همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

تلاش برای نفوذ به مغز استفان هاوکینگ

با توجه به روند کنونی، هر چه بیشتر به سمت آینده پیش می‌‌رویم معنای حریم خصوصی بیش از پیش رنگ می‌‌بازد.

نرم‌افزارهای ذهن خوان هم علامت دیگری از روند رو به افزایش تهدید حریم خصوصی دارد.

اغراق‌آمیز نیست اگر تصور کنیم که در آینده بادهای موسمی‌‌ در حال عبور از روی سر ما هم نیم‌نگاهی به آنچه در ذهن ما می‌‌گذرد داشته باشد.

با نگاهی گذرا می‌‌توان دریافت که چگونه شرکت‌های پیشرو در فناوری در تلاشند تا از طریق دریچه روح شما به جستجوی درونتان بپردازند.

هک کردن مغز استفان‌ هاوکینگ

تابستان سال گذشته لاو و همکارانش برای تست این دستگاه روی نابغه عصر حاضر یعنی استفان‌ هاوکینگ به انگلستان سفر کردند. این فیزیکدان مشهور موافقت کرد که iBrain را روی سرش بگذارد.

محققان از او خواستند در حالی که امواج مغزی او تحت نظارت است بشدت به مسائلی که در ذهنش جاری است فکر کند.

لاو می‌گوید ما به دنبال راهی برای دورزدن اندام بی​جان او و هک‌کردن مغز ‌هاوکینگ بودیم. در حالی که کشف‌کردن محتویات مغزی این نابغه بزرگ به وسیله iBrain می‌‌تواند بسیار پرسروصدا باشد. باید گفت که این ابزار در آینده نقش مهمی‌ ‌در سفارشی‌کردن داروها (طب سفارشی) ایفا خواهد کرد. هم‌اکنون شرکت‌های دارو‌سازی توانسته‌اند تا حدودی داروهای مخصوص به هر فرد را تولید و بر اساس شدت بیماری فرد اثر آن را تنظیم کنند.

وقتی چشم‌ها جاسوسی مغز را می‌کند

یک ضرب‌المثل قدیمی ‌‌می‌گوید چشم‌ها پنجره روح است. برای شرکت‌هایی که در زمینه توسعه فناوری‌های ردیابی چشم تحقیق می‌‌کنند این عضو بدن انسان در حال تبدیل شدن به جاسوسانی برای پی بردن به آن​سوی نگاه ماست.

دوربین‌هایی که جلوی برخی وسایل مانند دوربین‌های دیجیتال و بعضی گوشی‌ها شاهد آن هستیم در حال تبدیل شدن به استانداردی برای تمام ابزارهای الکترونیکی از این دست است. این ابزارها نه تنها نظارت بر آنچه که ما به صورت آنلاین می‌‌خوانیم خواهد داشت، بلکه بر چگونگی خواندن هم نظارت می‌‌کند.

این دوربین‌ها می‌تواند مدت زمان نگاه‌کردن به یک کلمه یا تصویر توسط شما را ثبت کند یا چگونگی گشاد‌شدن مردمک چشم یا سرعت پلک‌زدن را هم نظارت کند، اما ثبت همه این موارد چرا و به چه دلیل انجام می‌‌گیرد؟

با ثبت این اطلاعات شرکت‌ها می‌‌توانند اطلاعات ارزشمندی در مورد علایق مشتریان خود جمع‌آوری کرده و در بازارهای پرهیاهو و رقابتی از آن بهره ببرند. این به آن معناست که آنها می‌‌توانند بر اساس درآمد حاصل از تبلیغات منحصر به فرد برای هر مشتری سود فراوانی به جیب بزنند.

آیا تا به حال پیش آمده که در فضای مجازی برای چند ثانیه به تبلیغی خیره شده و سپس تصمیم بگیرید که روی آن تبلیغ کلیک کنید یا نه؟ حرکت چشمان ما همچنان که محتوای صفحات را می‌‌بینیم چگونه است؟ آیا لغت، عبارت یا موضوع خاصی در صفحات وجود دارد که ما را به آن تبلیغ مشتاق یا از آن منصرف کند؟ در آینده ممکن است به صورت آنلاین نه‌تنها بر اساس اجناسی که سفارش می‌دهیم به ما خدماتی داده شود، بلکه براساس افکار ما که در حرکات چشم انعکاس پیدا می‌‌کند خدماتی دریافت خواهیم کرد.

البته پیشاهنگان بیدارگری فناوری‌های مدرن در شرکت اپل پیش از این حق ثبت اختراع رابط گرافیکی سه‌بعدی برای ردیابی حرکات چشم افراد در دستگاه‌هایی مانند اپل و آی‌پد را از آن خود ساخته بودند.

همچنین شرکت اروپایی Senseye اعلام کرده که تا سال آینده نرم‌افزار ردیابی چشم را در گوشی‌های هوشمند تولیدی تعبیه خواهد کرد. پیش از این محققان روان‌شناس در دانشگاه پنسیلوانیا برای کشف این‌که آیا نوزادان معانی کلماتی را که می‌‌شنوند می‌‌فهمند یا خیر از نرم‌افزارهای ردیابی چشم (eye tracking) استفاده کرده‌اند.

در حالی که بسیاری از کامپیوترهای معاصر و ابزارهای الکترونیکی شخصی مانند تبلت‌ها به اندازه کافی برای انجام محاسبات پیچیده مورد نیاز نرم‌افزارهای ردیابی چشم قوی نیست شاید بتوان گفت که این برنامه‌ها راهی طولانی برای ورود به دستگاه‌های شخصی دارند.

هم‌اکنون و پیش از ورود چنین ابزارها و برنامه‌هایی به دنیای ما، زمانی که در حال خواندن موضوعی به صورت آنلاین هستیم، افکار ما هنوز مال خود ماست. پس شاید بهتر باشد تا زمانی که این موضوع دوام دارد از آن لذت ببریم.

discovery - مترجم: آتنا حسن‌آبادی

خب شاید شما به این نتیجه رسیده‌اید که پرده‌های پنجره روحتان را بکشید، چرا که این نرم‌افزارها روی اساس بدن شما یعنی مغزتان متمرکز است.

اخیرا گروهی از دانشمندان کالیفرنیا اولین اسکنر قابل حمل مغز را ساخته‌اند که شاید در آینده‌ای نزدیک قادر به خواندن ذهن شما باشد.

خوشبختانه سازندگان این ابزار بیشتر به دنبال تسهیل در پیشرفت‌های پزشکی بوده‌اند تا این‌که عادات و علاقه‌مندی افراد به مطالب و سایت‌های مختلف اینترنتی را جستجو کنند.

فلیپ لاو، مدیر این پروژه به شبکه کی‌‌دی تی‌وی سن‌دیگو گفت: این موضوع برای ما بسیار هیجان‌انگیز است، چرا که به ما اجازه می‌دهد پنجره‌ای رو به مغز بگشاییم؛ این تکنولوژی در آینده به بشر اجازه خواهد داد تا برای اولین بار به مغز انسان دسترسی داشته باشد. این وسیله که iBrain نامگذاری شده ساخت شرکت نوئرو ویجیل مستقر در سان دیگو است.

iBrain دارای سه الکترود است و براحتی روی سر فرد قرار می‌گیرد. متاسفانه طراحی ظاهری این ابزار اصلا زیبا نیست، اما عملکرد آن هیچ شباهتی به ظاهرش نداشته و اصلا شوخی‌بردار نیست.

 iBrain قادر به اندازه‌گیری الگوهای مختلف نورولوژیکی در (طی) فرآیندهای فکری خاص است. طراحان برای رسیدن به این توانایی از یک الگوریتم مخصوص استفاده کرده و معتقدند به وسیله این الگوریتم می‌‌توان الگوهای منحصر به فرد امواج مغزی را اندازه‌گیری، آشکارسازی و ثبت کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد