همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

کشتی نوح و خلیج فارس!

12862.jpg

روزنامه مردمسالاری در صفحه تاریخ خود به نظریه باستانشانسی پرداخته که می‌گوید در اعماق آب‌های خلیج فارس زمانی تمدنی بزرگ بوده است و حتی تعلق باغ عدن و کشتی نوح به این تمدن را مطرح کرده است.

 خلاصه‌ای از مطلب این روزنامه به این شرح است:

دانستن این که در عصر یخبندان ناحیه خلیج‌فارس برخلاف مناطق دیگر جهان سکونت‌پذیر بوده و گروه‌های انسانی را به خود جلب می‌کرد، دانشمندان را ناگزیر می‌کند که در اعتبار بسیاری از فرضیه‌های تاریخی، باستان‌شناختی، نژادی و تکاملی در این منطقه وحتی در جهان تردید کنند.

جفری رُز، باستان‌شناس وابسته به دانشگاه بیرمینگهام انگلیس، در مقاله‌ای که در شماره ماه دسامبر دو سال پیش مجله «مردم‌شناسی کنونی» نظریه تازه‌ای در باره خلیج‌فارس‌ مطرح کرده است که بنابرآن این خلیج در گذشته‌های دور خشک بوده است و مردمانی در عصر نوسنگی تمدن درخشانی در آنجا پدید آورده بودند که تا 7500 سال پیش در سواحل کنونی خلیج‌فارس‌ پابرجا بود. به گفته او، این تمدن نمی‌توانست بی‌مقدمه شکل گرفته باشد. بی‌شک مردمانی از روزگاران بسیار دور در آن ناحیه ساکن شده بودند و اگر به اسناد باستانشناختی در باره این حضور کهن‌تر دسترسی نداریم، به این سبب است که آثار آن اکنون در زیر آب‌های اقیانوس هند است که زمانی با پیشروی‌اش این ناحیه را به زیر آب فروبرده است.

نتیجه‌گیری‌های این باستان‌شناس بر کاوش‌ها و پژوهش‌هایی استوار است که باستان‌شناسان انگلیسی سال‌ها در سواحل جنوبی و غربی خلیج‌فارس انجام می‌دهند. کاوشگران در این مناطق خانه‌های سنگی محکم برای سکونت دائمی، ظروف سفالی، شبکه تجاری به منظور تجارت با سرزمین‌های دوردست، حیوانات اهلی و حتی نشانه‌ای از یکی از قدیمی‌ترین کشتی‌های جهان یافته‌اند.

جفری رُز احتمال می‌دهد که ناحیه خلیج‌فارس‌ پیش از آنکه در آب فرو رود، آبادی کویری بوده و سیستم آبیاری کارآمدی داشته، چنان که برای زندگی بسیار مناسب بوده و از همین رو انسان‌های دیرینه‌سنگی پیش از آنکه در برابر پیشروی اقیانوس هند پس بنشینند و در کناره‌های کنونی خلیج‌فارس ساکن شوند در آنجا می‌زیستند. بازماندگان این انسان‌ها سپس در سرزمین‌های پیرامون این خلیج یکجانشین شدند.

به گمان جفری رُز، داستان‌های کشتی نوح و باغ عدن در تورات چه بسا مربوط به همین منطقه باشند و شاید اگر سرچشمه آن‌ها را در همین منطقه، یعنی منطقه‌ای که امروز خلیج‌فارس‌ در آن قرار دارد، بجوییم، به نتیجه درستی برسیم. فراموش نکنیم که قدیمی‌ترین داستان پیدایش، معروف به «تکوین اریدو» را ساکنان این منطقه نوشته‌اند. این داستان سومری، کهن‌ترین روایت اسطوره طوفان است

هرچند پاره‌ای از فرضیه‌های جفری رُز بحث و پرسش برانگیخته، اما به نظر می‌رسد جامعه علمی روی‌هم‌رفته از نتیجه‌گیری‌هایش استقبال کرده است. دستاوردهای باستان‌شناختی در این منطقه می‌توانند تصویری را که هریک از ملت‌های آن از خود و از گذشته خود ساخته‌اند، به‌کل دگرگون کنند. هر دستاوردی در این زمینه می‌تواند پرتوی بر تاریکی‌های تاریخ این منطقه بیفکند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد