همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

اوباما: از ایران می خواهیم که هواپیمای بدون سرنشین آمریکا را پس

رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نخست وزیر عراق در واشنگتن از ایران درخواست کرد تا هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی این کشور را که بر فراز حریم هوایی ایران سرنگون شده است را پس دهد.

خبرگزاری فارس: اوباما: از ایران می خواهیم که هواپیمای بدون سرنشین آمریکا را پس دهد

 به نقل از خبرگزاری فرانسه، "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با "نوری المالکی" نخست وزیر عراق در واشنگتن درباره سرنگون شدن هواپیمای جاسوسی پیشرفته "RQ-170" در خاک ایران گفت که ما از ایران خواسته ایم تا این هواپیما را پس دهند.

وی ادامه داد: ما منتظر چگونگی پاسخ ایران به این خواسته هستیم. 

در روز های اخیر هم تلاش هایی از سوی دولتمردان آمریکا برای بازپس گیری این هواپیما در قالب طرح های مختلف مطرح شد که نمونه بارز و رسمی آن در خواست اوباما از ایران برای پس دادن این هواپیما است . هواپیمایی که برای جاسوسی وارد خاک ایران شده بود و علیرغم اعتراض ایران در سازمان ملل دولت این کشور هنوز از ایران عذر خواهی نکرده است .

لازم به یادآوری است که در مووردی مشابه در آوریل سال ۲۰۰۱ جتهای نظامی  چین یک هواپیمای جاسوسی آمریکا را که برفراز آبهای چین در پرواز بود در جزیره هاینان فرود آوردند و خدمه آن را به مدت 11 روز بازداشت کردند.  چینی ها هواپیما را اوراق کردند و قطعات آن را به آمریکا پس دادند و اعلام داشتند: هواپیمایی که به قلمرو چین تجاوز کند نباید با نیروی خودش از اینجا خارج گردد. در این ماجرا، یک کار جالب دیگر نیز از سوی چینیان بعمل آمد و آن این بود که یک خلبان چینی به جای تیراندازی به هواپیمای آمریکایی که مسائل سیاسی متعدد پیآمد داشت، هواپیمای خود از نوع «جی ـ ۸» را به هواپیمای آمریکایی زد تا آسیب ببیند و نتواند فرار کند. در این حادثه خلبان چینی کشته شد ولی وطن خود را گرفتار مسائل سیاسی نکرد.

در آن حادثه آمریکا مجبور شد از چین عذر خواهی کند و در نامه ای که آمریکایی ها به مقامات چینی نوشتند «عذر خواهی مضاعف»  به چشم می خورد ؛ یک عذر خواهی برای کشته شدن خلبان چینی و عذر خواهی دیگر برای ورود بدون اجازه به آسمان چین . این مساله اولین بحران سیاست خارجی دوران جرج دبلیو بوش بود که تازه ده هفته بود به ریاست جمهوری آمریکا رسیده بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد