همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

اصلاح طلبان، پیروز انتخابات ریاست جمهوری!

اگر اتفاق غیر منتظره ای نیفتد (که در تاریخ معاصر ایران بسیار تجربه شده است از جمله پیروزی سریع انقلاب در سال 57، پیروزی خاتمی درانتخابات 76 و احمدی نژاد در 84) با دلایل ذکر شده به نظر می رسد، پیروزی جناح موسوم به اصلاح طلب در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، محتمل باشد.
 
به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، سایت گویا نیوز (Gooyanews) شنبه 20 خرداد (Jun 9) در مقاله ای به بررسی وضعیت اصلاح طلبان در انتخابات آینده ریاست جمهوری نوشت: «از هم اکنون از محمد رضا عارف، کمال خرازی، مجید انصاری و حتی خود خاتمی از نامزدهای احتمالی اصلاح طلبان در انتخابات نام برده می شود. عارف، انصاری و خرازی، رسما در مراسم سالگرد آیت اله خمینی در حرم او و هنگام سخنرانی رهبری، در جایگاه مسئولین حضور یافتند.»
این سایت در ادامه نوشت: «بسیاری از اعضای جناح حاکم، به حضور اصلاح طلبان در انتخابات اظهار تمایل می کنند، ولی برای آنان شرط برائت از فتنه 88 می گذارند.
خاتمی در غیاب موسوی و کروبی برای حضور این جناح در انتخابات مجلس نهم شرایطی را تعیین می کند. از جمله آزادی زندانیان سیاسی، باز شدن فضای کشور و برگزاری انتخابات آزاد. این شرایط از سوی جناح حاکم محقق نشد تا خاتمی و سایر اصلاح طلبان از عدم حضور این جناح در انتخابات خبر دهند. خبری که از آن بوی تحریم به مشام می رسید. هر چند محمد موسوی خویینی ها (از اعضای ارشد اصلاحات و مجمع روحانیون) اعلام کرد، تنها اصلاح طلبان با تابلوی اصلاح طلبی در انتخابات شرکت نمی کنند و گرنه هر اصلاح طلبی آزاد است تا به صورت مستقل در انتخابات نامزد شود. خاتمی نیز تحریم را رد کرد و تنها به این نکته که به صورت سازمانی در انتخابات شرکت نمی کنیم، بسنده کرد.»
گویا نیوز در ادامه این مقاله آورده است: «در اینجا توضیح تفاوت شرایط انتخابات مجلس و ریاست جمهوری ضروری است. از آنجا که در انتخابات مجلس تعداد زیادی کاندیدا می شوند و عرصه رقابت بسیار پراکنده است، رد صلاحیت بخشی از آنان همچنان هزاران نفر را در صحنه رقابت نگه می دارد. اما در انتخابات ریاست جمهوری، رد صلاحیت حتی یک نامزد مشهور، بسیار از لحاظ رسانه ای برای جناح حاکم هزینه زا می شود. بنابراین اصلاح طلبان تا به حال مشاهده نشده پس از ریاست جمهوری هاشمی و سازماندهی مجدد خود، نسبت به حضور فعال در هیچ انتخابات ریاست جمهوری ای تردید کنند. این، تنها در سایر انتخابات بوده که "ان قلت" آورده اند.
بنابراین طبق تجربه به نظر می رسد، آنان به صورت فعال در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری شرکت کنند، همانطور که موسوی خویینی ها که دم از عدم شرکت اصلاح طلبان در انتخابات مجلس نهم می زد، در پاسخ به خبرگزاری فارس در مورد اینکه آیا اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری 92 برنامه ای دارند، گفته است "مگر می شود برنامه ای نداشته باشیم!".»
این وب سایت درادامه آورده است: «از هم اکنون از محمد رضا عارف، کمال خرازی، مجید انصاری و حتی خود خاتمی از نامزدهای احتمالی آنان در انتخابات نام برده می شود. عارف ، انصاری و خرازی، رسما در مراسم سالگرد آیت اله خمینی در حرم او و هنگام سخنرانی رهبری، در جایگاه مسئولین حضور یافتند.
پیش بینی می شود با توجه به شرایط سایرین (فشار رسانه ای و تخریب محمد خاتمی، ارتباط فامیلی کمال خرازی با رهبری، روحانی بودن و نداشتن چهره جذاب مجید انصاری) من حیث المجموع محمدرضا عارف به عنوان تک نامزد اصلاحات در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری حضور یابد.»
گویا نیوز با پیشبینی نتیجه انتخابات آینده ریاست جمهوری نوشت: «اما چه میزان از موفقیت را می توان برای آنان در انتخابات 92 متصور بود؟
با توجه به مدت طولانی که جناح حاکم قدرت را در اختیار دارد، اختلافات درون آنان به بالاترین میزان خود رسیده است. از هم اکنون می توان پیش بینی کرد که چهره های متعددی از اصولگرایان در انتخابات 92 کاندیدا شوند. چهره هایی نظیر قالیباف، رضایی، جلیلی، حداد عادل، لاریجانی، ولایتی و ... از نامزدهای محتمل هستند که نامشان در محافل رسانه ای مطرح است.
همانند انتخابات 84 ارگان ها و احزاب جناح حاکم به دلیل تعدد نامزدها یا از شخص خاصی حمایت نمی کنند و اعلام بی طرفی می کنند یا آن دسته که حامی شخص خاصی می شوند، به وحدت نظر نمی رسند. بنابراین آرای جناح حاکم بین این کاندیداها تقسیم خواهد شد.
از طرفی اصلاح طلبان به دلیل دوری از قدرت به مدت چند سال و تحمل فشارهایی که داشتند بویژه پس از انتخابات 88، به همدلی حداکثری رسیده اند و به احتمال زیاد همه آنان متحد، با یک نامزد وارد صحنه خواهند شد و از تشتت آرا مصون خواهند ماند.
اگر اتفاق غیر منتظره ای نیفتد (که در تاریخ معاصر ایران بسیار تجربه شده است از جمله پیروزی سریع انقلاب در سال 57، پیروزی خاتمی درانتخابات 76 و احمدی نژاد در 84) با دلایل ذکر شده به نظر می رسد، پیروزی جناح موسوم به اصلاح طلب در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، محتمل باشد. حال باید دید در صورت پیروزی، آنان رویه ای رو به جلو در پیش خواهند گرفت یا روی کار آمدن آنان تنها مساوی با برگشت به گذشته است.»     
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد