همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

شگفتی دانشمندان از گرمای مطبوع تابستانی مریخ

221-1.JPG

جدیدترین گزارش‌های هواشناسی به دست آمده از کاوشگر مریخی «کنجکاوی» نشان‌دهنده دمای بسیار معتدل این سیاره در طول روز بوده که باعث شگفتگی و هیجان دانشمندان شده است.

 در تمام مدت ماموریت کنجکاوی، ایستگاه آنبرد هواشناسی این کاوشگر موسوم به «ایستگاه نظارت بر محیط از راه دور» به اندازه‌گیری دماهای در حال افزایش تا بیش از صفر درجه در نیمی از روزهای پس از فرود آن در دهانه گیل در مریخ پرداخته است.

مریخ اکنون از دمای بالای شش درجه سانتیگراد برخوردار بوده و با ادامه پیدا کردن تابستان مریخی این دما تا 20 درجه نیز گرمتر خواهد شد که این سیاره را از نقطه نظر مسکونی بودن بسیار هیجان‌انگیز خواهد کرد.

البته این سیاره در شب‌ها به دلیل برخورداری از یک جو محدود بسیار سرد بوده و دمای آن تا منفی 70 درجه نیز می‌رسد.

همچنین حسگرهای فشار این واحد هواشناسی نیز فضارهای بالاتری از حد انتظار را ثبت کرده است.

سیاره مریخ در زمستان به قدری سرد می‌شود که دی‌اکسید کربن در قطب‌های آن یخ زده و باعث ایجاد کلاهکهای یخی و برف دی‌اکسید کربن فصلی می‌شود. حذف این ماده از جو به معنی تغییر فشار جوی در طول سال است.

این یافته‌ها در پی کشف اخیر این کاوشگر از الگوهای سنگریزه گرد حاصل شده بود که احتمالا در اثر جریان آب در مسیر طولانی به این شکل تغییر یافته‌اند.

کاوشگر کنجکاوی در ابتدای ماموریت دو ساله خود برای بررسی مریخ از لحاظ امکان برخورداری از حیات میکروبی در گذشته یا حال، اکنون در حال حرکت به منطقه‌ای موسوم به گلنلگ است. مقصد نهایی این کاوشگر کوه شارپ در میانه دهانه محل ورود آن خواهد بود.

ایسنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد