‌های الکتریکی و سنسورهای بدون‌سیم بسیار گسترده‌تر نیز است، چرا که شرایط آب و هوایی نامساعد اغلب استفاده از تجهیزات این قبیل ابزارها را با دشواری‌های متعددی همراه خواهد ساخت.

علاوه بر این وی باور دارد انتقال برق بدون‌سیم و سیم‌کشی قطعا هم از لحاظ اقتصادی به صرفه‌تر است و هم از لحاظ زیست‌محیطی. آقای مارتین در ادامه سخنان خود افزود که امروزه بازار عملا منتظر چنین رخدادی است.

چگونگی عملکرد

ابزارهای متعارفی را که امروزه برای شارژ وسایل برقی استفاده می‌‌شوند، در نظر بگیرید. به عنوان مثال یک سیم برق نسبتا بلند که برای شارژ موبایل خود به آن نیاز دارید.

این ابزارها از القای الکترومغناطیس برای انتقال انرژی استفاده می‌ کنند. جریان برق به‌واسطه القای الکترومغناطیس از یک منبع مغناطیسی به یک منبع مغناطیسی کوچک‌تر منتقل می‌ شود.

در حقیقت منبع مغناطیس اول از طریق هادی انرژی، برق را به یک منبع دست دوم هدایت می‌کند. وسایل الکتریکی شرکت وای‌تریستی نیز انرژی را به‌واسطه میدان‌های مغناطیسی منتقل می‌‌کند، اما وسایل الکتریکی تولیدی شرکت وای‌تریستی درست برخلاف سیستم‌های کابلی، میدان‌های مغناطیسی را به وسیله فرآیندی که رابطه متقابل مغناطیسی تشدید‌شونده نام دارد، تولید می‌کند. این فرآیند امکان انتقال انرژی را تا چند متر آن طرف‌تر آن هم بدون حضور سیم مهیا می‌‌سازد.

مدیر اجرایی این طرح آقای اریک گیلر است. وی می‌‌گوید طرح انتقال برق بی‌سیم بزودی جنبه عملی پیدا خواهد کرد؛ اما مارین سولجاکیک، موسس شرکت وای‌تریستی که استاد ام‌آی‌تی هم است، تاثیر شگفت‌انگیز فرآیند رابطه متقابل مغناطیسی تشدید‌شونده را تنها بر اثر یک واقعه کاملا ساده کشف کرد.

وی در سال 2007 شبی دیرهنگام با صدایی عجیب از خواب بیدار شد. وی متوجه شد صدا از تلفن موبایل کهنه همسرش است. با کمی توجه بیشتر روزنه‌ای را در دیوار پیدا کرد که به شکلی شگفت‌انگیز الکتریسیته را به موبایل قدیمی منتقل می‌ساخت.

وی با این ایده از دو سنسور الکترومغناطیس در فرکانسی مشخص استفاده کرد و متوجه شد این دو سنسور به‌واسطه میدان‌های مغناطیسی‌شان در مسافت‌هایی دورتر از حد معمول می‌‌تواند انرژی را با یکدیگر مبادله کند. در حقیقت این نوعی القای مغناطیسی شراکتی است.

وی تنها اندکی پس از آن شرکت وای‌‌تریستی را افتتاح کرد و در حال حاضر درصدد است این تکنولوژی را هرچه سریع‌تر وارد بازار کند.

منبع: نشنال جغرافی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد