همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

شناسایی ژنی که سیر آلزایمر را وارونه می‌کند!

دانشمندان موفق به شناسایی ژنی در موش‌ها شده‌اند که قادر است به آن‌ها «ابرحافظه» داده و سیر تخریبی چند بیماری ذهنی مانند آلزایمر را وارونه کند.

از آنجا که میان مغز موش‌ها و انسان‌ها شباهت وجود دارد، به این ترتیب ممکن است داروی توانمندی برای مغز انسان چندان دور از دسترس نباشد.

با شروع بیماری آلزایمر، هم مغز موش‌ها و هم مغز انسان‌ها ژنی را آزاد می‌کند که با عنوان PKR شناخته می‌شود. اما، ژن تازه کشف شده گویا می‌تواند مانع آزاد شدن PKR شود؛ رخدادی که نه تنها می‌تواند مسیر انحطاطی بیماری‌های مغزی مانند آلزایمر را برعکس کند، بلکه سبب پیدایش حالت «ابر حافظه» در موش‌هایی شود که آزمایش بر روی آنها انجام شد.

«مائورا کوستا ماتیوللی» که هدایت این مطالعه در دانشگاه بیلر را عهده‌دار بود، گفت: اگر ما می‌توانستیم یک بازدارنده، یک مولکول یا یک دارویی بیابیم که به طور مشخص سد راه PKR شود، می‌توانستیم همان کار را در مورد انسان‌ها نیز انجام دهیم.

«جان بل» دانشمند ارشد موسسه پژوهشی بیمارستان «اوتاوا» در کانادا که در این مطالعه شرکت داشت، اظهار کرد: ما متوجه شدیم که PKR نقش دوگانه‌ای ایفا می‌کند؛ یکی نقش ساده تنظیم کننده در پردازش‌های معمولی، مانند شکلی که نورون‌های حافظه با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند و دیگری در واکنش به استرس.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد