همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

ایران کمترین تعطیلی را در تمام جهان دارد

یک پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: ایرانی‌ها در سال 77 روز تعطیلند که در میان باقی کشورها که حداقل 104 روز تعطیلی دارند، کمترین میزان تعطیلی در کشور ماست.
 
به گزارش ایسنا، دکتر سینا کلهر در نشست «بررسی وضعیت ساماندهی تعطیلات رسمی در ایران» که در ایسپا برگزار شد افزود: مشکل تعطیلات در ایران به تعداد روزهای آن مربوط نیست، بلکه به دلیل پراکندگی این تعطیلات است.
 
وی ادامه داد: روزهای تعطیل در تمام جهان به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ تعطیلات آخر هفته در تمام کشورهای جهان وجود دارد و بیشتر کشورها دو روز در هفته تعطیلند و تعطیلات ایام خاص یا مقدس که در بیشتر کشورهای جهان حداقل چهار روز و در ایران نزدیک به 25 روز است.
 
این پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: مشکل زمانی پیدا می‌شود که تعطیلات در ایران بر اثر ماه‌های قمری است که باعث چرخش آنها خواهد شد و احتمال توالی و برخورد آنها را با تعطیلات آخر هفته افزایش داده یا در وسط هفته قرار می‌گیرند که باعث به وجود آمدن رخدادی به نام "بین تعطیلات" شده است.
 
کلهر با اشاره به طرح علی مطهری – نماینده مجلس مبنی بر کاهش تعطیلات از 25 روز به 15 روز اظهار کرد: کم کردن تعطیلات مشکلی را از مردم حل نمی‌کند، بلکه باعث فرسوده شدن نیروی انسانی می‌شود، زیرا فرصت رسیدگی به زندگی شخصی را از افراد می‌گیرد. 

به گفته وی متمرکز کردن تعطیلات بهترین راه برای حل این مشکل است.
 
این پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: پیشنهاد ما این است، تعیین مصداق روزهای تعطیلی که تاکنون با مجلس بوده از عهده مجلس خارج شده و در حوزه فعالیت‌های قوه مجریه قرار گیرد و مجلس تنها قواعد کلی را وضع کند که از نمونه این قوانین می‌توان به ثابت نبودن روزهای تعطیل اشاره کرد.
 
کلهر ادامه داد: متمرکز کردن تعطیلات باید به گونه‌ای باشد که تعطیلات وسط هفته حذف شده و به تعطیلاتی که نزدیک به آخر هفته است، افزوده شود که با این کار هم به اقتصاد کمک شده و هم امکان مسافرت را برای مردم فراهم می‌کند. از طرفی امکان برنامه‌ریزی را افزایش می‌دهد.
 
وی تاکید کرد: البته در این میان روزهایی هستند که نه می‌توانیم آنها را جابجا کنیم و نه شایسته است که چنین کاری انجام دهیم که از میان آنها می‌توان تعطیلات تاسوعا و عاشورا را نام برد.
 
این پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: طبق این طرح دولت باید تصمیمات خود را در اسفند ماه هر سال تعیین کرده و تقویم رسمی سال بعد را مشخص کند تا مردم بتوانند طبق آن تقویم رسمی برای تعطیلات خود برنامه‌ریزی کنند.
 
کلهر با بیان اینکه هدف ما از ساماندهی تعطیلات، فعال کردن اقتصاد و خوشایند کردن تعطیلات برای مردم است، افزود: این حرف که تعطیلات باعث خوابیدن اقتصاد می‌شود در ایران نادرست است، زیرا اقتصاد ما مبتنی بر نفت و کشاورزی است که هیچ کدام از تعطیلات تبعیت نمی‌کنند، بلکه برعکس آن تعطیلات زیاد باعث تقویت بخش خدمات و کشاورزی می‌شود.
 
به گفته وی این طرح به مجلس ارائه شده، اما هنوز تایید نشده است.
 
کلهر با اشاره به واکنش‌های فراوان در مقابل این طرح، اظهار کرد: تعطیلات در ایران سه گروه ذینفع دارند که هر کدام در مقابل حذف تعطیلات واکنش‌های مختلفی نشان می‌دهند. گروه اول افرادی هستند که از تعطیلات انقلابی مانند 22 بهمن، 12 فروردین و 14 خرداد حمایت می‌کنند. گروه دوم، گروه‌های مذهبی هستند که در راس آنها مراجع قرار داشته و گروه سوم، گروه‌های ملی بوده که آنقدر قدرت دارند که حتی تعطیلات حذف شده 29 اسفند را به تقویم بازگردانند.
 
این پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از ارائه این طرح، موضوع تعطیلات را بررسی کرده و با مقایسه ایران با 80 کشور این نتایج را تایید کرده است که این گزارش در سایت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی موجود است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد