همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

مرتضوی رئیس دفتر سابق احمدی‌نژاد را به پایین می‌کشد؟

گویا توفان بعدی در سازمان تأمین اجتماعی فرا رسیده است؛ توفانی که با انتصاب متهم ردیف اول کهریزک آغاز شده، ولی معلوم نیست به کجا برسد! 

هنگامی که از توفان‌های تغییرات مدیریتی در سازمان بزرگ تأمین اجتماعی گفتیم و پیش بینی کردیم که انتصاب سعید مرتضوی به ریاست این سازمان، پتانسیل درگیر کردن این سازمان با چالش‌های بزرگ را در خود نهفته دارد، انتظار نداشتیم که به فاصله چند روز، دادستان سابق تهران، جای سرپرست سازمان تأمین اجتماعی را بگیرد و صدور این حکم مدیر عاملی، به فاصله چند ساعت بتواند طرح استیضاح وزیر «تکاور» (مخفف تعاون، کار و رفاه اجتماعی!) را کلید بزند!

ماجرا این گونه آغاز شد که عصر امروز، پایگاه اطلاع رسانی دولت خبر داد: در مراسمی که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جمعی از مسئولان این وزارتخانه و نمایندگان جامعه کارگری برگزار شد، سعید مرتضوی به عنوان مدیرعامل جدید صندوق تأمین اجتماعی کشور معرفی شد و بدین شکل، سکان هدایت تأمین اجتماعی که در دو ماه گذشته و پس از رفتن حافظی، مدیر عامل قبلی این سازمان، با سرپرستی موسویان اداره می‌شد، به کسی سپرده شد که سابقه خوشی ندارد و به تازگی بابت تخلفاتی که در پرونده کهریزک داشته و منجر به تعلیق و برکناری وی از سمت قبلی‌اش شده، تفهیم اتهام شده و محاکمه‌اش در دستور کار است.

این انتصاب در حالی صورت گرفت که پیشتر و در آخرین روزهای فعالیت مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۰، الیاس نادران، نماینده مردم تهران، در تذکری در صحن علنی مجلس اظهار داشته بود: «امضاهای استیضاح وزیر کار آماده است و اگر مرتضوی منصوب شود استیضاح را تقدیم هیأت رئیسه می‌کنیم».

این نماینده مجلس افزوده بود: با توجه به اینکه خبر رسیده که قرار است مرتضوی منصوب شود و از آنجایی‌ که مجلس تا پانزدهم فروردین سال آینده جلسه ندارد، امروز امضاهای استیضاح وزیر را گرفتیم.

این در حالی است که با اعلام رسمی خبری که البته دور از انتظار نبود، پرویز سروری، دیگر نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با مهر، به قطعی شدن انتصاب مرتضوی به ریاست سازمان تأمین اجتماعی واکنش نشان داد و گفت: توقع ما این بود که این کار صورت نمی‌گرفت زیرا آقای مرتضوی و سوابق او هیچ تناسبی با این مسئولیت ندارد.

وی افزود: سازمان تأمین اجتماعی یک مرکز حساس، مهم و تأثیرگذار است که یکی از قطب‌های بزرگ اقتصادی کشور در آن قرار دارد. شریف‌ترین افراد زحمت‌کش کشور عضو این سازمان یا صندوق آن هستند و ارائه خدمات مناسب به آن‌ها از ضروریات جامعه ماست، ولی متأسفانه با تغییرات پی در پی مدیریتی در چند سال اخیر، شاهد کاهش بهره وری و استفاده بهینه از این سازمان هستیم و افرادی که تجربه لازم را ندارند برای تصدی این سازمان معرفی می‌شوند.

سروری افزود: احساس می‌شود که سازمان تأمین اجتماعی به مانند کارگاه آموزش شده است که افراد با حضور در آن آموزش لازم را فرا می‌گیرند و در دستگاه‌های دیگری اعمال مدیریت می‌کنند؛ انتصاب مرتضوی به این سمت هم مناسب نیست. با توجه به اینکه موارد و موضوعات دیگری درباره آقای مرتضوی مطرح شده است، این موضوع می‌تواند صندوق و سازمان را به نهادی سیاسی تبدیل کند و حاشیه سازی‌ها را افزایش دهد.

این نماینده مجلس، راهکار را در پس گرفتن انتصاب از جانب وزیر یا کنار رفتن داوطلبانه مرتضوی از سمت جدید دانست و افزود: این کار هزینه کمتری خواهد داشت، چون در صورت کنار گذاشته نشدن مرتضوی، با همراهی جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، طرح استیضاح وزیر کار را که متن آن تهیه شده و به امضای نمایندگان هم رسیده است، قطعا پیگیری خواهیم کرد.

این در حالی است که محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، در واکنش به طرح استیضاح وزیر، در مصاحبه‌ای گفت: استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به صورت غیر رسمی تحویل هیأت رئیسه مجلس شد و در نخستین فرصت زمانی که مجلس باز شود، این استیضاح اعلام وصول می‌شود.

بدین ترتیب، شواهد و قرائن نشان می‌دهند که بنا بر پیش بینی، انتصاب مرتضوی آغازگر توفانی است که اگر به لغو این حکم نینجامد، ممکن است برکناری عبدالرضا شیخ‌الاسلامی که از حقله یاران نزدیک و مورد وثوق رئیس جمهور و حتی زمانی، رئیس دفتر وی نیز بوده را در پی داشته باشد؛ آن هم به روش استیضاح و با طرح در جلسه مجلسی که چند روز پیش، رئیس جمهور در آن حضور یافت و به پرسش‌های برخی از نمایندگان آن پاسخ گفت.

چه بسا تا حضور بعدی رئیس جمهور در مجلس، زمان بسیاری باقی نمانده باشد!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد