همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

نخستین تلفن‌همراه پستانداران

برقراری تماس شامل انتقال اطلاعات از A‌ به B‌ است و در طول این ارتباط دو سویه سیگنال‌های الکتریکی ارسال می‌شود.

تیم تحقیقاتی دپارتمان مهندسی علوم زیستی مرکز ETH‌ زوریخ به سرپرستی «مارتین فوسنگر» و «جورج استلینگ» بر پایه همین فرمول و با استفاده از اجزاء بیولوژیکی موفق به طراحی نخستین تلفن همراه پستانداران شدند.

دراین روش سلول‌های پستانداران به گونه ای برنامه ریزی می شوند که امکان برقراری تماس بین دو سلول از طریق سیگنال های شیمیایی فراهم می شود.

بدین ترتیب برای نخستین بار سیستم ارتباطی دو سویه مصنوعی درون سلول پستانداران جای گرفته است که به اختلاف غلظت در مولکول های سیگنال دهنده پاسخ می دهد.

با استفاده از مولکول های سیگنال دهنده، دستگاهی با اجزای بیولوژیکی ساخته شده است که قادر به دریافت، پردازش و پاسخ به این سیگنال‌هاست. این دستگاه شامل ژن‌های مناسب و تولیدات آنها یعنی پروتئین‌هاست که بصورت منطقی با یکدیگر مرتبط می‌شوند.

یک آنزیم کار تولید اسید آمینه تریپتوفان نوع L‌ از ایندول را که از خارج به سلول فرستنده معرفی می‌شود، بر عهده دارد.

این مولکول کوچک به سلول‌های گیرنده که کار پردازش را انجام می دهند، وارد می شوند و پاسخ به تریپتوفانL‌، تولید «استالدئید» توسط گیرنده است که سلول فرستنده قادر به دریافت آن است.

اگر پس از مدت زمان مشخص غلظت خاص استالدئید حاصل شده یا ایندول تمام شود، سلول های فرستنده کار تولید تریپتوفان L‌ را متوقف کرده و سیستم خود را خاموش می کند.

درحالیکه پیش از این محققان شبکه های ارتباطی سیستماتیک را برای باکتری و سلول های مخمر توسعه داده اند، اما به گفته «فوسنگر» این شبکه ارتباطی به معنای واقعی یک تلفن همراه است که برای نخستین بار از سلول های پیچیده پستانداران ساخته شده است
.
منبع ایسنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد