همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

تلف ‌شدگی با تفلون

اوایل قرن نوزدهم میلادی، یک شرکت آمریکایی پلیمری به نام «پلی تترافلتورو اتیلن» را روانه بازار کرد که با نام تجاری «تفلون» مشهور شد ولی همواره محققان بسیاری درباره بهره‌گیری از چنین ظروفی در آشپزی هشدار داده‌اند.

تفلون نوعی پوشش نچسب با مقاومت حرارتی بالا، عایق الکتریسیته و کم و بیش مقاوم در برابر اسیدها و بازهاست، اما گویا درباره کمتر ظرفی چون آن، این همه هشدار داده شده و از قضا کمتر ظرفی هم این همه هوادار بین عموم داشته است.

اگر از تفلون برای پخت و پز بهره می‌گیرید، به این نکات توجه کنید

:

از قاشق‌های مناسب چوبی غیرنوک‌ تیز استفاده کنید. استفاده از این ظروف را محدود کرده یا حداقل غذای کودکان را در آنها نپزید.

* از ابر نرم برای شست‌وشوی آنها استفاده کنید، نه اسفنج و سیم ظرفشویی.

* اگر هیچ‌یک از موارد ذکر شده را رعایت نمی‌کنید، حداقل بازکردن پنجره‌ها و استفاده از هواکش را هنگام آشپزی در ظروف تفلون فراموش نکنید!

* نگویید وُسعم همین است، پس قیمت پایین این ظرف تفلون، حتی اگر علامت استاندارد ندارد، برای من مناسب است! ظروفی بخرید که مجوز پروانه ساخت از وزارت بهداشت داشته باشند.

* هنگام پخت و پز با ظروف تفلون، آنها را در معرض حرارت بالا (مثلا 260 درجه سانتیگراد) قرار ندهید. چنین حرارتی باعث متصاعد شدن گازهای سمی و بی‌بو از لایه نچسب ظرف می‌شود که طبق برخی مطالعات سبب کشته شدن پرندگان موجود در محل آزمایش شده‌است.

* براساس تحقیقات انجام شده، لایه پوشاننده ظروف تفلون در حرارت زیاد، 15 بخار سرطان‌زا تولید می‌کند. یکی از آسیب‌های ممکنه در صورت استنشاق چنین بخارهایی، آنفلوآنزای تفلونی‌ است که با خود کسالت، سرگیجه، تنگی نفس، سردرد، سرفه و درد عضلانی را همراه دارد.

* هرگونه خش و خراش روی سطح نچسب تفلون، چه کوچک چه بزرگ، بر افزایش سموم و بخارات یاد‌شده اثرگذار است. تفلون‌های خشدار را جدا کنید و دور بیندازید.

تعمیر، ترمیم و بازسازی این خش‌ها و ظروف بازیافته، خطرات و صدماتشان را دوچندان می‌کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد