ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
راه های پیشگیری از انحراف فکری جوانان
همانگونه که در تأمین سلامت جسمی افراد جامعه، اولویت با پیشگیری و ایمنسازی افراد است، در تأمین سلامت فکری و اعتقادی جامعه نیز باید پاکسازی محیط از آلودگیهای فکری، روانی و اعتقادی و پیشگیری از گسترش آن را در اولویت قرار داد. به همین دلیل سیاستگذاریهای فرهنگی باید به گونهای باشد که محیط خوب و سالمی برای جوانان و نوجوانان فراهم آید.
لازم است کارگزاران تربیتی، نهادهای فرهنگی و خانوادهها با برنامهریزی منظم، افراد آسیبپذیر را شناسایی و برای ایمنسازی آنان اقدام کنند. همچنین افرادی که مورد تهاجم فرهنگی بیگانه قرار گرفتهاند، باید شناسایی شوند تا با استفاده از روشهای پیشگیرانه، آنان و دیگران از آلودگی بیشتر برحذر باشند. گفتنی است در ارائه راهکارهای پیشگیری از فریب خوردن جوانان و نوجوانان و افتادن آنان در دام افراد و جریانهای منحرف، باید به شرایط سنی، تفاوتهای فردی، شرایط زمانی و مکانی و پایگاه فرهنگی و اجتماعی جوانان و نوجوانان توجه کرد. اینک شماری از این روشها را بر میشماریم:
1. نهادینه کردن شناخت و باورهای دینی:
بنیادیترین روش برای پیشگیری از فریب خوردن جوانان، گسترش زمینههای شناخت معارف الهی و درونیسازی باورهای مذهبی است. از آنجا که «مذهب» و «خداپرستی» در آیینه فطرت انسان، نقش بسته و «کمالجویی» در نهاد انسان نهفته است،(روم،29) کافی است پدران و مادران و کارگزاران فرهنگی با برنامههای تبلیغی و هدایتی، فطرت خداجوی جوانان و نوجوانان را شکوفا سازند. افزایش آگاهیها به همراه دستیابی به معرفت و باورهای دینی باید به گونهای باشد که جوانان در برابر تبلیغات دشمنان، ایمن شوند.
2. بسترسازی برای حضور جوانان در مکانهای مذهبی:
فراهم آوردن زمینه حضور جوانان و نوجوانان در مساجد، نماز جمعه و بهرهگیری آنان از برنامههای سازنده و روحبخش مذهبی، جوانان را با خدا مأنوس میسازد و به زیور خوبیها و زیباییها آراسته میگرداند.
3. تشویق جوانان و نوجوانان به مطالعه کتابهای سازنده:
ممکن است برخی جوانان به دلیل تبلیغات رسانههای گروهی، از آموختن مسائل دینی احساس بی نیازی کنند و انگیزهای برای مطالعه نداشته باشند. در این صورت، باید بکوشیم این احساس کاذب از میان برود و انگیزه مطالعه در جوانان ایجاد شود.
4. تشکیل جلسههای مذهبی و سرگرمی مناسب:
با تشکیل جلسههای آموزش مسائل دینی، سیاسی و اجتماعی، گردشهای دسته جمعی و جلسههای دعا و نیایش که از هدفهای رفتاری مشخص و دراز مدت برخوردارند، میتوان علاقههای جوانان را به این امور جلب کرد. در این زمینه میبایست از هنر و ادبیات نیز در انتقال باورهای دینی بهره برد. نمایش فیلمهای سودمند با درون مایه مذهبی، گزارشهای مستند جنگ تحمیلی و بازدید از مناطق جنگی در تقویت دین باوری نسل جوان مؤثر هستند.
5. تشکیل جلسههای پرسش و پاسخ و گفتوگو:
با بهرهگیری از آموزگاران و مربیان علاقهمند و با تجربه میتوان بحثهای آزاد عقیدتی و سیاسی درباره مسائل روز و مورد علاقه جوانان برپا کرد.
6. فراهم آوردن محیط گرم و خانوادگی و برخورد دوستانه با جوانان:
نوجوانان در سن بلوغ بیش از حد حساس هستند و به همین دلیل، نباید با آنان با سختی و خشونت برخورد کرد. اگر افراد خانواده به ویژه پدر و مادر، به نیازهای عاطفی و روانشناختی جوانان و نوجوانان در محیط خانواده توجه داشته باشند، آنان دیگر انگیزهای نخواهند داشت که با افراد ناباب، رفت و آمد و دوستی کنند. پس پدران و مادران باید بکوشند محیطی آرام و سرشار از محبت و احترام برای جوانانشان فراهم آورند.
7. انتخاب دوستان خوب و شایسته:
گاه دیده شده است که همه عوامل تربیتی برای یک فرد فراهم بوده، ولی رفت و آمد با دوستان ناباب، او را منحرف کرده و از هدایت و رشد بازداشته است. ممکن است جوان، فردی را خوب و شایسته تشخیص دهد، در حالی که وی، فردی مشکلدار و وابسته به جریانهای ضدمذهبی باشد. پدر و مادر نیز نمیتوانند برای فرزند جوانشان، دوستان خوب و شایسته برگزینند. پس مراد از این موضوع چیست؟ در این زمینه باید گفت پدر و مادر میتوانند از همان دوران کودکی فرزندانشان، دوستانی خوب و شایسته برای آنان انتخاب کنند؛ چون تجربه نشان داده است جوانان و بزرگسالان دوستی خود را با افرادی ادامه میدهند که در دوران کودکی با آنان دوست بودهاند.
منبع: پرتو