همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

وظیفه‌شناس‌ترین حیوانات پدر دنیای علم 2012 معرفی شدند

getty03-30.jpg

پدران انسانی در روز جهانی پدر که امسال در روز 17 ژوئن جشن گرفته می‌شود، کاملا به رسمیت شناخته می‌شوند؛ دنیای علم هم سالانه به معرفی پدران وظیفه‌شناس در میان حیوانات می پردازد.

سایت نشنال جئوگرافی به معرفی برخی از پدران متعهد و فداکار در دنیای حیوانات پرداخته است که تا حد زیادی جای مادر را برای فرزاندن خود پر می‌کنند.

میمون جغدی

- میمون جغدی

گونه نر این میمون آمریکای جنوبی در زمان پرورش فرزندان خود بسیاری از وظایف را انجام می‌دهد. این حیوانات با همسران خود یک ارتباط مادام‌العمر دارند و به انتقال و تیمار فرزندان درکنار مادر می‌پردازند. این گونه ارتباط نشانگر نیاز به حضور هر دو والدین برای تامین غذا و ایمنی کافی برای زنده ماندن نوزادان است.

اسب دریایی

- اسب دریایی

این حیوان پدر جزء جاندارانی است که باردار می‌شود . پس از اینکه اسب دریایی مادر به تخم‌گذاری در کیسه مخصوص اسب نر پرداخت، گونه نر با بارور کردن آنها، 2000 تخم را طی یک دوره بارداری 15 تا 25 روزه حمل می کند که همین خصوصیت، این حیوان را به یک پدر متعهد تبدیل کرده است.

باقرقره ناماکوا

- باقرقره ناماکوا

باقرقره‌های پدر ناماکوا از یک شیوه خاص برای مرطوب نگه داشتن جوجه‌های خود در آب‌و‌هوای خشک صحرا برخوردارند که طی آن پرنده نر به شناسایی یک چاله آب پرداخته و پرهای شکم خود را با آن خیس می‌کند. این بخش از بدن این پرنده قادر به نگهداری میزان بیشتری از آب نسبت به بخشهای دیگر بوده و تا 40 میلی‌لیتر آب را در خود نگه می‌دارد. در این زمان پرنده پدر به لانه بازگشته و جوجه‌های خود را در زیر این رطوبت حفظ و آب بدن آنها را گاهی تا 10 دقیقه تامین می‌کند.

قوی گردن سیاه

- قوی گردن سیاه

پرنده قوی نر نیز که تنها یک همسر برای خود اختیار می‌کند، به حمل جوجه‌هایش در پشت و نیز در نزدیکی خود برای حفظ گرما و ایمنی آنها به همراه پرنده ماده در اولین هفته‌های حیات می‌پردازند.

بوزینه آمریکایی

- بوزینه آمریکایی

بوزینه‌های نر نه تنها به حمل، تغذیه و تیمار دو فرزند خود پرداخته بلکه ممکن است در زمان تولد مانند یک قابله عمل کرده و به تیمار و لیسیدن نوزاد خود اقدام کنند.

به دلیل ارزش بالای بارداری در بوزینه مادر، بوزینه نر نیز در وظیفه والدی درگیر است چرا که فرزندان در زمان حضور در رحم تا 25 درصد از وزن 55 کیلویی مادر را گرفته و آنها نوزدانی تا وزن 14 کیلو را وضع حمل می‌کنند.

رئای بزرگ قرمز

- رئای بزرگ قرمز

در بسیاری از پرندگان این وظیفه پرنده مادر بوده تا به نگهداری از جوجه‌ها بپردازد اما در رئای بزرگ آمریکای جنوبی این چنین نیست.

گونه ماده این پرنده به جفت‌گیری با نرهای زیادی در فصل جفت‌گیری پرداخته و بسیاری از آنها به تخم‌گذاری در یک لانه مشغول می‌شوند که توسط یک نر ساخته شده است. پرنده نر نیز معمولا به خوابیدن بر روی حدود 50 تخم برای شش هفته و نگهداری از جوجه‌های تازه از تخم درآمده می‌پردازد. رئای نر با خشونت به حفاظت از جوجه‌های خود برابر حیوانات دیگر حتی رئای ماده می‌پردازد.

از آنجایی که ماده‌ها از انرژی و منابع زیادی برای تولید این تخمهای بزرگ استفاده می‌کنند، منطقی است که پرنده نر به انجام وظیفه مراقبت از آنها بپردازد.

قورباغه پارس کن

- قورباغه پارس کن

این قورباغه که به دلیل صدای گرفته و سگ مانند آن به این نام مشهور شده به عنوان پدر برای چندین هفته در کنار تخمهای خود قرار گرفته و در صورت لزوم برای حفظ رطوبت تخمها، آنها را با ادرار خود خیس می‌کند.

در گونه‌های دیگر قورباغه، جنس نر به حمل لاروها بر پشت خود پرداخته یا آنها را در یک پناهگاه کیسه‌ای دهانی قورت می‌دهد تا از آنها حفاظت کنند.

سوسک

- سوسک

شاید این حشرات مورد تنفر بسیاری باشند اما پدرهای خوبی محسوب می‌شوند.

در گونه‌هایی که از چوب تغذیه می‌کنند، والدین از مواد لازم برای ساخت لانه و تغذیه لاروهای خود بهره می‌برند. سوسکهای پدر حتی از فضله پرندگان برای تامین نیتروژن که بخش مهمی از رژیم آنها محسوب شده استفاده کرده و این مواد را به نوزدان خود منتقل می‌کنند.

سوسکهای چوب همچنین والدین منظمی بوده و لانه خود را از سوسکهای مرده و قارج برای حفظ خانواده خود از عفونت پاک می‌کنند.

پنگوئن امپراطور

- پنگوئن امپراطور

پنگوئنهای امپراطور در سرمای فوق منجمد قطبی به نگهداری از تخمهای خود می‌پردازند.

پس از تخم گذاری توسط پرنده ماده، جفت نر آنرا زیر پای خود قرار داده و بخشی از پوست خود تخم را می‌پوشاند. پی از به دنیا آمدن جوجه، این شرایط آنرا گرم نگه می‌دارد.

برای چهار ماه، پنگوئنهای نر در کنار هم اجتماع کرده و تکان نمی‌خورند در حالیکه پنگوئنهای نر در حال جمع‌آوری غذا از دریا هستند. ماده‌ها در نهایت برای تغذیه جوجه‌های خود باز می‌گردند.

سن آبی

- سن آبی

سن آبی که به نیش‌زن پا یا کنه تمساحی نیز معروف بوده از نیش بسیار دردناکی برخوردار است اما سن آبی پدر بسیار به تخمهای خود وفادار است. پس از جفت‌گیری، سن ماده بیش از 100 تخم را بر پشت جفت خود قرار می‌دهد تا برای چندین هفته به حمل و نگهداری آنها اقدام کند. سن پدر ،از تخم‌ها در برابر عفونت قارچی نگهداری می‌کند.

آبچیلیک وفادار

- آبچیلیک وفادار

آبچیلیک ماده از قامت بزرگتری نسبت به نوع نر خود برخوردار است. این حیوان پس از گذاشتن چهار تخم در یک لانه زمین،‌ به سوی جفت دیگر پرواز کرده و آبچیلیک نر را برای حفظ تخمها و نگهداری از جوجه‌ها برای چهار هفته بر جای می‌گذارد.

شترمرغ استرالیایی

- شترمرغ استرالیایی

گونه ماده این شترمرغ دو متری 45 کیلوگرمی پس از گذاشتن شش تا 11 تخم، به جست‌وجوی جفت دیگر رفته، در حالیکه پرنده نر برای 60 روز به نگهداری از تخمها و به عنوان یک والد تنها برای دو سال به نگهداری از جوجه‌های خود می‌پردازد.

نظرات 1 + ارسال نظر
فاطی یکشنبه 28 خرداد 1391 ساعت 12:57

http://amour-en-portrait.ca.cx/
یه سر بزن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد