همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

معابد «کاتاسراج»؛ مدفن اسرار چند هزار ساله هندوها در پاکستان + ع

 

 مجموعه معابد سحرانگیز و باستانی کاتاسراج که در ایالت "پنجاب" پاکستان واقع شده‌اند، اسرار چند هزار ساله‌ای را در درون خود پنهان کرده‌اند.

معابد «کاتاسراج»؛ مدفن اسرار چند هزار ساله هندوها در پاکستان + عکس

 منطقه "کاتاس" منطقه‌ای است تاریخی که در 18 کیلومتری جنوب شهر "چکوال" واقع در ایالت "پنجاب" پاکستان قرار دارد.

 

 

معبد هندوها در پاکستان

در  کتاب مقدس هندو‌ها که 300 سال قبل از میلاد مسیح تألیف شده نام منطقه کاتاس برده شده است که نشان از قدمت این منطقه دارد.

تاریخ ساخت اغلب معابد این منطقه به حدود 900 سال قبل می‌رسد اما اولین معابد در این منطقه در نیمه دوم قرن ششم بعد از میلاد ساخته شده‌اند.

 

 معبد "کاتا سراج"

معابد کاتاسراج از گذشته پذیرای زائرین هندو از همه نقاط جهان بوده است و هم اکنون نیز مردم زیادی برای اجرای مراسم مذهبی به این منطقه می‌آیند. این افراد برای آمرزیده شدن گناهان خود در برکه این منطقه خود را شستشو می‌دهند و معتقدند که این کار باعث نجات و رستگاری آنان خواهد شد. حتی امروزه نیز خیلی‌ها بر این باورند که این برکه انتها ندارد، همچنین در کتب تاریخی، داستان‌های اسرارآمیزی درباره این منطقه و رودهای پرآب آن نقل شده است.

 

 

 

"برهمن‌ها" معتقدند زمانی که همسر یک هندو به نام "شیو دیوتا" فوت کرد وی به اندازه‌ای غمگین شد که اشکهایش سبب پدید آمدن رودی شد و از این رود 2 دریاچه بوجود آمد: یکی به نام "کاپشکر" که در منطقه اجمیر" هند قرار دارد و دیگری با نام "کتک شیل" که در پنجاب پاکستان واقع شده است. کتک شیل در زبان سانسکریت به معنای اشک‌های بهم پیوسته می‌باشد کتک شیل بر اثر گذشت تبدیل به کتاس شد.

برخی بر این باورند که بعد از مکان مقدس "جوالا مکهی"، کتاس مقدس‌ترین مکان برای هندو‌ها به شمار می‌رود. به روایتی برادران "پاندو" (پیشوایان مقدس هندو) بیش از 12 سال از عمر خود را در کاتاس زندگی کردند و تعداد زیادی معبد در این منطقه بنا نهادند.

همچنین گفته می‌شود که "ابوریحان بیرونی" نیز برای فراگرفتن زبان سانسکریت مدتی در کاتاس مشغول به تحصیل بود. در آن زمان کاتاس مهد تمدن بود و زبان‌های مختلف در این منطقه آموزش داده می‌شد.

 

 

 

بیرونی همچنین کتابی به نام کتاب "الهند" تألیف کرد که اطلاعات ذی قیمتی درباره آداب و رسوم و نحوه زندگی مردم هند آن زمان را در اختیار ما می‌گذارد. به روایتی ابوریحان بیرونی فقط به یاد گرفتن زبان سانسکریت اکتفا نکرد بلکه طی اقامت خود در کاتاس دست به آزمایش‌های گوناگون زد تا سر‌انجام موفق به کشف اندازه قطر زمین شد.

اگرچه بعد از استقلال پاکستان رفت‌وآمد هندو‌ها به این منطقه بسیار کم شد اما مردم از سراسر پاکستان برای دیدن این مکان‌‌های تاریخی و استفاده از آب و هوای مطبوع این منطقه به کتاس سفر می‌کنند.

این منطقه یک منطقه ارزشمند تفریحی و تاریخی به شمار می‌رود که در دوره‌های مختلف بارها بازسازی شده است اما متأسفانه برخی افراد به ارزش این معابد تاریخی پی نبرده‌اند و با اشیای نوک تیز روی دیوار‌های این بناها یادگاری نوشته و به این آثار تاریخی آسیب می‌زنند.

 

 

 

چندی پیش نیز "آصف علی زرداری" رئیس جمهور پاکستان با ابراز نگرانی از وضعیت فعلی این معابد، از مقامات این منطقه خواست تا ضمن جلوگیری از وارد آمدن آسیب بیشتر به این معبد تاریخی، هر چه سریع‌تر برای بازسازی آن اقدام کنند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد