همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

کشفی مهم در علم ژنتیک: شناسایی هفت عامل رشد انگشتان

نتایج حاصل از پژوهش انجام شده توسط این محققان نشان می‌دهد: ساختاری در چینش DNA یافت شده که پیش از این به اشتباه، بی‌نقش در نظر گرفته می‌شده است، در حالی که این ساختار دارای زنجیره‌ای شامل هفت تقویت کننده است که وقتی به یکدیگر متصل می‌شوند، فعالیت ژن‌های مسؤول در رشد انگشتان را هماهنگ می‌کنند.

DNA فقط از دو درصد ژن ساخته شده است، در حالی که انواع دیگری از چینش‌ها را مانند تقویت کننده‌ها در خود جای داده است که باعث افزایش فعالیت ژن‌های معین در دوران‌های خاص می‌شود. هنگامی که انگشتان در جنین شروع به رشد می‌کنند، زنجیره‌ای از گره‌ها و تقویت کننده‌ها که در نقاط مختلف این زنجیره قرار دارند، با یکدیگر رابطه برقرار می‌کنند؛ سپس آنها پروتئین‌هایی که فعالیت ژن‌ها را تحریک می‌کنند را گردآوری کرده، آن گاه انگشتان شروع به رشد می‌کنند. اگر یکی از این هفت تقویت کننده از دست برود، انگشتان کوتاه یا به شکل نامتعارفی در می‌آیند. بدون تقویت کننده‌ها، ژن‌ها به کندی فعالیت می‌کنند و تنها سر انگشتان شکل می‌گیرد.

به گفته محققان، نتایج این پژوهش که در مجله «CELL» به چاپ رسیده است، کشفی مهم در علم ژنتیک است که به طور قابل توجهی به پژوهشگران در درک ناهنجاری‌هایی مانند انگشتان ناموزون و انگشتان بیش از حد بلند یا کوتاه که از نسلی به نسل دیگر انتقال می‌یابد، کمک می‌کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد