همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

دوقلوزاترین کشورهای دنیا کدامند؟

بر اساس مطالعه جدید بین‌المللی و پایگاه داده جهانی دوقلوها، نقاط مختلف جهان از نرخهای متفاوتی در میزان فرزندان دوقلو برخوردار بوده و در این میان کشورهای آفریقای مرکزی در جایگاه اول قرار دارند.

 این درحالیست که بر اساس داده‌های فوق، کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین از میزان کمتری از دوقلوها برخوردارند.

کشور «بنین» در آفریقای مرکزی با میزان 27.9 دوقلو در هر 1000 تولد از بالاترین میانگین ملی فرزندان دوقلو برخوردار است.

این یافته‌ها ممکن است در پاسخگویی به سوالاتی در مورد علل دوقلوزایی که از سن مادر، قد و رژیم غذایی تا عوامل ژنتیکی و همچنین تفاوت‌های مرگ‌ومیر بین دختران و پسران در نواحی خاص متغیر بوده، کمک کند.

دوقلوها همیشه موضوعات جالبی برای مطالعه محسوب شده‌اند و حتی پای در دنیای افسانه و داستان نیز گذاشته‌اند. دوقلوی همسان نیز در دنیای علم بخصوص در ارتباط با سوالاتی در مورد ذات و پرورش، جایگاه خاصی داشته‌اند و از آنجایی که آنها از لحاظ ژنتیکی همسان هستند، تفاوتهای موجود در میان آنها می‌تواند به آشکارسازی تاثیرات احتمالی محیط بر روی افراد کمک کند.

تا این زمان دانشمندان تصویر ناقصی از تعداد دوقلوها در جهان داشتند. اطلاعات ملی قابل اطمینان در مورد دوقلوها تنها در کشورهای توسعه‌یافته با ثبت زمان تولد در دسترس بوده و اطلاعات این چنینی در مناطق کمتر توسعه‌یافته معمولا ضعیف و خدشه‌دار بودند.

اکنون دانشمندان یک پایگاه داده برای 76 کشور درحال توسعه ایجاد کرده‌اند که از جامعترین اطلاعات برخوردار است. این داده‌ها شامل اطلاعات در حدود 2.5 میلیون تولد توسط حدود 1.4 میلیون زن بوده که بین سالهای 1987 تا 2010 جمع‌آوری شده است.

در میان کشورهای در حال توسعه در دست بررسی، بطور میانگین 13.6 دوقلو در هر 1000 تولد وجود داشت. این آمار با نرخ متوسط 9 تا 16 در 1000 تولد در آمریکا، استرالیا و بسیاری از کشورهای اروپایی قابل مقایسه است.

بالاترین میزان تولد دوقلوها با نرخ 18 در 1000 تولد در آفریقای مرکزی دیده شده است. میزان بالای تولد دوقلو در کشور بنین احتمالا با گروه قومی یوروبا که در نیجریه و توگو نیز پراکنده هستند، ‌مرتبط است.

در مقایسه میزان دوقلوزایی در آسیا و آمریکای لاتین با نرخ کمتر از هشت در 1000 تولد بسیار پایین است. استثناء مهم در این میان جزایر کارائیب هستند که بسیاری از ساکنان آنها را آفریقایی تبارها تشکیل داده و برای مثال در کشور هائیتی میزان دوقلوزایی در حدود 14 در هر 1000 تولد است.

دلایل تفاوتهای نرخ دوقلو زایی

دلیل این تفاوت گسترده در میزان دوقلوزایی در مناطق مختلف جهان در حال توسعه هنوز معماگونه باقی مانده است.

پژوهشهای پیشین نشان داده که تعداد دوقلوزایی در سطح جهانی یک نرخ 3.5 تا 4 تولد در هر 1000 مورد را تشکیل می‌دهد. در عوض بیشتر تغییرات در میزان جهانی دوقلوها به نظر می‌رسد در اثر نرخ تولد دوقلوهای پسر باشد.

یکی از عواملل آن، سن مادر بوده که با بالا رفتن سن و تا پیش از 38 سالگی ضریب احتمال دوقلوزایی پسر بالا می‌رود. تعداد زایمانها نیز بهمراه عاداتی همچون استعمال سیگار، استفاده از لوازم پیشگیری از بارداری و حتی قد زن نقش مهمی در این میان ایفا می‌کند.

این نتایج در مجله پلوس وان منتشر شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد