همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

درختان مریخی !



آنچه که در ابتدا در این تصویر دیده می شود به مانند جنگلی در مریخ است. اما ذوب یخ دی اکسید کربن در قطب شمال مریخ سبب پیدایش این پدیده شده است.
وبسایت تصویر روز نجوم ناسا؛ آنچه که در ابتدا با دیدن این عکس به ذهن میرسد جنگلی با درختان زیاد است. اما اینطور نیست. این عکس در آوریل سال 2008 در نزدیکی قطب شمال مریخ و توسط مدارگرد اکتشافی مریخ (MRO) گرفته شده است.

اینها در واقع رگه های قهوه ای رنگ تیره بر روی تلماسه های مریخ اند. این تپه های شنی مایل به صورتی رنگ از لایه ای یخ نرم و سبک درحال ذوب پوشیده شده اند. آن زمان با ذوب شدن یخ سبک کربن دی اکسید توسط نور بهاری خورشید، روز به روز ماسه های تیره در لبه داخلی تپه های شنی مریخ دیده می شدند.

هنگامی که این ماسه های تیره در نزدیک نوک تپه ایجاد می شوند، همچون آبشاری به پایین تپه سرازیر می گردند و رگه هایی تیره از خود بر روی سطح برجای می گذارند. این رگه ها ممکن است در ابتدا همانند درختانی ایستاده در مقابل مناطق روشنتر به نظر برسد، اما هیچ سایه ای ایجاد نمیکنند. همچنین ستون های مواجی نیز در نمای نزدیک این عکس دیده می شود که نشان می دهد در زمان گرفتن عکس نیز شن ها روان و در جریان بوده اند.

منبع:شفاف

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد