همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

آخر الزمان

فصل اول
نشانه های ظهور و دوره های آخر زمان به بیان قرآن کریم :
در بیان ظهور حضرت مهدی(عج) نویسندگان بزرگ اسلام کتب مختلف و کاملی نوشته اند اما کاملترین و زیباترین کلام در وصف ظهور حجت بن حسن العسگری کلام و بیان قرآن کریم می باشد که در آن وعده به ظهور حضرت بقیه ا... و سیطره عدل و داد در عالم بعد از پر شدن آن از ظلم و جور است که مرحوم علامه نوری در مقدمه کتاب شریف کشف الاستار ادعای تواتر از فرقین شیعه و سنی فرموده است و این نتیجه بدست می آید که باید ظلم و تباهی از سراسر جهان محو گردد و جهان از عدالت پر شود نه اینکه به خیال اشتباه و خام بعضی از نویسندگان عدالت وعده داده شده در حکومت حضرت مهدی (عج)تغلیبی باشد به این معنی که بعد از ظهور آن حضرت همچنان انسانهای شرور در اجتماع دیده می شوند .
در زیربه بیان چند آیه از آیات شریفه قرآن مجید درباره ظهور حضرت مهدی (عج) پرداخته می شود :
و هر آینه شما را بوسیله ترس گرسنگی و نقص و مالها و جانها و میوه ها می آزماییم و صبر کنندگان را بشارت ده ( سوره بقره آیه 156).
محمد بن مسلم از امام صادق (ع) در کتاب غیبت النعمانی صفحه 25 روایت می کند که پیش از قیام مهدی ما(عج) مردم به انواع بلاها مبتلا می شوند و موفقیت با صابران است.
به بیان مختصر و ساده نشانه های قبل از ظهور در این آیه و روایت به تفسیر مرحوم خادمی شیرازی به بیان زیر می باشد :


1- وحشت و اضطرابی که در حال حاضر در میان مردم بعضی از کشورهای اسلامی دیده می شود .
2- گرسنگی و قحطی که در بضی از کشورهای مسلمان مشاهده می شود وبه طور متوسط روزانه چند صد هزار تن از گرسنگی می میرند مانند آفریقا و هندوستان
3- فساد در تجارت و بازرگانی و کمبود درآمد در بعضی از اقشار جامعه
4- تلفات جانی مانند تلفات جنگ ایران و عراق و نقصان در زراعت و میوه جات ناشی از آفت و انواع بیماریهای مختلف مانند بیماری وبا که تا چندی پیش کشور ما را در بر گرفته بود.
آیه بعدی که به بیان آن می پردازیم ایه 37 از سوره انعام می باشد.
براستی که خداوند(تبارک و تعالی) قادر است که نشانه ای فرو فرستد .
در تفسیر آیه شیف فوق الذکر امام باقر(ع) در کتاب بحارلانوارجلد52صفحه181 می فرمایند : زود است که در آخرالزمان آیات و نشانه هایی از قدرت خداوند می بینی که از این نشانه ها می توان به موارد زیر اشاره داشت :
1- دابة الارض (که منظور تشریف فرمایی حضرت امیر المومنین (ع) در رجعت و یا حضرت بقیة ا... روحی له الفدا است)
2- دجال یا همان موجود جانداری که به قتل و خونریزی و جنایا ت خود بروی زمین به دشمنی با خدا و دین خدا بر می خیزد که با نگاهی ساده می توان آثار و نشانه های دجال را بروی زمین در جنگ های اخیر در نقاط مختلف جهان از جمله افغانستان ، عراق و فلسطین مشاهده نمود .
3- نزول حضرت عیسی بن مریم (ع) از آسمان
4- طلوع خورشید از مغرب

در سوره انعام آیه 65 نیز اشارات زیبایی به دوره آخرالزمان شده است .خداوند در این آیه شریفه می فرماید :بگو او تواناست که بر شما عذابی از بالای سر و زیر پاهای شما برانگیزد یا اینکه شما را گروههای غیر متحد قرار دهد و آسیب برخی را به برخی دیگر بچشاند.
در این آیه به بعضی از علائم ظهور اشاره شده است از جمله :
1- خروج دجال
2- صیحه آسمانی

از حضرت امام باقر (ع) در تفسیر بحارالانوار جلد52صفحه188 نقل گردیده که مقدمه قیام جهانی حضرت مهدی ارواحنا له فدا صیحه ای از آسمان بلند می شود که همه مردم در حالی که هستند این صدا را می شنوند و در زمین بیداء لشکریان سفیانی به زمین فرو خواهند آمد که جمعیت آنان بر طبق روایات رسیده در حدود سیصد هزار نفر است .
3- خسوف و فرو رفتن در زمین (بیداء). گویا مقصود لشگریان سفیانی است.
4- اختلاف مردم در دین وطعن وشتم یکدیگر کردن و کشتار بعضی به وسیله افراد دیگر در حالتی که همه آنها خودشان را مسلمان می دانند .

از آنجایی که آیات و روایات موجود درباره دوره آخرالزمان و قیام جهانی مهدی موعود در قرآن کریم بسیار زیاد بوده و در مجال این بحث نمی گنجد . در زیر فقط به بیان آدرس چند آیه و تفاسیر موجود برای آنها پرداخته می شود .
1- آل عمران آیه 7 تفسیر به نقل از امام معصوم در کتاب غیبت نهانی صحفه 250
2- سوره فصلت آیه 53
3- سوره یونس آیه 51
4- سوره سباء آیه 50 تفسیر آیه به نقل از امام معصوم در کتاب بحارالانوار ج52 ص185
5- سوره معارج آیه اول تفسیر آیه به نقل از امام معصوم در کتاب بحارالانوار ج52 ص 188

قطره ای که از دریای معرفت شناخت آقا امام زمان به کمک قرآن کریم بیان شد بیانگر نزدیک شدن به برقراری حکومت عدل الهی است در بخشهای بعد به بیان دیدگاههای پیامبر و امامان معصوم و دیدگاه اهل سنت درباره ظهور آقا امام زمان خواهیم پرداخت ولی در حال حاضر این سئوال پیش می آید که آیا امام عصر (عج) زمان ظهورش را می داند ؟ برای پاسخ این سئوال به کتاب اصول کافی جلد اول صفحه 273 رجوع کردیم که در آن امام صادق (ع) می فرمایند : ما ولی امر خدا و گنجینه علم خدا و صندوق وحی خدا هستیم . با نگاه اجمالی به این حدیث از امام معصوم به راحتی می توان این مطلب را فرا گرفت که امامان معصوم نماینده علم خدا بر روی زمین اند و از آنجایی که علم خدا به تمام دوران هستی سیطره دارد می توان این مطلب را درک کرد که امامان هم از زمان گذشته هم از اتفاقات زمان حال و هم از وقایعی که در آینده رخ خواهد داد اطلاع کامل و صحیح در دست دارند و پس حضرت ولی ا... اعظم ارواحنا الفداء با توجه به این مطلب که در روایات بیان می شود زمان ظهور مشخص نمی باشد .زمان دقیق ظهور خویش دقیق می دانند.



فصل دوم
نشانه های ظهور حضرت مهدی (عج) به بیان رسول اکرم (ص)
در کتب مختلف اسلامی روایات متعددی از رسول اکرم (ص) درباره ظهور حضرت مهدی (عج) وجود دارد که با صراحت تمام وعده بع ظهور آن منجی عالم بشریت می دهد . در زیر به صورت مختصر به این مطلب می پردازیم .
در کتاب معروف و معتبر الامام المهدی عند اهل السنة جلد دوم و مشارق الانوار صفحه 29 از حضرت رسول اکرم (ص) نقل گردیده که ایشان می فرمایند : همچنان که دین به وسیله من آغاز شد توسط فرزندم مهدی (عج) خاتمه می یابد ... در آخرالزمان امت من در سایه زمامداران ستمگر به بلاهایی مبتلا می شوند که مانند آن را نشنیده اند وبه اندازه ای عرصه بر مردم تنگ می شود که پناه گاهی برای خود پیدا نمی کنند در این هنگام خداوند مردی از عترت و اهل بیت من بر می انگیزد که جهان را پر از عدل داد می کند چنان که پر از ظلم و جور شده باشد از وی‍‍ژگیهای او این است که اهل زمین و ساکنان آسمانها او را دوست می دارند و آسمان بارانهای خودش را می بارد و زمین برکاتش را در اختیار مردم قرار می دهد .
همچنین درباره دوره آخرالزمان پیامبر اسلام به نوشته کتاب بحارالانوار جلد 52 صفحه 90 می فرماید: به زودی زمانی بر امت من فرا رسد که از قرآن بجز رسم و از اسلام بجز اسم باقی نمی ماند آنان به نام مسلمان خوانده می شوند در حالی که دورترین مردم از اسلامند مساجدانان آنان وازهدایت خراب است . فقهای آن زمان بدترین فقها در زیر آسمانند فتنه از ایشان آغاز می شود و به آنان باز می گردد .
وجد مبارک حضرت ختمی مرتبت محمد بن عبدالله (ص) در این حدیث که درحقیقت آئینه است که دنیای اسلام و مردم آنرا در دوره آخرالزمان نشان می دهد و این خود معجزه ایست از آن بزرگوار.
حضرت رسول به چند علامت در ارتباط با ظهور فرزند عزیزش اشاره فرموده است که در زیر به اختصار به بیان چند مورد از آن خواهیم پرداخت .
1- محتوی وحقایق حیاتبخش قرآن متروک و فقط اسمی از آن می ماند.
2- از اسلام نامی میماند و قوانین جامع و کامل آن به حالت تعطیل در می آید و به انزوا سپرده میشود.که اگر نگاهی مختصر به کشورهای اسلامی در این دوره بیندازیم خواهیم دید قوانین اسلام در کنج خانه های تعداد محدودی از مردم که غالباً با فقر و تنگدستی درگیرند قرار گرفته است.
3- تقریباً یک چهارم از مردم جهان ادعای مسلمانی میکنند ولی در واقعیت با اسلام بیگانه اند.
4- مساجدشان از نظر بنیان وجهات ظاهری آباد اما ازلحاظ تقوا ویران است.مساجد مرکز غیبت ، تهمت ، ریختن آبروی مردم و بدعت ها-البته به صورت های مختلف- شده است.
5- فقها و دانشمندان بدترین فقها ودانشمندانی هستند که درزیر آسمان به سر می برند.با تاملی کوتاه درباره عالم نماهای زمان خودمان وفسادی که در اجتماع کرده اند معنی این روایت معلوم می شود.همان عالم نماهایی که در لوای دانشمند و دانشجو به بیان جملاتی در باره شخصیتهای دینی ومذهبی که در رگ و ریشه اعتقادهای دینی مردم قرار دارند می پردازند که بیانگر خامی و نادانی وجهل مرکب این افراد می باشند.
6- تمام فتنه ها از ناحیه علما سوء است و بازگشت آنها نیز به خودشان خواهد بود .« اذا فسد العالم فسد العالم » . رسول اکرم (ص) می فرماید هرگاه دانشمندی راه فساد را در پیش گیرد جهانی را به تباهی می کشد . زیرا مردم این دسته از افراد را الگو و سمبل دین می دانند .
در حدیث مبارکی که ابن عباس از زبان پر نور آورنده اسلام حضرت محمد بن عبدا... صلی ا... علیه و آله نقل کرده به نشانه هایی در رابطه با قیام جهانی حضرت صاحب الامر علیه السلام تصریح شده است که در کتاب اثباه الهداه جلد هفتم صفحات 390 و 391 بدین ترتیب بیان شده است که به نظر خوانندگان عزیز می رسد.
ابن عباس می گوید : در شب معراج مطالبی به رسول اکرم (ص) وحی شد که باید به وجود مقدس حضرت امیر المومنین خبر داده شود و نیز به ائمه بعد ازآن حضرت.
بعد فرمودند که خداوند برای آخرین آنها نشانه هایی بیان فرمودند :
1- عیسی بن مریم پشت سر آن بزرگوار نماز می خواند.
2- زمین را پر از عدل و داد می کند چنانچه پر از ظلم و جور شده باشد .
3- بندگانم را بوسیله او ( امام عصر «عج» ) از فلاکت نجات می دهم .
4- گمراهان را بوسیله او هدایت می کنم .
5- نابینایان و بیماران را بوسیله او شفا می دهم .
عرض کردم خداوندا آن کی خواهد شد ؟
خطاب رسید :
6- هر گاه علم از میان برداشته شود و جهل و نادانی به جای آن نشیند . قرائت قرآن زیاد و عمل به آن کم شود .
7- قتل و کشتار زیاد شود .
8- فقه ها و هدایت کنندگان واقعی کم شوند .
9- علمای فاسق(بی عمل) و خیانت کار زیاد شوند ( آنان که دین را به فکر خود معنی می کنند )
10- شعرا زیاد شوند .
11- امت شما قبرستانها را مساجد قرار دهند .
12- قرآنها را زینت کنند .
13- مساجد را مجلل بسازند .
14- جور و فساد زیاد شوند .
15- منکرات ظاهر شود .
16- امت شما امر به منکر کنند .
17- پیروان شما نهی از معروف کنند .
18- مردها به مردها اکتفا کنند . (لواط)
19- زنان به زنان قناعت کنند . (مساحقه)
20- زمامداران کافر شوند .
21- دوستان حکمرانان گنه کاران باشند .
22- یاوران آنها ستمگران باشند .
23- صاحبان رأی و نظر از آنِ فاسقان باشند .
24- سه خسف در دنیا واقع شود یکی خسف در مشرق ، خسف دیگر در مغرب و خسف سوم در جزیره العرب ( باید اضافه شود که منظور از خسف گودال و فرو رفتگی در زمین می باشد )
25- خراب شدن بصره به دست یکی از زراری تو(سیّد) که زنگیها دنبالش را بگیرند .
26- قیام مردی از اولاد امام حسین علیه السلام .
27- ظهور دجال و قیامش از سجستان.
28- خروج سفیانی .
با توجه به بندهای بالا که از فرمایشات گوهر بار حضرت رسول(ص) می باشد در لحظه معراج و گفتگو درآسمان با خداوند باری تعالی می توان درک کرد که در دوره آخرالزمان تعداد مومنان واقعی بسیار اندک اند و نگهداری ایمان بسیار بسیار سخت و مشکل می باشد .
امام صادق علیه السلام به نقل از وجود مبارک رسول اکرم صلی ا... به روایت از کتاب غیبت طوسی صفحه 275 درباره حفظ ایمان در دوره آخر الزمان می فرمایند :
خوشا به حال کسانی که قائم از اهل بیت مرا درک کنند و اقتدای به آن حضرت می کنند (فرمانبرداری) پیش ازقیامش دوستان او را دوست می دارند و با دشمنانش دشمن اند و از آنها تبرّا می جویند و ائمه ی معصومین قبل از آن حضرت را دوست می دارند اینان رفقای من و دوستان من و بهترین افراد امت من در نزد من بلکه بهترین مخلوقات خداوند برای من هستند. ( گوارا باد بر صاحبان این نعمت و ولایت )
در کنکاش و جستجو در احادیث و روایات حضرت رسول(ص) درباره دوره آخر الزمان به مطالب زیبا و قابل توجهی برخورد می کنیم . که در آنها جای بسی تأمل است ، از جمله این احادیث زیبا و قابل تأمل حدیث معروف مسجد براثا واقع در غرب بغداد می باشد که شرح و تفسیر آن را می توان در کتاب نوائب الدهور ص 131 پیدا کرد . بیان کلی حدیث درباره مسجدی است که در غرب شهر زَوراء یا همان بغداد کنونی می باشد که هفتاد پیامبر در آن نماز خواندند . در این روایت پیامبر خدا (ص) پس از ذکر موقعیت این مسجد خراب شدن آن را یکی از فتنه های پیش از ظهور بیان نمودند . خلاصه روایت از این قرار است که مسجدی را در حیات پیامبر (ص) شبانه خراب کردند . اصحاب ناراحت شدند ، آن حضرت فرمودند :
منکر نشوید این را؛ زیرا که این مسجد آباد می شود اما اگر مسجدبراثا خراب شود ( کنایه از اهمیت مسجد است ) زیانهایی در بر دارد که از جمله آن تعطیل شدن برنامه حج است . عرض کردند :
این مسجد در کجا قرار گرفته است ؟ فرمودند در غرب زوراء (بغداد) از زمین عراق هفتاد پیامبر در این مسجد نماز خوانده اند و آخرین کسی که در آن نماز می خواند علی بن ابیطالب (ع) است .
از جمله روایت زیبایی که درباره ظهور حضرت ولی ا... عصر ارواح له الفداء از حضرت ختمی مرتبت نقل گردیده حدیث معروف گنج های طالقان است که در کتاب روزگار رهایی صفحه 429 می باشد که در آن حضرت محمد مصطفی (ص) در تعریف از یاران مخصوص حضرت بقیه ا... در منطقه طالقان چنین می نویسد برای او (مهدی من ) در طالقان گنج هایی است که از طلا و نقره نیست بلکه عبارت است از اسب های زیبا و تکاوران و مردان با تجربه و کاردان که خداوند از این نوع مردان سیصد و سیزده تن به تعداد اهل بدر از اطراف اکناف جهان به دور او جمع می کند .

متأسفانه به دلیل زیادی بی اندازه روایات درباره حضرت مهدی(عج) که از جانب پیامبر (ص) نقل گردیده و ناتوانی این جانب در تهیه و نقل تمام این احادیث و تفاسیر در زیر به آدرس چند نمونه از این روایات می پردازیم که در صورت تمایل عزیزان می توانند به این آدرسها جهت مطالعه بیشتر مراجعه نمایند .


1- بحارالانوار جلد 52 صفحات 266،264،263،262،192،191،190 و جلد سوم صفحه 10
2- الامام المهدی عند اهل السنه جلد دوم و مشارق الانوار صفحه 29
3- نواب الدهور ج لد اول صفحات 150،291،106،131،146،166،170،168
4- غیبت طوسی
5- الملاحم والفتن صفحات 21،52،54،100
6- الزام و الناصب جلد دوم صفحات 150،151،152
7- روزگار رهایی از صفحه 450 الی صفحه 454 و صفحات 457،429،554
8- الامام المهدی (عج) من المهدی الی الظهور .
9- اختصاص مفید .

فصل سوم :

امام امیر المومنین حضرت علی بن ابی طالب و نشانه های ظهور حضرت مهدی عجل ا... تعالی فرجه شریف.
در فصل گذشته سخنان گوهر باری از رسول اکرم درباره ظهور حضرت مهدی موعود(عج) بیان گردید . در این فصل به صورت مختصر به فرمایشاتی چند از مولی الموحدین علی بن ابی طالب خواهیم پرداخت.
حضرت امیر المومنین علی (ع) در بحث هایی که با صعصه بن صوفان درباره دوره آخر الزمان و خروج دجال نموده است چهل و یک نشانه برای خروج دجال و دوره آخر الزمان بیان می فرمایند که علامه مجلسی در جلد پنجاه و دوم از کتاب بحار النوار به بحث و توضیح کامل آن می پردازد . که در زیر به صورت اجمال به آن خواهیم پرداخت .
یا امیر المومنین دجال کی خروج می کند ؟ فرمودند : خداوند سخنت را شنید و از آنچه اراده کرده ای آگاه است . و قسم به خداوند که سوال شونده داناتر از سوال کننده نیست برای خروج دجال علائم و نشانه هایی است که یکی از بعد دیگری واقع می شود البته پی در پی و طابق النعل بالنعال و اگر بخواهی برای تو بیان می کنم . صعصعه عرض کرد بفرمائید ، یا امیر المومنین !
امیر المومنین (ع) فرمودند : مطالبی که می گویم به خاطر بسپار و بدان که علائم خروج دجال به شرح زیر است : ( خواننده عزیز تقاضا می شود در حین خواندن کمی بیشتر درباره مطالب بیان شده و زندگی امروز خود تأمل کنید )
1- مردم نماز را ترک می کنند و میان مردم می میرد . ( کنایه از اعراض مردم و بی تفاوتی بودن در مقابل این دستور حیاتی )
2- امانتها را ضایع می کنند ( دیدیم که چطور قرآن و خاندان رسالت را که امانت بزرگ الهی بود به دست فراموشی سپرده، و جامعه اسلامی را به تباهی کشانده شد .)
3- دروغ گفتن را حلال می شمارند .
4- ربا خوردن یکی از کارهای معمولی جامعه می شود .
5- رشوه خواری در میان مردم رواج پیدا می کند .
6- ساختمانها را محکم می سازند .
7- دین را به دنیا می فروشند یعنی برای دست یافتن به دنیا و نعمتهای زود گذر آن از ارتکاب هیچ گناهی باک ندارند .
8- نابخردان و مردم کم عقل را بر کارها می گمارند .
9- زنان را در کارهای شخصی طرفِ مشورت قرار می دهند .
10- قطع صله ارحام می کنند و از خویشاوندان فاصله می گیرند (مخصوصاً خانواده های فقیر و بی بضاعت )
11-در کارهای زندگی از هوی و هوس پیروی می کنند ( با منطق «دلم می خواهد» خود را قانع می کنند. )
12- در کشتار و خونریزی بی باک هستند ( جنگ های بی شماری که در همین نزدیکیها می توان دید )
13- بردباری و حِلم را به حساب ضعف می گذارند .
14- ظلم و بیدادگری را مایة مباهات و فقر قرار می دهند .
15- زمامداران در آن زمان از فاسقان و فاجدان(گناهکاران) اند و مردم با وجود دیدن فسق آنها ساکت هستند بلکه یاریشان می کنند .
16- وزیران دولت ها ستمگران جامعه هستند ( که با تکیه به مقام وزارت از هر ظلمی باک نخواهد داشت )
17- عارفان و مدعیان مقام تهذیب ، نفس و تقوا خیانت کارانند . ( به عقاید و افکار مردم خیانت می کنند )
18- قاریان قرآن از فاسقانند .
19- شهادت دادن بر اساس زور به وجود می آید . ( یعنی از قدرتهای فردی و اجتماعی سوء استفاده می شود و مردم را وادار می کنند که به نفع آنها شهادتهای دروغین بدهند )
20- گناهان علنی شده ، حیا و شرم از میان برداشته می شود ( مانند تشکیل مجالس علنی از زن و مرد و پهن کردن بساط می گساری و اعمال زشت جنسی ، رقصهای دسته جمعی از زن و مرد و بر پا داشتن مجالس قمار و راه اندازی مکان هایی به نام کافی شاپ ها و کافه های متعددی که محل برخودهای ناسالم اجتماعی در بین دخترها و پسرها و فروش مشروبات الکلیمی باشد . )
21- بهتان بر خلاف واقع گویی نسبت به مردم رایج می شود .
22- سرکشی و طغیان و بدرفتاری علنی می شود.
23- قرآن را با چاپ زرین یا جلدهای زرکوب ،در اختیار مردم قرار می دهند ( در صورتی که عمل کردن به احکام و قوانین قرآن در میان آن مردم خبری نیست بلکه درست برخلاف آنچه که می فرمایند عمل می کنند)
24- مساجد را از لحاظ ساختمان مزین می سازند ( در صورتیکه از محتوای آن یعنی از تقوا خبری نیست )
25- مناره های مساجد را بسیار مرتفع می سازند ( که از راه دور توجه بینندگان را جلب می کند ) اما از درون – یعنی تقوا- خالی است .
26- اشرار و مردم دور از خداوند و معنویت در جامعه محترم هستند .
27- مردم در راه باطل و تقویت و پشتیبانی از اشرار، صفوف فشرده خواهند داشت .
28- در کارهای فردی و اجتماعی هواهای نفسانی مختلف است و هر دسته یک راه برای خویش انتخاب می کند .
29- پیمان شکنی رایج می شود و وعده الهی نزدیک می شود .
30- زنان با مردانشان به جهت حرص به دنیا در کار تجارت شرکت می کنند .
31- صدای فساق برخیزد و به آنها گوش فرا داده شود .
32- زعیم و حاکم بر آن مردم، رذل ترین افراد جامعه است .
33- مردم از بدکاران و فاسقان می ترسند.
34- دروغگویان از طرف مردم به عنوان راستگو تأیید می شوند .
35- خیانت کاران به عنوان امین مردم و پرچم دار امانت معرفی می شوند.
36- هنرپیشه های آوازه خوان تربیت می شوند .
37- مردم گذشتگان را لعنت می کنند .
38- زنها سوار بر زین ها می شوند ( اسب سواری و رانندگی و امثال اینها )
39- مردان از نظر لباس و قیافه شباهت به زن ها پیدا می کنند و نیز زنان شبیه به مردها می شوند . ( به طوری که انسان گاه دچار تردید می شود که این زن است یا مرد ؟ - به کرات اتفاق افتاده است که در جامعه امروز، خود ما نیز با پسرانی برخورد می کنیم که خود را همچون دختران بذک نموده باشند و با دخترانی برخورد کنیم که همچون پسران لباس پوشیده باشد . آیا تا به حال از خود پرسیده ایم که این شعاعر و ظواهر از کجا آمده ؟ و آیا واقعاً در خور شخصیت ما می باشند . بد نیست کمی راجع به این قضیه با خود فکر کنیم. )
40- بی آنکه از افراد شهادت بخواهند برای خوشایند اهل دنیا خود را به عنوان شاهد معرفی می کنند .
41- احکام و علوم دین را برای دنیا می آموزند و اعمال دنیوی را بر کارهای مربوط به آخرت ترجیح می دهند . بر دلهای گرگ صفتشان جامة میش می پوشند و قلب های آنها آکنده از کثافت است بطوری که از هر مرداری گندیده تر است .
بله تمامی بیان های امیر المومنین علی(ع) در جامعه امروز کاملاً قابل لمس است اما تا به حال با خود فکر کرده ایم که اگر واقعاً به دوره ی آخر الزمان نزدیک شده ایم تا به حال چه کارهایی کرده ایم که به واسطه آن توانسته ایم حضرت ولی ا... امر ارواحهنا له الفداء را از دست خود خوشنود سازیم در مقابل تا به حال چند کار کرده ایم که به واسطه آن دل نازنین آقا از دست ما رنجیده است . و ای خداوند به جز لطف و کرم تو در این دنیای پر از خدعه و نیرنگ به چه کسی می توان برای بخشایش امیدوار بود ؟
سبحانک یا لا ا... الا انت الغوث الغوث خلضا من النار یا رب یا ا... فرازی از دعای جوشن کبیر
اصبغ بن نباته از یاران و دوستداران حضرت امیر، درباره آثار و نشانه های قبل از قیام حضرت مهدی (عج) به نقل از حضرت علی (ع) چنین می گوید : ( به نقل از کتاب غیبت نعمانی صفحه 278 نوشته ابن ابی زینب ) قبل از قیام قائم سالهای پر از خدعه ای است . در این سالهای پیش از قیام راستگویان به نام دروغگو معرفی می شوند و دروغگویان به عنوان راستگو در این سالها « ماحل» تقرب پیدا می کند و« رویبِضه » سخن می گوید.
اصبغ می گوید : عرض کردم «ماحل» و «رویبضه» چیست ؟ فرمودند : مگر قرآن را نخوانده ای که می فرماید : « و هُوَ الشدیدُ المِحال » قال یرید المکد – فرمودند منظور از «ماحل» آدم مکاری است که به وسیله مکر زیاد ،مردم را به خود متوجه می کند .
و اما معنی « رویبضه» . اگر چه در این حدیث پاسخ معنای آن افتاده ولی در جای دیگر از رسول گرامی اسلام (ص) نقل شده است که « الدُّو یَبضَهَ الرّجُلُ التافیهُ یَنطِقُ فی اَمرِ العامَّهِ » یعنی مرد حقیر و بی شخصیتی که در امر عامه مردم دخالت می کند و سخن می گوید .
در کتاب الملاحم و الفتن نوشته سید بن طاووس صفحه 59 حدیثی زیبا و قابل توجه از حضرت علی (ع)درباره ظهور حضرت مهدی (عج) نقل گردیده که نویدی برای منتظران واقعی آن حضرت است . امام علی (ع) در این حدیث می فرمایند : هر گاه منادی از آسمان فریاد زند که حق با آل محمد (ص) است در این موقع مهدی ما ظاهر می شود و مردم او را می بینند و می شناسند و خوشحال و مسرورند و نام غیر از حضرت بقیه ا... را نمی برند .
ای کاش ما هم از منتظران واقعی و عاشقان دیدار روی زیبای آن گل نرگس باشیم .
علامه مجلسی رحمه ا... علیه در کتاب زیبای بحارالانوار در جلد 52 صفحه 275 به نقل از همان فارسی یار و همراه پیامبر و حضرت امیر چنین می نویسد .
سلمان فارسی می گوید : آمدم خدمت امیر المومنین علی(ع) عرض کردم قائم از فرزندان شما کی قیام می کند ؟
آن حضرت آهی کشیده ، فرمودند : قائم ظاهر نمی شود تا اینکه چند نشانه به وجود آید :
1- کارها به دست نوجوانان و افراد ناآگاه قرار گیرد .
2- حقوق خداوند رحمان ( احکام دین) خدا ضایع گردد .
3- قرآن را با تغنی (به غنا) بخوانند . ( متأسفانه چندی پیش یک خواننده فاسد و فاسق آمریکائی که با تأسف فراوان در میان جوانان مسلمان ایرانی نیز طرفداران زیادی دارد قرآن را به حالت یک موسیقی طرب انگیز خوانده است )
4- پادشاهان بنی عباس که از دادن حق محروم ، از شناخت آن ناتوانند ، به دست تیر اندازان و کماندارانی کشته شوند که صورتهایشان همانند سپر می باشد . ( منظور مغول ها هستند که در نهج البلاغه ختبه 128 از آنها «المجانّ المطرّقه » یعنی : سپرهای چکش خورده تعبیر شده است .)
5- بصره خراب گردد.
در این موقع قائم ما از فرزندان امام حسین (ع) قیام می کند .
در کتاب روزگار رهایی نوشته «کامل سلیمان» وترجمه علی اکبر مهدی پور حضرت امیر المومنین امام علی علیه السلام درباره وسایل نقلیه دوران جهانگیری حضرت بقیه ا... چنین می فرماید : آنگاه حضرت مهدی (ع) امر می فرماید : مرکب های سواری بسازند و در کرانه اکّا چهارصد کشتی ساخته می شود و به طرف طرطوس(از شهرهای بندری سوریه)به حرکت در می آیند و آنجا را فتح می کنند و از طرطوس به سمت انطاکیه می رود آنجا را هم فتح می کند و از انطاکیه به طرف قستنتنیه هجوم می آورد آن سرزمین را هم فتح می کند و به جانب بلاد روم ( کشورهای غربی ) حرکت می کند و همه آن کشورها را مسخر می نماید .
( الهمَ عجل لولیکل الفرج )
در همان کتاب روزگارهایی در صفحه 471 امیر المومنین علی (ع) به تشریف فرمایی حضرت عیسی بن مریم علی نبینا و آله و علیهم السلام در روزهای اول ظهور اشاره می نمایند ، آن هم در بیت المقدس و در روز جمعه . حضرت علی چنین می فرماید : مهدی ما به جانب بیت المقدس بر می گردد و چند روزی با مردم در آنجا نماز می خواند تا روز جمعه می رسد و مردم آماده نماز هستند که ناگهان حضرت عیسی بن مریم در همین ساعت از آسمان به زمین می آید . در حالتی که دو لباس قرمز بر تن دارد و قطرات عرق از سر و صورتش همانند قطرات روغن می ریزد .
مردی زیبا و خوش اندامی است که شبیه ترینِ مردم به خلیل الرحمان (ع) است و با حضرت بقیه الله مصاحفه می کند و بشارت به فتح و پیروزی می دهد . در این موقع حضرت مهدی (ع) تعارف می فرمایند به حضرت عیسی که جلو بایستد و با مردم نماز بخواند . حضرت عیسی می فرمایند : ای فرزند رسول خدا « بل الصلوه لک » که کنایه از اینکه پیشوایی دیگر از آن شماست . در این موقع حضرت عیسی اذان می گوید و حضرت بقیه الله جلو می ایستد و جناب عیسی ین مریم (ع) به آن حضرت اقتدا می کند ،
به امید ظهور هر چه سریعتر آن امام .
با توجه به احادیث زیادی که درباره ظهور آقا امام عصر از حضرت علی (ع) وجود دارد به همین میزان اکتفا کرده و به عزیزان پیشنهاد می شود در صورت تمایل به مطالعات بیشتر در این زمینه به کتب بحارالانوار جلد52 روزگار رهایی ، کمال الدین جلد دوم ، الملاحمه و الفتن و غیبت نعمانی مراجعه فرمایند .

گرد آوری شده توسط دانشجویان آموزشکده فنی مهندسی شهید یزدان پناه استان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد