همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

عظیم‌ترین کوچ انسانی در جهان +تصویر

در تعطیلات چونیون سال 2008، تعداد سفرهای تفریحی و بین‌شهری بالاتر از جمعیت چین بود و به بیش از 2 میلیارد سفر رسید. این سفرها به «عظیم‌ترین کوچ انسانی در سال» شهرت یافته‌اند.

 سال نوی چینی از مهمترین تعطیلات سنتی مردم چین است. گاهشماری چینی، گاهشماری ترکیبی شمسی ـ قمری است و حرکت خورشید، ماه و ستارگان، تعیین کننده روزها، ماه‌ها و سال‌ها هستند. سال نو، با پدیدار شدن ماه در نخستین روز سال آغاز می‌شود و به همین علت، گاه به آن سال نوی قمری نیز گفته می‌شود.

جشن سال نو، عموماً پانزده روز به طول می‌انجامد و با جشن فانوس پایان می یابد. (جشن فانوس، جشن سنتی چین است که در روز پانزدهم نخستین ماه سال قمری در گاهشماری چینی جشن گرفته می‌شود؛ این جشن نمایانگر پایان سال نوی چینی است، و آماده‌سازی برای آن از روز دهم سال نو آغاز می‌شود. در این روز در بین چینی ها مرسوم است که ردیف‌هایی از شمع را در جلوی خانه‌هایشان روشن می‌کنند و هنگام شب، فانوس در دست، مسیر می‌پیمایند. در گذشته، فانوس‌ها ساده بودند). در بیشتر کشورهایی که چینی‌ها اکثریت را تشکیل می‌دهند یا اقلیت قدرتمندی هستند، سال نوی چینی جشن گرفته می‌شود؛ از آن جمله می‌توان به چین، هنگ کنگ، تایوان، برونئی، کره، مغولستان، نپال، بوتان، ویتنام، سنگاپور، اندونزی، مالزی، فیلیپین و تایلند اشاره کرد.

چینی‌های بودایی، در این روز از خوردن گوشت پرهیز می‌کنند. بودائیان بر این باورند که روشن کردن آتش و استفاده از کارد در روز اول سال نو، خوش یمن نیست؛ بنابراین معمولاً غذای این روز، از قبل پخته می‌شود. همچنین در این روز، چینی‌ها به دیدار و بازدید بزرگترهای خانواده می‌روند. رقص شیر یکی از کهن‌ترین آیین‌های چینی است که در این روز انجام می‌پذیرد. برخی خانواده‌ها برای از بین بردن شرّ ارواح خبیثه، این گروه‌های عروسک گردان را به خانه دعوت می‌کنند تا با آهنگ‌ها و رقص‌های خاص، بدیمنی این روز را از بین ببرند. از دیگر آداب و رسوم این جشن، هدیه پاکت سرخ است.

در همین زمینه به گزارش «تهران امروز» به نقل از CNN، در چین تعطیلات سال نو از 8 ژانویه شروع و تا 19 فوریه ادامه خواهد یافت. فصل مسافرت چینی‌ها «چونیون» نامیده می‌شود. این تعطیلات 15 روز قبل از شروع سال جدید قمری چین آغاز می‌شود. این فرصت خوبی برای چینی‌های پر کار است تا به تعطیلات بروند. اما تصور کنید بیشتر مردم چین یک میلیارد و سیصد میلیونی بخواهند سفر کنند چه اتفاقی در فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های راه‌آهن و پایانه‌ها می‌افتد؟ در تعطیلات چونیون سال 2008، تعداد سفرهای تفریحی و بین‌شهری بالاتر از جمعیت چین بود و به بیش از 2 میلیارد سفر رسید. این سفرها به «عظیم‌ترین کوچ انسانی در سال» شهرت یافته‌اند.

 با شروع سال جدید میلادی، چینی‌ها دوباره برای سفر‌هایشان از قطارها، هواپیماها و اتوبوس‌ها طی ماه‌های ژانویه و فوریه استفاده خواهند کرد. امسال سیستم حمل ‌و نقل ملی چین تقریبا 3/2 میلیارد سفر در تعطیلات پیش رو خواهد داشت که 9/1 درصد بیش از سال 2011 است. با در نظر گرفتن جمعیت 1/3 میلیاردی چین، کم وبیش به طور میانگین هر شهروند دو بار از جایی به جای دیگر می‌رود. با توجه به آمار کمیسیون توسعه ملی چین، 235 میلیون مسافر از قطار استفاده می‌کنند، 2/845 میلیارد سفر جاده‌ای در راه است و 43/5 میلیون ترجیح می‌دهند از طریق دریا سفر کنند. 34/88 میلیون نفر هم با هواپیما جابجا می‌شوند. با این حال در این گزارش توضیحی در مورد روش محاسبه این ارقام داده نشده است. بیشترین مسافران تعطیلات چونیون دانشجویان و کارگرانی هستند که در شهر‌های بزرگ چین دور از خانه مشغول به تحصیل یا کارند.

چین تقریبا 10 هزار کیلومتر خط راه‌آهن قطارهای پر سرعت راه اندازی کرده است اما با این وجود اغلب مسافران ترجیح می‌دهند از قطارهای معمولی یا اتوبوس‌ها به خاطر کرایه کمترشان استفاده کنند. برای بیشتر کارگران، سال نو یکی از معدود فرصت ‌هایی است که می‌توانند نزد خانواده‌هایشان باشند. فستیوال سال اژدها از 23 ژانویه 2012 شروع می‌شود و تعطیلات سراسری از 22 تا 28 ژانویه.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد