همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

از زورگیرانی که بلافاصله اعتراف کردند تا آنهایی که سال‌هاست آزاد

با انتشار فیلم زورگیری در روز روشن در یکی از خیابان‌های پایتخت، ماجرای بی‌تفاوتی رهگذران به مانند جنایت میدان کاج باز هم نقل محافل گوناگون شد؛ اما این بار ظاهرا فضا برای پذیرش این واکنش عادی‌تر شده است؛ اینقدر عادی که چه بسا اگر رئیس دستگاه قضا خواستار قاطعیت در برخورد نمی‌شد، شاید اتفاق خاصی رخ نمی‌داد!

به گزارش «تابناک»،سردار احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به دستگیری چهار سارقی که به تازگی فیلم زورگیری‌شان در فضای مجازی منتشر شده بود، گفت: برخورد با جرایم خشن، از اولویت‌های مأموریتی نیروی انتظامی است. پلیس پس از وقوع این حادثه به مجرمان نزدیک شده بود و می‌رفت که زورگیران را دستگیر کند، ولی متأسفانه به دلیل انتشار فیلم در سایت‌ها، مجرمان هم از این امر آگاه شده و فرار کردند و این موضوع، باعث شد که عملیات دستگیری آن‌ها با تأخیر انجام شود.


از مصاحبه رئیس دستگاه قضا بسیار به وجد آمدیم!

وی با ادامه گلایه به انتشار این فیلم به پایگاه خبری نیروی انتظامی می‌گوید: این فیلم می‌توانست به پلیس و به واحد‌های مسئول کمک کند، ولی در حقیقت به مجرمان کمک کرد و باعث متواری شدن آنان و به زحمت انداختن پلیس برای دستگیری این افراد شد؛ هرچند پلیس توانست در مدت کوتاه و با بهره‌گیری از موضوعات فنی به سرعت مجرمان را به دام اندازد؛ پلیس این موضوع را که گروهی باعث فرار این افراد شدند، پیگیری می‌کند.

چهارشنبه گذشته، آیت‌الله آملی لاریجانی در نشست مسئولان عالی قضایی با تأکید بر این نکته که «امنیت مردم از نان شب هم واجب‌تر است»، با اشاره به بروز جلوه‌هایی از ناامنی در کشور که در رسانه‌ها بازتاب آن آمده است، گفت: وقوع این جنایات و انتشار فیلم آن، موجب ناامنی است و هرچند در  دنیا این رخدادها وجود دارد، چنین رویدادهایی در کشور اسلامی ما، تکان‌دهنده است و نیروی انتظامی باید دور جدید برخورد با اشرار را آغاز کند؛ حسب موازین شرعی و قانونی مصوب، تفاوتی میان به‌کارگیری سلاح سرد یا گرم نیست و در حکم محاربه و مجازات آن نیز اعدام است. البته مجازات‌های بدیل دیگری نیز در این زمینه هست، ولی دستگاه قضایی با توجه به ضرورت بالا بردن هزینه اعمال شرورانه و برخورد قاطع، مجازات اعدام را برگزیده است و بار دیگر اعلام می‌کنیم که قوه قضاییه در برخورد با اشرار هیچ‌ گونه سستی نخواهد کرد و نیروی انتظامی هم به عنوان ضابط قضایی قطعا با شرارت اخیر و شرارت‌های مشابه به صورت قاطع و سریع برخورد می‌کند.
جانشین فرمانده ناجا، با اظهار وجد از دستور رئیس دستگاه قضا درباره این فیلم گفت: بنده و فرماندهی ناجا، پس از مصاحبه آیت‌الله لاریجانی ریاست محترم قوه قضائیه، بسیار به وجد آمدیم، زیرا هنگامی که ایشان و دادستان محترم کل کشور در مورد مواد مخدر صنعتی مواضع قاطعانه‌ای گرفتند، این امر موجب شد که وضعیت تولید و قاچاق مواد مخدر صنعتی تغییر کند و با برخورد‌های قاطعانه‌ای که انجام شد، نگرانی‌های مردم، پلیس و حتی دستگاه قضایی نسبت به این موضوع به شدت کاهش پیدا کرد تا جایی که به کاهش شدید میزان تولید و قاچاق این مواد مخدر منجر شده و پلیس به زحمت می‌تواند به قاچاقچیان مواد مخدر صنعتی دست پیدا کند.

وی در ادامه با تأکید بر عزم عزم پلیس در برخورد قاطع، بهنگام و بسیار سخت با اراذل و اوباش و زورگیر‌ها گفت: ما بر این باوریم که عزم قوه قضاییه در صورتی که روان سازی شود و به سطح پایین هم بروز و ظهور پیدا کند، می‌تواند در کاهش شدید جرم و برخورد قاطعانه با اراذل و اوباش و سارقان خشن و افراد زورگیر کارآمد باشد، به گونه‌ای که نگرانی‌های مردم کاهش یابد.

چگونگی دستگیری «خرچنگ» و دوستان؛ متهمان اعتراف کردند

سرهنگ عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ در تشریح چگونگی بازداشت زورگیران گفت: در یازدهم آذر ماه امسال، یکی از شهروندان تهرانی به نام «جواد» پس از خروج از بانک، در حالی که به محل کارش می‌‌‌رفت، از سوی چهار زورگیر (با دو موتور سیکلت) مورد حمله قرار گرفته که در این زورگیری، سارقان اموالی شامل کارت‌های عابر بانک، وجوه نقد، مدارک و لباس‌های مالباخته را پس از زخمی کردن او به سرقت می‌برند.

وی افزود: این مالباخته دقایقی بعد به مأموران مراجعه و شکایت خود را تسلیم آنان می‌‌کند. پس از جمع‌آوری اطلاعات و چهره نگاری و همچنین اقدامات پیچیده پلیسی، یکی از متهمان به نام مهدی، معروف به «خرچنگ» شناسایی شده و در تحقیقات تکمیلی، پاتوق متهم که یک قهوه‌خانه در خیابان ۱۷ شهریور بوده، شناسایی شده و طی عملیاتی غافلگیرانه این متهم بازداشت می‌شود؛ وی در بازجویی‌های انجام شده به جرم خود اعتراف کرد و گفت که سرقت‌ها را با همدستی سه تن از دوستانش به نام‌های «میلاد»، «مهرداد» و «علیرضا» انجام داده است.

رئیس پلیس آگاهی پایتخت گفت: همزمان با اعتراف این متهم، کارآگاهان به بررسی سوابق سه همدست وی پرداخته و موفق شدند، «علیرضا» را در محدوده یوسف آباد شناسایی و دستگیر کنند که با اقرار او به جرایم زورگیری، مأموران مخفیگاه دو متهم دیگر را نیز کشف و هر دو را در عملیات پلیسی بازداشت می‌کنند. هر سه متهم به همدستی با متهم ردیف اول و شرکت در زورگیری از شاکی (مالباخته) اعتراف کرده و همچنین در بازجویی‌های انجام شده به پنج فقره سرقت دیگر به این شیوه اعتراف کردند.

البته به وجد آمدن فرمانده و جانشین ناجا از واکنش رئیس قوه قضائیه و اعلام دستگیری این زورگیران و اعترافاتشان به گواه سخنان پلیس آگاهی، بلافاصله با اظهار نظر سرپرست دادسرای امور جنایی تهران درباره رسیدگی فوری به این پرونده روبه‌رو می‌شود، تا نوید روزهای خوبی در برخورد با قلدران و زورگیران به مردم داده شود؛‌‌ همان مردمی که با دیدن صحنه زورگیری، شاید از تکرار بیش از اندازه ماجرا، دیدن را بر دخالت ترجیح می‌دهند و ممکن است با شنیدن دستگیری زورگیران فیلم اخیر، تنها برای فرد مضروب ماجرا خرسند باشند!


به صورت ویژه به پرونده رسیدگی خواهیم کرد

قاضی فریدون امیرآبادی، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران درباره جزییات این پرونده به مهر گفت: پس از وقوع سرقت و شکایت مالباخته و همچنین انتشار فیلم این زورگیری در سطح شهر، دستور‌های ویژه برای رسیدگی فوری به پرونده را صادر کردند. پرونده این سرقت در اختیار کارآگاهان مبارزه با سرقت‌های خاص پلیس آگاهی قرار گرفت و پس از تحقیقات گسترده قضائی ـ پلیسی دو نفر از سارقان دیروز در تهران دستگیر شدند؛ در جریان تحقیقات از این دو متهم، مخفیگاه دو همدست دیگر آن‌ها نیز شناسایی و آن‌ها ساعت ۶ صبح در مخفیگاه خود به دام افتادند.

وی با تأکید بر این که سه تن از متهمان دارای سابقه کیفری هستند، افزود: محل این سرقت در قلب تهران بود و به زودی بازجویی از متهمان را آغاز خواهیم کرد تا دیگر سرقت‌ها و جرایم احتمالی آن‌ها نیز مشخص شود؛ با توجه به حساسیت ایجاد شده در این پرونده به آن به صورت ویژه و در اسرع وقت رسیدگی خواهد شد.

خوش به حال آن بنده خدا که فیلمش منتشر شد!

دستگیری زورگیرانی که اینقدر بی‌پروا شده بودند که در روز روشن با قمه و در قلب پایتخت فعالیت می‌کردند، به فاصله نزدیک دو هفته، همان اندازه که مایه خوشحالی است، جای پرسش هم دارد که چرا موارد مشابه با این سرعت عمل پیگیری نشده و این گونه ختم به خیر نمی‌شوند؟!

 «ایرج»، مالباخته‌ای که ماه رمضان سال گذشته با زورگیران روبه‌رو شده، در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: هنگامی که برای شکایت از سه زورگیری که همه دار و ندارم را برده و به زور قمه، رمز کارت بانکی‌ام را هم گرفته بودند به کلانتری... (اطلاعات کلانتری نزد تابناک محفوظ است) رفتم، هم شماره پلاک خودروی ایشان را داشتم و هم مطمئن بودم که شرایط خاص خودرو، در صورتی که سریع پیگیری شود، ممکن است منجر به دستگیری زورگیران شود؛ اما مأموران تنها در مقابل درخواستم، بر لزوم شکایت تأکید کردند.

وی می‌گوید: پس از تشکیل پرونده، برای تشخیص هویت به یگان مربوطه ارجاع داده شدم که در آنجا با انبوهی از پرونده‌های مفتوح برخورده و نزدیک چند گیگابایت تصویر از متهمان برای شناسایی جلویم گذاردند که عملا بررسی آن‌ها به چند روز زمان نیاز داشت! با توجه به اینکه زورگیران برای اطمینان از درستی رمز کارت بانکی‌ام، آن را در خود‌پرداز یکی از بانک‌ها آزموده بودند، به آن شعبه رفتم و عکس یکی از سارقان را دریافت کرده و در اختیار مأموران گذاشتم، این موضوع هم تغییری در روند پیگیری پرونده‌ام پدید نیاورد.

این مالباخته با اشاره به ضرر میلیونی‌اش در آن سرقت می‌گوید: چند وقت پس از آن با قابلیتی که روی گوشی تلفن همراهم فعال کرده بودم، دریافتم که سیم‌کارت جدیدی در آن فعال شده و بلافاصله این موضوع را هم به مأموران منتقل کردم، ولی ظاهرا تنها روی پرونده‌ام بایگانی شد، چون به رغم آنکه باید یک ماه پس از اعلام شکایت، ماجرا توسط مسئولان امر پیگیری شود، پرونده من بیش از یک سال است که تغییری به خود ندیده و اینجاست که تنها می‌توانم بگویم خوش به حال آن بنده خدایی که فیلم زورگیری از وی منتشر شد تا چند روزه به شکایتش رسیدگی شود!

این شهروند در پایان با اشاره به کلکسیون قمه در خودروی زورگیران، می‌گوید: در شرایطی که به نظر می‌رسید، بازرسی از خودروی متهمان برای پی بردن به کارهایشان کافی است، آن‌ها با خیال آسوده در خیابان‌های شهر جولان می‌دادند و جالب این که آزادانه در حال کشیدن شیشه بودند؛ شاید با علم به انبوه پرونده‌های باز در این باره، این رفتار از ایشان سر می‌زد، ولی هنوز برای من این پرسش مطرح است که اگر آن روز بلایی سرم می‌آمد، با این روند پیگیری، چه می‌شد؟

شاید بد نباشد که پیگیری منجر به نتیجه در یک پرونده زورگیری در کمترین زمان ممکن و عزم رسیدگی به پرونده‌های مشابه را به فال نیک گرفته و چرایی پیگیری نشدن موارد مشابه را از مسئولان امر جویا شویم؛ چرا که بر این باوریم شاید راز بی‌پروایی خرچنگ و دوستانش در زورگیری اخیر، در پرونده‌هایی نهفته باشد که سال‌هاست به رغم داشتن سرنخ‌های مؤثر، تنها خاک می‌خورند!
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد