همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

موفقیت دانشمندان در ترمیم آسیبهای نخاعی با ژل سلول‌های بنیادی

242-22.jpg

محققان آمریکایی با استفاده از ژل سلول‌های بنیادی موفق به بازسازی و ترمیم نخاع آسیب دیده موش‌های آزمایشگاهی شدند.

 ژل تولید شده توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا از سلول‌های بنیادی عصبی در مخلوطی از پروتئین لخته کننده خون و مواد شیمیایی رشد ساخته شده است.

این ژل بر روی موش های دچار آسیب کامل طناب نخاعی مورد آزمایش قرار گرفت و عملکرد حرکتی و توانایی حرکت دادن پاها در حیوانات فلج بطور چشمگیری بهبود یافت.

سلول‌ها، با پروتئین فلورسنت، برچسب‌گذاری شده و محققان نحوه رشد و تبدیل شدن آنها به سلول‌های عصبی و جوانه آکسون را مورد بررسی قرار دادند.

پروفسور «مارک توزینسکی» سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه کالیفرنیا تأکید می‌کند: پس از گذشت شش هفته و استفاده از ژل سلول‌های بنیادی، تعداد آکسون‌ها (رشته‌های عصبی) در محل جراحت 200 برابر قبل شد؛ همچنین میزان رشد آکسون نیز 10 برابر مطالعات قبلی است که باعث بهبود قابل توجه عملکرد حرکتی موش ها شد.

همچنین نتایج مشابهی در آزمایشگاه با استفاده از سلول های بنیادی انسان بدست آمده است.

محققان در ماه ژوئن (تیرماه) موفق به تولید استخوان زنده در آزمایشگاه با استفاده سلول های بنیادی شدند و این روش می تواند در آینده برای درمان پوکی استخوان، ورم مفاصل یا مشکلاتی مثل شکاف کام مورد استفاده قرار بگیرد.

ظرف یک ماه سلول های بنیادی گرفته شده از بافت های چربی به بخش هایی از استخوان بطول چند سانتیمتر تبدیل شدند.

در این روش جدید امکان تولید سفارشی استخوان در خارج از بدن با استفاده از سلول‌های بنیادی خود بیمار فراهم می‌شود که نیاز به انجام عمل و احتمال رد پیوند را کاهش می‌دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد