همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

آیا مؤسس فیس‌بوک ، ایده ایجاد آن را دزدیده است؟!

تا حالا تصور می‌شد که «مارک زوکربرگ» ۲۹ ساله مؤسس فیس‌بوک است ، سایتی که ارزش آن را یک میلیارد دلار برآورد کرده‌اند.

 mark_zuckerberg.jpg

اما چندی پیش سه هم‌دوره‌ای دانشگاه هاروارد گفتند که زوکربرگ ایده این سایت را از آنها دزدیده است. این سه همکلاسی از زوکربرگ در دادگاه فدرال بوستون شکایت کردند. این سه نفر مؤسسان سایت مشابهی با نام ConnectU هستند.

اما در این میان ، شخص دیگری که اوهم دانشجوی هاروارد بوده به تازگی گفته که فکر اصلی از آن وی بوده است. این شخص «آرون گرین اسپن» نام دارد. او ۶ ماه قبل از آغاز به کار فیس بوک و ۸ ماه قبل از راه‌اندازی ConnectU ، یک شبکه داخلی برای دانشجویان هاروارد درست کرده بود با نام houseSYSTEM.

Aaron J. Greenspan facebook.jpg

آقای گرین اسپن ، چند ماه قبل از اینکه سایت فیس بوک راه بیفتد در یک ایمیل که به صورت جمعی به دانشجویان هاروارد ارسال کرده بود ، ویژگی‌های جدید سایت houseSYSTEM که نام فیس بوک را بر آن نهاده بود ، توضیح داده بود.

در واکنش به این ادعا ، زوکربرگ از انجام مصاحبه خودداری کرده است ، او نخستین هم‌دوره‌ای آقای گرین اسپن ۲۴ ساله است که مبدل به یک فرد متمول میلیاردر شد.

اما حتی اگر این ادعا درست باشد ، زوکربرگ نخستین دانشجوی هاروارد نیست که با الهام گرفتن از ایده همکلاسی‌های خود میلیاردر می‌شود.کپی‌کارهای بسیار مشهور قبلی کسانی نیستند به جز جناب بیل گیتس و پل الن!

گیتس و الن ، سه دهه قبل نسخه‌ای از برنامه بیسیک را که نوشته دو استاد کالج دارتموث بود ، کپی کردند تا بعد از ترک تحصیل شرکتی را تأسیس کنند که اکنون قدرتمندترین سازنده نرم‌افزار در جهان است.

گرین اسپن در مورد ادعایش یک کتاب ۳۰۶ صفحه‌ای منتشر کرده است. در این کتاب او در مورد تاریخچه سایت‌های فیس بوک ، ConnectU و houseSYSTEM توضیح
می‌دهد تا به قول خودش حرف دلش را زده باشد.

گرین‌اسپن سال قبل نامه سرگشاده‌ای را در چندین سایت اینترنتی خبری خطاب به روکربرگ منتشر کرد. او در این نامه به زوکربرگ نوشته است که سایت houseSYSTEM را به یاد بیاورد ، همان سایتی که زوکربرگ عضوش بود و از تک‌تکویژگی‌هایش برای ساختن فیس بوک استفاده کرده است. .

فیس‌بوک هم‌اکنون ۳۷ میلیون عضو دارد. سال قبل یاهو ، ۹۰۰میلیون دلار برای خرید فیس‌بوک پیشنهاد داد ولی زوکربرگ در نهایت این سایت رانفروخت.

سخن پایانی اینکه همیشه مواظب ایده‌های خودتان باشید اما نه با مدفون کردن آنها در اعماق سلول‌های عصب مغز بلکه با پیگیری جدی آنها. این روزها آدم‌های ایده‌دار زیاد هستند اما کسانی که ایده‌های درخشان را از انواع بی‌فایده تمیز می‌دهند و قدرت و جسارت ریسک و پیگیری آنها را دارند ، کم هستند.

منبع:نیویورک تایمز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد