همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

حریم خصوصی همسان اینترنتی‌ ما

تیـــم برنرز لی یکی از طرفداران دوآتشه و سرسخت باز نگهداشتن فضای جهانی وب بوده که به واقع تا امروز هم باز بوده است. بخشی از این فضا به مالکان داده‌ها اختصاص دارد.

آنچه جالب است روش استدلال لی برای چگونگی باز بودن این فضاست. لی به یان کتز گزارشگر گاردین می‌گوید: کامپیوتر من درک بسیار بالایی از حالات فیزیکی، از آنچه می‌خورم و از مکان‌هایی که در آنجا هستم، دارد.

گوشی موبایل وقتی در جیب من است می‌فهمد چقدر ورزش کرده‌ام یا چه تعداد پله را بالا یا پایین رفته‌ام و حتی چیزهای بیشتر از این.

کتز استدلال‌های مخترع وب را این‌گونه جمع‌بندی می‌کند: بهره‌برداری از این اطلاعات می‌تواند خدمات بسیار مفیدی به هر شخصی ارائه دهد؛ سرویس‌های خدماتی بسیار بزرگ. در حالی‌که به لحاظ منطقی همچنان که جواب‌های بسیاری در مورد سودمندی این سرویس‌ها مطرح است سوالات زیادی هم مطرح می‌شود. به راستی این سرویس‌ها چگونه خواهند بود؟

معمولا افراد تمایل دارند در مورد داده‌ها و حریم خصوصی و آنچه در این میان می‌گنجد منفی‌نگر باشند. مثلا عنوان می‌کنند داده‌های شما نیاز به محافظت دارد یا باید در مورد اطلاعات و داده‌ها‌یتان نگران باشید. اگر در موتور جستجوی گوگل، کلمه داده‌های شخصی را تایپ کنید با سرفصل‌هایی که کلماتی نظیر نگرانی، اعتماد، حریم خصوصی، سرقت اطلاعات و از این قبیل، برخورد خواهید کرد. معمولا فرض افراد بر این است که داده‌های آنها باید از دیگران پنهان بماند، چراکه در نهایت از روی آنها می‌توان به هویتشان پی برد.

در مجموع از نظر برنرز لی مفهوم بهره‌گیری از داده، تغییر گزاره ارزش در مفهوم اطلاعات شخصی است. او مفهوم جدیدی از داده‌های دیجیتال به‌عنوان ابزاری که بیانگر ارزش مستقیمی از تولیدکننده آن است تعریف کرده است؛ البته نه به‌عنوان سایه‌ای از هویت بلکه به‌عنوان اطلاعاتی که دارای ارزش علمی است.

در این زمان که ما در مقطع مهمی از دنیای دیجیتال و فرهنگ باز هستیم تعریف دوباره و چارچوب‌بندی مجدد حریم خصوصی به‌عنوان یک ساختار، لازم و ضروری است. با توجه به تعریف هلن نیسنباوم از حریم خصوصی و عمومی، وجود اطلاعات بیشتری راجع به افراد به شکل اتوماتیک نمی‌تواند چیز بدی باشد.

شاید بتوان با رعایت اصول انتقال داده مردم را چه به شکل فردی و چه به شکل گروهی تشویق کرد که اشتراک ‌گذاری بیشتر به معنی رسیدن به چیزهای خوب بیشتر است. چارچوب برنرز لی در امتداد و گسترش نظرات همان افراد بالاست که هدف آن ارائه راهی است برای قدرت دوباره دادن به کاربران به گونه‌ای که در مورد مراقبت از خود دیجیتالی‌شان بیشتر بدانند.

theatlantic

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد