همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

دستاورد بزرگ محققان در پزشکی ترمیمی با ساخت کلاژن مصنوعی

محققان دانشگاه «رایس» طی دستاوردی بزرگ برای پزشکی زیبایی و ترمیمی، موفق به ساخت شیوه‌ای برای تولید کلاژن مصنوعی شدند.

این ماده جدید که در کمتر از یک ساعت از یک مایع تولید می‌شود، از بسیاری از ویژگی‌های کلاژن طبیعی برخوردار بوده و ممکن است به عنوان چارچوبی برای ساخت مجدد بافتهای جدید و اندامها از سلولهای بنیادی مفید باشد.

کلاژن که وافرترین پروتئین موجود در بدن محسوب می‌شود، جزء اصلی بسیاری از بافتها از جمله پوست، تاندونها، غضروف و رگهای خونی است.

سلی اولیری و جفری هارگرنیک ، محققان زیست‌پزشکی در حوزه رو به رشد پزشکی احیاکننده یا مهندسی بافت، در دانشگاه رایس، در تلاشهای خود برای ساخت بافتهای آزمایشگاهی معمولا از ترکیبی از سلولهای بنیادی و مواد کلاژن مانند استفاده کرده که می‌توان آن را بدون خطر رد سیستم ایمنی بدن در پروتئینها پیوند زد.

کلاژن گرفته شده از حیوانات که معمولا با خطر رد سیستم ایمنی بدن انسان همراه است، یکی از معمول‌ترین کلاژنهای مورد استفاده در جراحی‌های زیبایی و ترمیمی امروز بوده که در بسیاری از لوازم آرایشی نیز کاربرد دارند.

باوجود فراوانی کلاژن در بدن، بازسازی یا کشف اسرار این ماده هنوز توسط دانشمندان محقق نشده است که یکی از دلایل آن وجود پیچیدگی‌های کلاژن در مقیاسهای مختلف است. برای مثال، الیاف این ماده از میلیونها پپتید ساخته شده که از توانایی ساخت سازه‌های سه‌بعدی موسوم به هیدروژل با قابلیت نگه‌داشتن آب برخوردارند.

این دانشمندان، ماده خود را با شیوه‌ای مشابه کلاژن طبیعی، اما با پپتیدهای کوتاهتر ساخته‌اند.

اگرچه هنوز این ماده در مراحل اولیه آزمایش خود قرار دارد، اما به گفته محققان، این ماده توانسته اولین گام را در جهت احیای این هدف بردارد: آنزیمی که بدن برای تجزیه کلاژن طبیعی استفاده می‌کند همچنین در این ماده جدید با همان سرعت کاربرد داشته است.

به گزارش ایسنا گام بعدی این دانشمندان، تعیین امکان بقای سلولها در این ماده جدید و شیوه اجرایی مشابه آن در بدن با کلاژن طبیعی است.

طبق برآورد این دانشمندان، آزمایشات انسانی یا حیوانی این ماده تا پنج سال دیگر محقق خواهد شد.

 (ایسنا)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد