همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

تک‌تک شما حداقل ۴۰۰ ژن خطرناک با خود حمل می‌کنید

هیچ‌کس کامل نیست. حتی سالم‌ترین افراد هم حداقل 400 ژن دارای نقص و مشکل در بدن خود دارند. ژن‌هایی که برخی از آ‌ن‌ها می‌توانند بیماری‌های مرگ‌آوری را به وجود بیاورند.
به گزارش نیوساینتیست، کریس تایلر-اسمیت از موسسه تراست سنگر واقع در کمبریج انگلستان به اتفاق همکارانش،‌ ژنوم 179 زن و مرد سالم از کشورهای آمریکا، چین، ژاپن و نیجریه را بررسی کردند. آن‌ها ژنوم این افراد را با 50,000 جهش ژنی شناخته‌شده‌ای که می‌توانند باعث بروز اختلال و بیماری شوند مقایسه کردند. تمرکز گروه محققین بر جهش‌های ژنتیکی بود که به طور مستقیم با خطر بالای ابتلا به یک بیماری مرتبط هستند. آنها همچنین جهش‌های ژنتیکی را بررسی کردند که می‌دانیم روی پروتئین‌ها اثر تخریبی دارند، اما پیامدهای تخریبی که به وجود می‌آورند هنوز برایمان شناخته‌شده نیست.

محققین به این نتیجه رسیدند که به طور میانگین، مردم 400 جهش ژنتیکی در ژنوم خود دارند که به پروتئین‌ها آسیب می‌زند. همچنین هر فرد در بدن خود دست‌کم یک یا دو جهش ژنتیکی دارد که خطرناک‌تر است. تایلر- اسمیت در این زمینه می‌گوید: «ما تعداد قابل‌توجهی از ژن‌هایمان را از دست می‌دهیم بدون این که تاثیر چشمگیری روی سلامتی‌مان داشته باشد.»
مردم می‌توانند علیرغم داشتن جهش ژنی‌های خطرناک در بدن خود، همچنان سالم بمانند،‌ مانند نسخه‌هایی از ژن MYBPC3 که خطر ایست قلبی را افزایش می‌دهد. شاید به این دلیل که چنین جهش‌هایی آثار خود را در سنین بالاتر نشان می‌دهند و در زمان این مطالعه،‌ افراد در سنی نبودند که این تاثیر بر بدنشان دیده شود یا شاید به این دلیل که تاثیر این جهش‌های ژنی در بدن توسط سایر ژن‌ها جبران می‌شود.
به گفته این محققین، انسان‌ها در حدود 3 میلیون جهش ژنی در بدن خود حمل می‌کنند. بنابراین 400 جهش آسیب‌زا، سهم بسیار کوچکی را در این میان دارند. بنابراین لازم نیست زیاد نگران آن‌ها باشید!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد