همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

دسترسی به اینترنت بی‌سیم

فراهم‌کردن دسترسی به اینترنت برای 1.3میلیارد نفر بویژه در موقعیتی که این جمعیت به صورت ناهمگن در یک کشور پخش شده باشند کار دشواری است. این مساله مهم‌ترین چالش فنی پیش روی دولت چین برای افزایش ضریب نفوذ اینترنت در این کشور است.

تابستان گذشته، تنها 538 میلیون نفر در این کشور به اینترنت دسترسی داشتند و لذا درصد قابل توجهی از مردم در این کشور از این مزیت محروم مانده بودند.

همین موضوع، کارشناسان را بر آن داشت تا به دنبال راه‌حلی برای متحول ساختن شیوه‌های مرسوم توزیع دسترسی به شبکه جهانی باشند.

3G و 4G برای تلفن‌های همراه و نیز خطوط تلفن و کابل برای اینترنت خانگی اشاره کرد.

در حال حاضر، هر یک از فناوری‌های فعلی ارتباطی، از تجهیزات متفاوتی برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کنند. از این تجهیزات می‌توان به دکل‌های ارتباطی فناوری

یک پروژه ملی در کشور چین درصدد تجمیع همه این استانداردهای اتصال به اینترنت و انتقال آن از طریق خطوط فیبرنوری به نقاط مختلف این کشور است. این فناوری نوین، «امواج رادیویی بر بستر فیبرنوری» (radio-over-fiber) نام گرفته است.3G در نقاط اطراف این آنتن‌ها فراهم می‌شود.4G تنها با تغییر برخی تجهیزات در مرکز اصلی بسادگی امکان‌پذیر خواهد بود.

کارشناسان طراح این پروژه بر این باورند که تجهیزات کنونی ارائه اینترنت سبب هدر رفتن حجم عظیمی از سرمایه، انرژی و زمان می‌شود و در کنار آن، پوشش محدودی نیز دارد. هدف این پروژه ایجاد شبکه دسترسی به اینترنت در قالب یک سیستم هوشمند انتقال امواج بر بستر فیبرنوری به مناطق دوردست و سپس انتقال آن به آنتن‌های ویژه است.

شیوه عملکرد فناوری نوین امواج رادیویی بر بستر فیبرنوری به این صورت است که ابتدا سیگنال‌های مختلف بی‌سیم به تابش نوری بدل شده و در فیبرهای نوری به مناطق مختلف ارسال می‌شود.

در پایان مسیر فیبرنوری نیز این سیگنال‌ها به آنتن‌های رادیویی دیگری منتقل می‌شود و لذا مثلا دسترسی همزمان بی‌سیم یا با فناوری

تمامی فرآیندهای لازم برای تبدیل داده‌های اینترنتی به سیگنال‌های رادیویی در ایستگاه‌های خاصی انجام می‌شود، لذا ساخت، راه اندازی و نیز تعمیر و نگهداری از تجهیزات زیرساختی فناوری امواج رادیویی بر بستر فیبرنوری بسیار کم‌هزینه‌تر از شبکه‌های فعلی توزیع اینترنت بی‌سیم خواهد بود.

به این صورت، استاندارد جایگزینی استانداردهای قدیمی با استانداردهای جدید‌تر نظیر

فناوری امواج رادیویی بر بستر فیبرنوری در ایالات متحده نیز به عنوان روشی برای دسترسی به اینترنت پرسرعت همراه در حال گسترش است.

فقط در ابتدای امسال، حدود 3000 سیستم مبتنی بر این فناوری در مکان‌هایی نظیر استادیوم‌ها یا مراکز بزرگ خرید که امکان نصب آنتن‌های گرانقیمت وجود ندارد به کار گرفته شد.

تا به حال، دولت چین از این فناوری برای دسترسی مناطقی همچون بنادر، بیمارستان‌ها و سوپرمارکت‌ها بهره گرفته است. در گام‌های بعدی مناطق روستایی، مسیر حرکت قطارهای تندرو و مناطق نوساز مسکونی هدف این طرح است.

کارشناسان بر این باورند بزودی شاهد استفاده از این فناوری توسط کشورهای دیگر نیز خواهیم بود. شاید در آینده‌ای نه‌چندان دور دیگر نیازی به نصب دکل‌های بلند و نیز نصب انواع گوناگون زیرساخت‌های اینترنت بی‌سیم و کابلی نباشد. همه اینها در یکسری فیبرنوری جای خواهند گرفت که از سوی یک مرکز اصلی کنترل می‌شود.

newscientist

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد