همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

آیاکسی پنهانی از وای‌فای من استفاده می‌کند؟

شبکه وای‌فای

ممکن است تصورش برایتان سخت باشد که 30 سال پیش، اینترنت چیزی جز پدیده‌ای نوظهور نبود و فقط روشی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات توسط استادان دانشگاه‌ها و پژوهشگران و برای تعداد کمی‌از مردم راهی برای اتصال به شبکه گسترده جهانی بود.

نامه الکترونیکی یا e-mail اصلا به این شکلی که امروزه از آن استفاده می‌کنید، نبود. استفاده از سیستم‌های اولیه آنها نیز که در دانشگاه‌ها یا با داشتن حساب کاربری که از طریق اولین سرویس‌های ارائه‌کننده اینترنت (ISP) از جمله پرادیگی (prodigy) و آمریکا آنلاین (America online) عرضه می‌شد، اغلب دشوار بود.

با گذشت زمان، سال 2009 تغییر چشمگیری در دنیای اینترنت رخ داد. البته در آن زمان، دسترسی به اینترنت و استفاده از آن به صورت دقیقه‌ای حساب می‌شد. همان‌طور که همه‌فناوری‌ها بسرعت رشد و پیشرفت می‌کنند و هزینه استفاده از آنها کمتر و دسترسی به آنها راحت‌تر می‌شود، اینترنت نیز در این سال‌ها پیشرفت قابل توجهی داشته است. یکی از پیشرفت‌های اخیر در زمینه ارتباطات دیجیتال، اینترنت بی‌سیم یا وای‌فای است. این فناوری که امروزه در کافی‌شاپ‌ها، کتابخانه‌ها و فرودگاه‌های سراسر جهان در دسترس عموم قرار دارد، استفاده از اینترنت را همانند استفاده از تلفن همراه رایج کرده است. اگرچه اینترنت مزایای زیادی برای کاربران آن دارد، اما خطراتی نیز آنها را تهدید می‌کند.

شاید شما جزو آن دسته از کاربرانی باشید که تصور می‌کنند شخص یا اشخاصی بدون اجازه آنها از وای‌فای‌شان استفاده می‌کنند و می‌خواهند از این موضوع اطمینان حاصل کنند. هنگامی‌که سارقان وای‌فای از اینترنت شما استفاده می‌کنند، سرعت پهنای باند اینترنت شما را کاهش می‌دهند و از همه بدتر می‌توانند به اطلاعات ذخیره شده در رایانه شخصیتان دسترسی پیدا کنند یا آنها را آلوده به ویروس کنند. نگران نباشید. در این مقاله راهکارهایی برای مقابله با سارقان وای‌فای ارائه خواهیم کرد. در ابتدا با ساختمان شبکه اینترنت بی‌سیم آشنا می‌شویم.

 

آشنایی با شبکه وای‌فای

پیش از این که متوجه شوید فردی در حال استفاده از اینترنت بی‌سیم شماست، بهتر است مطالبی اساسی را در مورد شبکه رایانه خود بدانید.

شبکه بی سیم شامل یک اتصال اینترنتی باند پهن از مودم‌های DSL، کابلی و ماهواره‌ای است. شما مودم را به یک روتر بی‌سیم وصل می‌کنید سپس این روتر بی‌سیم سیگنال‌ها را پخش و یک شبکه ایجاد می‌کند. این همان چیزی است که به آن شبکه داخلی یا LAN می‌گویند. LAN جایی است که شما دستگاه‌های جانبی خود، مانند رایانه یا لپ‌تاپ و پرینتر را در آن راه اندازی می‌کنید. روتر شما جدولی به نام پروتکل پیکربندی پویای میزبان یا DHCP خواهد داشت. این جدول فهرستی از تجهیزات رایانه‌ای ارائه می‌کند که اجازه دسترسی به رایانه شما را دارند.

هر یک از دستگاه‌ها آدرس کنترل دسترسی به رسانه‌ها یا MAC مخصوص به خود را دارند که این آدرس‌دهی نوعی شناسایی منحصربه‌فرد کارت شبکه است. آدرس‌های MAC را تولیدکنندگان کارت‌های شبکه تعیین می‌کنند؛ اما اگر کاربران چگونگی تغییر این آدرس را بدانند، می‌توانند آدرس دلخواه خود را جایگزین کنند. روتر از این آدرس‌ها برای تعیین پروتکل اینترنت یا آدرس آی پی برای هریک از دستگاه‌های شبکه شما استفاده می‌کند. آگاهی از آدرس‌های MAC و آی پی تجهیزاتتان زمانی که گمان می‌کنید ممکن است کسی از وای‌فای شما در حال استفاده باشد، سودمند است.

ممکن است بعضی از این اصطلاحات رایانه‌ای باعث سردرگمی‌شما شده باشند، اما اصلا نگران نباشید. مهم این است که حالا می‌دانید هنگامی‌که می‌خواهید اتصال وای‌فای خود را بررسی کنید، باید به دنبال چه چیزی باشید.

 

شناسایی سرقت وای‌فای

آیا سرعت شبکه وای‌فایتان کند شده است؟ آیا گاهی اوقات نمی‌توانید به اینترنت دسترسی داشته باشید و دلیل آن را نمی‌دانید؟ اگر به طور مرتب با این مشکلات رو به رو می‌شوید، شاید اتصال وای‌فایتان مشکل داشته باشد. اما چنانچه گاه و بیگاه در ساعات مشخصی از روز دچار این مشکلات می‌شوید، این اتفاق نشان‌دهنده آن است که شخص دیگری در حال استفاده از اینترنت شماست و وقت آن رسیده تا شبکه وای‌فایتان را بررسی کنید.

اولین و ساده‌ترین اقدامی‌که می‌توانید انجام دهید بررسی امنیت شبکه وای‌فای است. هنگام نصب روتر، از شما خواسته می‌شود رمزی برای روتر انتخاب کنید. این رمز گذاری که در اصطلاح به آن WEP می‌گویند، در واقع به شما این امکان را می‌دهد تا با آن رمز به شبکه وای‌فای شخصی خود وارد شوید. اگر رمزی تعیین نکرده باشید، یک شبکه باز ساخته‌اید و افرادی که در آن محدوده هستند، می‌توانند براحتی و به صورت رایگان از اینترنت وای‌فای شما استفاده کنند. اگرچه اسم این کار هک کردن نمی‌تواند باشد، اما نوعی دزدی به شمار می‌رود.

تعیین رمز عبور یا کلید WEP لزوما تضمینی برای جلوگیری از استفاده افراد ناشناس از شبکه وای‌فای نمی‌شود. برای این که از ورود افراد به شبکه خود مطمئن شوید کافی است نگاهی به گزارش روزانه شبکه یا همان Log بیندازید. برای انجام این کار به منوی استارت بروید و گزینه My Network Places را برگزینید، سپس روی گزینه View Entire Network کلیک کنید. اگر تعداد دستگاه‌های نمایش داده شده در شبکه بیشتر از تعداد دستگاه‌هایی باشد که شما اجازه دسترسی به آنها را داده‌اید، به این معنی است که دزد اینترنتی دارید.

روش مشابه دیگری که برای مشخص کردن وضعیت فهرست کاربران وای‌فای شما کاربرد دارد، بررسی جدول کلاینت‌های DHCP روتر است. این جدول نیز تقریبا شبیه Log، دستگاه‌هایی را که در شبکه شما هستند نشان می‌دهد. اگر به تعدادشان اضافه شده باشد نشان‌دهنده آن است که وای‌فای شما دزدیده شده است.

مطمئنا هیچ‌کس دوست ندارد مورد سوءاستفاده قرار بگیرد. همچنین هیچ‌کس دوست ندارد اطلاعات غیرقانونی از شبکه وای‌فای او رد و بدل شود. به همین دلیل شما باید خودتان وارد عمل شوید و با جلوگیری از ورود سارقان وای‌فای به شبکه خود، از آن محافظت کنید.

 

راهکارهای مقابله با سارقان دیجیتال

اگرچه انتخاب یک کلید WEP اقدامی‌ضروری برای هر شبکه وای‌فای است، با این حال حتی امکان سوءاستفاده از آن شبکه‌ها نیز وجود دارد. در این صورت، می‌توانید از یک پروتکل امنیتی مانند «دسترسی حفاظت شده وای‌فای» (WPA) استفاده کنید. این کانال امنیت بیشتری دارد، با وجود این ممکن است توسط سارقی سمج هک شود.

همچنین می‌توانید از حالت دستی (Manual) کانال DHCP استفاده کنید. به این صورت که آدرس MAC هرکدام از رایانه‌های خود را به صورت دستی وارد کنید. این کار باعث محدود شدن شبکه شما می‌شود تا فقط رایانه‌هایی شناسایی شوند که آدرس شان ثبت شده است.

نرم‌افزار مانیتورینگ اینترنت نیز گزینه مناسبی است تا کاربران را در این چند روش راهنمایی کند. همچنین برای آن دسته از کاربرانی که به به‌کارگیری از روش‌های ذکر شده علاقه‌مند نیستند، می‌تواند مفید باشد. به‌علاوه، این نرم‌افزار شما را قادر می‌سازد تا اتصال وای‌فایتان را براحتی کنترل کنید. ممکن است درون روتر وای‌فای شما یک نرم‌افزار تعبیه شده باشد که به شما در کنترل شبکه کمک کند.

در آخر، SSID رادیویی روتر خود را خاموش کنید. این کار می‌تواند به‌طور موثری شبکه شما را مخفی کند در نتیجه دیگر کسی نمی‌تواند شبکه وای‌فای شما را در جستجوهای خود پیدا کند و درصدد دزدیدن آن باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد