همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

زیپ لباس شما از کجا آمده است؟

در سال 1911 «تادائو یوشیدا» در دهکده‌ای در ژاپن متولد شد. در جوانی او در یک کارخانه تولید زیپ شروع به کار کرد و زمانی که تحت تاثیر این محصول قرار گرفت، کارخانه ورشکست شد. در سال 1934 او شرکتی در نیهونباشی توکیو تاسیس کرد تا به تولید زیپ ادامه دهد.

این شرکت بعدا YKK یا «یوشیدا کوگیو کابوشیکی» نام گرفت و در فوریه 1942 شروع به فروش سهام کرد. در ماه مه ‌1945 وقتی یکی از کارخانه‌های شرکت در کوماتسوگاوا دچار آتش سوزی شدیدی شد، یوشیدا ضرر زیادی را متحمل شد، ولی یوشیدا مجددا کارخانه را شکوفا کرد و چند ماه بعد یک شرکت دیگر به نام «یوزو تکوشو» را خریداری و به YKK اضافه کرد.

شرکت در ژانویه 1946 نام تجاری خود را ثبت کرد و در سال‌های بعد با خرید یک دستگاه آمریکایی برای اتوماسیون فرآیند تولید زیپ، شروع به ایجاد تحولات تکنولوژیکی در تولید کرد. تا قبل از آن زیپ‌های YKK به صورت دستی ساخته می‌شدند؛ بنابراین کیفیت پایین‌تری نسبت به حالت اتوماتیک جدید داشتند. در مارس 1951 دفتر مرکزی شرکت به چوئو، توکیو منتقل شد و چهار سال بعد آنها یک کارخانه جدید در کوروبه تویاما افتتاح کردند.
 
در سال 1958 آنها ضمن تغییر مجدد دفتر شرکت به تایتو توکیو، محصول جدیدی معرفی کردند که در آن دندانه‌های زیپ نمایان نبود. اولین کارخانه خارجی YKK نیز یک سال بعد در نیوزیلند تاسیس شد و شرکت با شروع تجارت خارجی، در سال 1960 اولین شعبه آمریکایی خود را در نیویورک تاسیس کرد و هنوز هم بزرگ‌ترین عرضه‌کننده انواع زیپ و وسایل دیگر از قبیل قفل و بند و دکمه در آمریکا است.

در نوامبر 1961 محصولات آلومینیومی به خط تولید کارخانه اضافه شد و دو سال بعد دفتر مرکزی به محل کنونی آن یعنی چیودای توکیو منتقل گردید. پنج سال بعد محصول جدید آنها با نام YZip معرفی شد که بسیار سخت و بادوام بود و برای شلوارهای جین استفاده می‌شد. اتوماسیون روند تولید و دوخت YZip به شلوارهای جین فروش شرکت را تا حد زیادی بالا برد و شعبه جدیدی در مونترال کانادا تاسیس شد.

در دهه 70 شرکت شروع به گسترش در ژاپن کرد و چندین کارخانه در شهرهای مختلف تاسیس نمود. بحران نفتی سال 1973 که باعث کمبود مواد اولیه شده بود، نیز مانع از گسترش این شرکت نشد.

YKK همچنین یک کارخانه در سوازیلند (که بین آفریقای جنوبی و موزامبیک قرار گرفته) بنا کرد و با رشد آن کارخانه محصولات خود را به تمامی مناطق جنوبی آفریقا از جمله ماداگاسکار و موریس عرضه کرد.

در دسامبر 1981 با معرفی Quicklon خطوط تولید بیشتری به کارخانه افزوده شد و شرکت با تاسیس یک دفتر مشاوره املاک در سنگاپور، شروع کسب و کار کشاورزی در برزیل و ساخت یک کارخانه ساخت زیپ و محصولات آلومینیومی در اندونزی، گسترش بیشتری یافت.

YKK در ژوئیه سال 2000 یک زیرمجموعه با نام نیومکس برای تولید انحصاری قفل و دکمه ایجاد کرد و دو سال بعد یک کارخانه تولید ماشین‌آلات در سوژو، چین تاسیس شد. یک زیرمجموعه فروش و بازاریابی هم در سال 2003 به شرکت افزوده شد و قسمت دیگری نیز در حوزه محصولات معماری متمرکز شد.

در سپتامبر 2007، شرکت از سوی اتحادیه اروپا به دلیل ایجاد کارتل‌های تثبیت قیمت جهانی و تبانی برای تقسیم بازار با دو شرکت «کوت» انگلستان و «پریم» آلمان، مبلغ 150 میلیون یورو جریمه شد. محصولات چفت و بست YKK اولین و کماکان مهم‌ترین محصولات این شرکت هستند و در اکثر کشورهای دنیا جزو پرفروش‌ترین مدل‌‌ها به حساب می‌آیند. البته خود این محصولات به دسته‌های مختلف زیپ‌های کشویی، قسمت محصولات پارچه‌ای و پلاستیکی، بخش قفل و قسمت دکمه تقسیم‌بندی می‌شوند.

محصولات آلومینیوم معماری این شرکت نیز شامل سیستم‌های مشبک برای قسمت‌های بیرونی شیشه‌ای، ورودی ساختمان‌های تجاری و سازمان‌ها، سایبان‌های آلومینیومی و در و پنجره‌های مسکونی می‌باشد. گروه ماشین‌آلات و مهندسی YKK با تمرکز بر توسعه و تولید ماشین‌آلات، تجهیزات و رنگ‌ها، در بخش‌های ماشین‌آلات خاص، ماشین‌آلات صنعتی و بخش رنگ شرکت فعالیت می‌کند. اکنون YKK بزرگ‌ترین سازنده زیپ در دنیا محسوب می‌شود و معروفیت آن بیشتر به همین دلیل می‌باشد.
 
این شرکت ادعا می‌کند که اولین کارخانه سازنده زیپ ترویج‌دهنده اقدامات حفاظت از محیط زیست است. YKK در راستای فلسفه شرکتش که «چرخه نیکی» (The Cycle of Goodness) نام دارد و با شعار «انسان زمانی رستگار می‌شود که سودی به دیگران برساند»، خط تولید زیپ‌های سازگار با محیط زیست را گسترش داده است.

اکنون YKK در مجموع 123 شرکت وابسته را در بیش از 70 کشور جهان اداره کرده و حدود 270 کارخانه با 37 هزار کارمند در اختیار دارد. این شرکت در سال گذشته میلادی درآمدی بالغ بر 6 میلیارد دلار را کسب کرده که نسبت به سال قبل از آن حدود 9 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد