همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

دیدنی‌های تازه از مریخ در همکاری تصویری «کنجکاوی» و مدارگرد مریخ

94-42.jpg

مریخ‌نورد «کنجکاوی» ناسا برای ارسال اطلاعات و داده‌های دریافتی از سطح مریخ از ماهواره‌ها استفاده می‌کند، اما داده‌ها و تصاویر اکتشاف اخیر در منطقه «راکنست» با کمک مدارگرد مریخ اروپا به زمین مخابره شده است.

 مدارگرد «مارس اکسپرس» آژانس فضایی اروپا (ESA)‌ در همکاری مشترک با «کنجکاوی»، تصاویر و داده‌های دریافتی از سایت جدید کاوش بر سطح سیاره سرخ را به زمین مخابره کرده است.

این نخستین همکاری تصویری «مارس اکسپرس» با «کنجکاوی» محسوب می‌شود و پیش از این مدارگرد و مریخ‌نورد تنها از طریق ارسال سیگنال با یکدیگر ارتباط داشته اند.

داده های علمی در مدت 15 دقیقه از مریخ نورد «کنجکاوی» برای مدارگرد ارسال شد و «مارس اکسپرس» نیز داده های دریافتی را برای آنتن 35 متری ESA‌ در استرالیا ارسال کرد که بصورت همزمان به مرکز عملیات فضایی اروپا در دارمشتات آلمان رسیدند.

این تصاویر توسط دوربین میکرو تصویرساز از راه دور ChemCam‌ کنجکاوی از منطقه «راکنست 3» (Rocknest3)‌ تهیه شده است؛ این دوربین مجهز به طیف سنج لیزری با قابلیت تاباندن لیزر به هدف و آنالیز ترکیبات شیمیایی نمونه است.

«سیلوستر موریس» جانشین محقق اصلی ابزار ChemCam‌ در موسسه اختر فیزیک فرانسه، کیفیت تصاویر تهیه شده را بی نظیر توصیف کرد و افزود: تلفیق تصویربرداری و آنالیز، توانایی بالقوه برای مأموریت های آتی را نشان می دهد.

مدارگرد «مارس اکسپرس» آژانس فضایی اروپا پیش از این نیز با مریخ نوردهای فونیکس، روح و فرصت در ارتباط بوده است.

نمای پاناروما از منطقه «راکنست» مریخ

مناطق مورد بررسی بر روی سنگ راکنست 3

بررسی سنگ با لیزر ابزار ChemCam کنجکاوی

نمایی از «کنجکاوی» در یکصدمین روز مأموریت در مریخ

نمای شرقی «کنجکاوی» پس از 1.9 متر مسیرپیمایی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد