همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

کره بادام‌زمینی یا کره لبنی

بین کره بادام‌زمینی و کره لبنی کدام یک برای وعده صبحانه مناسب‌تر است؟ این‌که می‌گویند کره بادام‌زمینی ارزش تغذیه‌ای بالایی دارد اما در مقایسه با کره معمولی حاوی چربی و کالری بیشتری است حقیقت دارد؟ عادت به خوردن این کره به چه کسانی توصیه می‌شود و مصرف آن برای چه افرادی محدودیت دارد؟

به گفته متخصصان تغذیه، اگر بخواهیم بین کره لبنی و بادام‌زمینی یکی را انتخاب کنیم، در مقادیر مساوی کره بادام زمینی ارجحیت دارد.

در هر صد گرم آن 580 کالری انرژی نهفته است و هر دو قاشق آن حاوی صد کالری است. در مقایسه با کره معمولی که حاوی 80 درصد چربی است، 30 درصد چربی کمتری دارد و بیشتر اسیدهای چرب آن از نوع غیراشباع بوده و اگر تقلبی و با روغن‌های هیدروژنه (جامد) مخلوط نشده باشد، بدون کلسترول است.

این کره در گروه چربی‌ها و پروتئین‌ها در نظر گرفته می‌شود و ویتامین E بالایی دارد و منبع خوب ویتامین‌های گروه B، اسیدفولیک، کلسیم، آهن، منیزیم و پتاسیم است.

تحقیقات نشان داده است کره بادام زمینی حاوی فیتوسترول است. این ترکیب ساختاری مشابه کلسترول دارد با این تفاوت که برخلاف کلسترول برای سلامت قلب و عروق مضر نیست و می‌تواند تا حدودی ازLDL (کلسترول بد خون) بکاهد.

چه افرادی مجاز به مصرف کره بادام‌زمینی هستند؟

کره بادام‌زمینی به دلیل تقویت سیستم ایمنی بدن و غنی بودن از پروتئین و کلسیم برای گیاهخواران توصیه می‌شود. به جهت دارا بودن لسیتین برای مبتلایان به دیابت نوع 2 گزینه مناسبی است و به دلیل منیزیم و پتاسیم بالا و سدیم کم برای افرادی که مبتلا به پرفشاری خون هستند، محدودیت مصرف ندارد.

موارد منع مصرف

بادام‌زمینی و کره آن در بسیاری از افراد علائم حساسیت ایجاد کرده و باعث آلرژی می‌شود و مقدار کمی از آن می‌تواند به شوک آنافیلاتیک منجر شود بنابراین مصرف آن برای کودکان زیر دو سال محدودیت دارد و در خانم‌های باردار و شیرده می‌تواند زمینه بروز حساسیت را در نوزادشان فراهم آورد.

نکته دیگر این‌که کره بادام‌زمینی گواتروژن است، یعنی مانع برداشت ید توسط غده تیروئید می‌شود و مصرف زیاد آن ریسک ابتلا به گواتر را افزایش می‌دهد.

اما چرا گاهی پزشکان به افرادی که مستعد ابتلا به سنگ کلیه و مثانه هستند توصیه می‌کنند از خوردن بادام‌زمینی و کره آن بپرهیزند؟ به دلیل آن‌که بادام زمینی اگزالات بالایی دارد و به تشکیل سنگ‌هایی از جنس اگزالات کلسیم کمک می‌کند.

کره بادام‌زمینی هم چاق می‌کند

در صورتی که میزان مصرف کره بادام‌زمینی زیاد باشد، اضافه وزن و چاقی حتمی خواهد بود. به توصیه متخصصان علوم غذایی، مصرف این کره به دلیل پرکالری بودن و خاصیت سیرکنندگی بالا به عنوان میان‌وعده، انتخاب مناسبی نیست و بهتر است در وعده صبحانه میل شود.

این کره برخلاف کره لبنی احتیاجی به یخچال ندارد. اما چون در معرض نور اکسید شده و خواص خود را از دست می‌دهد، بهتر است در محیط تاریکی همچون یخچال نگهداری شود. در زمان خرید این محصول انواعی را که بدون نمک، شکر و شکلات است، انتخاب کرده و به تاریخ مصرف آن توجه کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد