همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

چنار کهن‌سال نیاسر از بن کنده شد + تصاویر

تنها بازمانده‌ی یک نیایشگاه باستانی در نیاسر که تا چندی پیش، آیین قربانی گاوی آذین‌بندی‌شده در کنار آن برگزار می‌شد، تخریب شد.

 چنار کهن‌سال نیاسر که در شمار میراث طبیعی این شهر بود، از بُن کنده شد. چند نفر از اهالی محله‌ی تالار نیاسر با همکاری هیأت امنای مسجد امام حسن عسگری (ع) اقدام به قطع درخت چنار کهن‌سال و تنومند موجود در گوشه‌ی حیاط این مسجد کردند و تنه‌ی آن را از محل خارج کردند و جای آن را سیمان ریختند.

درخت چنار نیاسر قبل از ریشه‌کن کردن


این چنار کهن‌سال با عمری نزدیک به ‌١٢٠٠ سال، در حریم چارتاقی نیاسر و در محور فرهنگی ـ تاریخی شهر نیاسر قرار داشت. این محور به شماره‌ی ‌١٨١٠٦ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. پس از این رویداد، پایگاه میراث فرهنگی نیاسر و شهرداری این شهر از عاملان قطع چنار شکایت کردند که پرونده در دست بررسی است. عاملان، انگیزه‌ی خود از قطع این درخت را توسعه‌ی محدوده‌ی مسجد بیان کرده‌اند.

این چنار تنومند در نزدیکی چشمه‌ای کهن‌سال و در محدوده‌ی مسجدی قرار داشت که به نظر می‌رسد بازمانده‌ی نیایشگاهی باستانی باشد که به مسجد تبدیل شده است. همه ساله مردم محلی در پای این درخت کهن‌سال و در کنار حوض بزرگی که از آب چشمه سیراب می‌شود، آیین قربانی گاوی آذین‌بندی‌شده را برگزار می‌کردند که به نظر می‌رسد، بازمانده‌ی آیین‌های کهن باشد؛ اما این‌بار چنار کهن‌سال که در شمار میراث طبیعی شهر نیاسر بود، قربانی زیاده‌خواهی مردم شد.»

چنارهای کهن‌سال نیاسر از جاذبه‌های مهم گردشگری این شهر هستند. دو چنار کهن‌سال و مشهور دیگر، یعنی چنار پای چارتاقی و چنار روداب نیز که هر دو از میراث طبیعی نیاسر هستند، در حال حاضر بسیار آسیب‌پذیرند و در معرض خطر قرار دارند. اکنون که این چنار کهن‌سال قطع شده است، بیم آن وجود دارد که به دلایل واهی، چنین سرنوشت ناگواری برای دیگر درختان کهن‌سال نیاسر روی دهد.

چنار پای چارتاقی، در محله‌ی تالار از شمال به مسجد امام حسن عسگری (ع)، از جنوب به قبرستان، از شرق به مقسم تالار و از غرب به چارتاقی تاریخی و زیبای نیاسر و از شمال به سرچشمه منتهی می‌شود. این چنار با ارتفاع در حدود ‌١٥ متر و قطر خارجی ‌٣٥ / ‌٢ متر، در فاصله‌ی حدود ‌٦٥ متری از چارتاقی و ‌٢٠ متری از سرچشمه‌ی اسکندریه و پنج متری قبرستان قرار دارد.


کارگران در حال درآوردن بقایای ریشه درخت چنار هستند


یادگاری‌نویسی روی تنه‌ی این چنار و تعیین نشدن حریم آن و پیشروی قسمت خالی‌شده‌ی درخت و همچنین تبدیل به محلی برای ریختن زباله در پای آن در سالیان گذشته، آسیب‌پذیری این درخت کهن‌سال را دوچندان کرده است.»

مدیر پایگاه میراث فرهنگی نیاسر ـ علی ابوالفضلی ـ نیز در این‌باره گفته است: «وضعیت این درخت سامان‌دهی شده و پرونده‌ی ثبت چنار پای چارتاقی تهیه شده است و به‌زودی کار ثبت آن انجام خواهد شد.»


درخت چنار قبل از ریشه‌کن کردن کنار مسجد
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد