همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

سرنخ جوانی در روده حشره میوه!

 

بافت روده حشره میوه

 

یکی از معدود راههای قابل اعتماد برای افزایش طول عمر یک موجود زنده، چه یک حشره میوه یا یک موش، محدود کردن میزان کالری مصرفی آنها بوده و اکنون دانشمندان آمریکایی در تحقیقات جدید خود به توضیح چرایی ارتباط این رژیم‌های غذایی حداقل با طول عمر و ارائه سرنخ در مورد تاثیرات پیری بر رفتار سلول های بنیادی پرداخته‌اند.

 دانشمندان مطالعات بیولوژیکی مؤسسه سالک و دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس دریافته‌اند که تغییر ژن PGC-1 در سلولهای بنیادی روده حشره میوه که در دی‌ان‌ای انسان نیز وجود دارد، می‌تواند فرایند پیری روده را به تعویق انداخته و طول عمر این حشره را تا 50 درصد افزایش دهد.

نتایج این تحقیق که در مجله Cell Metabolism منتشر شده نشان می‌دهد که شباهتهای زیادی بین انسان و حشره میوه به خصوص در ناحیه روده آنها وجود دارد.

محققان از مدتها پیش می‌دانستند که محدود کردن کالری مصرفی می‌تواند طول عمر سلامت برخی از حیوانات را گسترش دهد. در برخی از مطالعات، حیواناتی که این رژیم غذایی را قرار گرفته بودند توانستند تا دو برابر آن دسته از حیواناتی که تحت این رژیم نبودند، زندگی کنند.

در حالیکه دانسته‌های کمی در مورد مکانیزم بیولوژیکی مسؤول این پدیده وجود دارد، مطالعات نشان داده‌اند که سلولهای حیوانات تحت رژیم کالری حداقل از تعداد بیشتری از ساختارهای تولید کننده انرژی موسوم به میتوکندری برخوردار هستند. در پستانداران و حشرات، ژن PGC-1 به تنظیم تعداد این نیروگاه‌های انرژی سلولی پرداخته که قند و چربی غذا را به انرژی مورد نیاز عملکرد سلولی تبدیل می‌کند.

محققان در آزمایشات خود بر روی حشره میوه دریافتند که افزایش فعالیت ژن dPGC-1 (نسخه ژن مربوط به این حشره) منجر به افزایش تعداد ساختارهای میتوکندری و تولید بیشتر انرژی در این جانداران می‌شود. با افرایش فعالیت این ژن در سلولهای بنیادی و پیشرو در روده که به دوباره‌سازی بافتهای روده‌ای می‌پردازند، این سلولها مطابق با سلامت بهتر و طول عمر تغییر کردند.

بخشی از دلیل این پدیده می‌تواند این مطلب باشد که افزایش ژن dPGC-1 در این حشره به تحریک سلولهای بنیادی مسؤول بازسازی بافتهای روده‌ای شده و روده این حشره را سالم‌تر نگه می‌دارد. دانشمندان امیدوارند بتوانند از این ویژگی ژن PCG-1 برای کاهش سرعت پیری و تولید داروها و درمانهایی برای مبارزه با بیماریهای مرتبط با پیری استفاده کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد