همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

رابطه جالب روشنایی شهرها، تصاویر ماهواره‌ای و بیماری‌های واگیردا

رابطه جالب روشنایی شهرها، تصاویر ماهواره‌ای و بیماری‌های واگیردار

دانشمندان می گویند می توان از طریق عکس های ماهواره ای بیماری های واگیردار را کنترل کرد.
 با تعیین و اندازه گیری میزان روشنایی شهرهای بزرگ از فضای خارج از جو زمین می توان میزان و زمان شیوع بیماریهای واگیردار مثل سرخک را کنترل و پیش بینی کرد.

طی تحقیقات جدید دانشمندان معلوم شده است که تجزیه و تحلیل تغییرات روشنایی شهرها در طول زمان امکانی در اختیار محققان برای پیش بینی بیماری های واگیردار را می دهد.

نیتا هارتی رئیس تیم تحقیقاتی دانشگاه پرینستون آمریکا در حوزه بیماری های واگیردار همراه گروهی از محققان این دانشگاه با بررسی تصاویر ماهواره ای مربوط به شهرهای بزرگ دنیا اعتقاد دارند این تصاویر اطلاعات بسیاری درباره مهاجرت و مرگ و میر ناشی از بیماری های واگیردار به دست می دهد.

محققان این دانشگاه با آزمایش عکس های ماهواره ای شهرهای کشور آفریقایی نیجر که در چند سال گذشته بیماری سرخک حدود 600هزار کودک را در آن کشته است متوجه شدند می توان با این عکسها میزان مهاجرت ناقلان و مبتلایان به بیماری سرخک را تشخیص داد.

عکس های ماهواره ای در شهرهای نیجر نشان داد در فصول خشک سال میزان عفونت و ابتلا به سرخک بیشتر است که به خوبی در عکس های گرفته شده از فضا معلوم شد.

هارتی می گوید تصاویر گرفته شده در شب از شهرها در فصول مختلف سال می توان به وضعیت و الگوی انتقال بیماری های واگیردار پی برد. در تصویر گرفته شده از کشور نیجر جاهایی که نور بیشتر وجود داشت نشان دهنده جمعیت بیشتر بود که می توان با استفاده از اطلاعات جمعیتی جابجایی بیماریها را حدث زد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد