همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

کنترل نقدینگی به شیوه سریال "دونگ یی"

7-32.jpg

« کنترل نقدینگی در سریال "دونگ یی" » عنوان یادداشتی است که در ستون مطالب خوانندگان سایت الف منتشر شده است.

به گزارش ایسنا در این یادداشت آمده است:

سریال "دونگ‌یی" یکی از سریال‌های پرطرفداری است که این روزها از تلویزیون در حال پخش است. خودم به شخصه سریال های خارجی به خصوص شرقی رو به سریال‌های خسته‌کننده داخلی بیشتر ترجیح می‌دم؛ البته صحبت الان من در مورد کیفیت و نقد برنامه‌های تلویزیون نیست اما دیشب یه صحنه از این سریال رو به طور اتفاقی دیدم که برام جالب بود.

تو اون قسمت صحنه‌ای بود که پادشاه سریال به خاطر کمبود پول نقد در کشورش با لباس مبدل و به طور ناشناس بین مردم رفته بود تا ببینه مشکل کجاست و بعد تو صحنه دیگه با قهرمان داستان یعنی دونگ‌یی شروع به صحبت کردن در مورد مشکلات عدم کنترل نقدینگی تو سرزمینش می‌کنه و می‌گه اگه نقدینگی کنترل نشه گرونی و تورم تو جامعه افزایش پیدا می‌کنه و مردم تو تهیه مایحتاجشون به مشکل می‌خورند. جالبه بگم زمان حکومتی که تو این سریال نشون میده چیزی در حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ سال پیشه؛ یعنی در آن زمان به مقوله نقدینگی و تنظیم بازار توجه می‌شد.

اما جالبه تو ایران تا قبل از انقلاب اسلامی چیزی به عنوان آمار نقدینگی و کنترل اون در اقتصاد کشور وجود نداشت و آمارهای موجود بعد انقلاب هم به صورت رسمی و حساب شده وجود نداره و آمارهایی که ارائه می‌شه هم بر اساس موجودی بانک‌ها به علاوه حدس و گمانه، اما هرچه هست از رشد زیاد نقدینگی در جامعه نشانن داره.

بر اساس آمار بانک مرکزی ایران، میزان نقدینگی در سه ماه اول سال جاری از مرز ۳۷۴ میلیارد تومان گذشته که این آمار بر اساس مجموع حجم پول، اسکناس و مسکوک در دست اشخاص، سپرده‌های دیداری، سپرده‌های غیردیداری یا شبه پول و و کل سپرده‌های بخش غیردولتی محاسبه شده که نسبت به سال قبل رشد حدود ۲۰ درصدی داشته.

افزایش نقدینگی در شرایطی که به سمت تولید و تقویت اون در راستای صادرات و اقتصاد پویا باشه مفیده اما در شرایط کشور ما که تولید با مشکل مواجه است و ابزارهای چندانی هم برای جذب این نقدینگی وجود نداره این افزایش نقدینگی باعث مشکلاتی چون افزایش تورم، کمبود کالا و ایجاد بازارهای کاذب و فرعی که چرخه اقتصادی رو فلج می‌کنه می‌شه.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد