همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

هفت نکته طلایی برای عکاسی با تلفن همراه

بدیهی است که تجهیزات عکاسی در موبایل ها به هیچ عنوان حرفه ای نیستند، پس به شرایط بهینه ای نیاز دارند. به نوشته جام نیوز، در این شرایط با کاهش سرعت شاتر دوربین، زمان بیشتری برای ورود نور به درون لنز وجود دارد.

1) کیفیت عکس را مشخص کنید

برای عکاسی با تلفن های همراه می توانید از دقت های متفاوتی برای تصویر استفاده کنید. بهترین انتخاب نیز بالاترین کیفیت است. این کار باعث افزایش حجم تصاویر می شود اما در مقابل کیفیت آن ها هم افزایش پیدا می کند. در گوشی ها غالبا سه یا چهار گزینه برای سطح کیفیت (picture quality) وجود دارد؛ آن را روی بالاترین گزینه مانند Super Fine قرار دهید. این کار باعث افزایش جزییات و کیفیت رنگ ها در تصاویر خواهد شد، پس ارزش چند کیلوبایت حجم بیشتر را دارد.



2) بیشتر عکس بگیرید

خوب است که می توانید با نیم نگاهی، موقعیت و ترکیب عکس را مشخص کنید و تنها در یک شات تمام هنر خود را به نمایش بگذارید.

اما بهتر است وقتی با موبایل عکاسی می کنید تعداد بیشتری عکس بگیرید. توجه داشته باشید که صفحه نمایش کوچک موبایل ها برای مشاهده پیش نمایش مناسب نیستند و شما را فریب خواهند داد. پس چند فریم بیشتر تهیه کنید تا احتمال از بین رفتن یک خاطره را کاهش دهید.

3) شدت نور مهم است

خورشید هم می تواند دوست شما باشد و هم دشمن شما، بستگی به این دارد که چطور از نور آن استفاده می کنید. مقداری تابش نور خورشید روی موضوع باعث براق و درخشان شدن آن می شود اما آفتاب سر ظهر مخصوصا برای عکاسی از افراد مناسب نیست. موبایل ها گیرنده های ضعیفی دارند و به نور بیشتری برای عکاسی نیاز دارید، پس مراقب شدت نور باشید. اگر در خانه عکاسی می کنید از تمام چراغ ها برای روشن شدن محیط استفاده کنید. در نور کم خواهید دید که میزان نویز به شدت بالا است و لکه های کوچک رنگی روی تصویر دیده می شود.

4) ثابت بمانید

بدیهی است که تجهیزات عکاسی در موبایل ها به هیچ عنوان حرفه ای نیستند، پس به شرایط بهینه ای نیاز دارند. در این شرایط با کاهش سرعت شاتر دوربین، زمان بیشتری برای ورود نور به درون لنز وجود دارد و در نتیجه وضوح تصویر افزایش پیدا می کند. با این حال کوچک ترین لرزش می تواند تصویر را از بین ببرد. نگران این زمان نباشید زیرا بسیار کوتاه است، با این حال برای همین زمان کوتاه هم باید گوشی را ثابت نگه دارید.

5) فاصله با سوژه را کاهش دهید

گوشی های موبایل دارای لنزی قوی نیستند و حتی میزان بزرگنمایی در آن ها هم از نوع دیجیتال است که با کشیدن تصویر و کاهش کیفیت آن انجام می شود. برای عکاسی بهتر باید تا حد ممکن به سوژه نزدیک باشید. البته نزدیکی بیش از اندازه هم باعث ناهماهنگی در تصویر سوژه می شود. همین فاصله یک تا دومتری کافی است. اگر از سوژه های کوچک با فاصله بسیار نزدیک عکاسی می کنید باید مود بزرگنمایی را به ماکرو تغییر دهید.

6) ساعت طلایی را از دست ندهید

عکاسانی که از فضاهای شهری یا صنعتی و از افراد در محیط های باز تصویربرداری می کنند، همیشه تلاش می کنند زمان عکاسی مصادف با ساعت های طلایی روز باشد. این ساعت ها اولین ساعت بعد از طلوع آفتاب و آخرین ساعت قبل از غروب هستند. در این زمان ها میزان روشنایی به حد کافی است ولی طیف های رنگی آسمان به شدت باعث افزایش جذابیت تصویر می شود. سعی کنید هنگام غروب یا طلوع پشت به آفتاب نباشید زیرا تصویر شما سیاه خواهد شد و در عوض یک عکس زیبا از خورشید دارید.

7) قانون یک سوم را رعایت کنید

اگر بعد از هر بار عکاسی فکر می کنید به جای عکس، یک تصویر پرسنلی گرفته اید به خاطر عدم رعایت قانون یک سوم است. این عکس ها معمولا تخت و بی حالت هستند و زمان و مکان را نشان نمی دهند. یکی از قوانین مهم عکسی این است که با تقسیم طول و عرض تصویر به سه قسمت، دارای دو خط عمودی و دو خط افقی و چهار نقطه برای تلاقی این دو خط خواهید بود. اگر سوژه را دقیقا روی این نقطه های تلاقی قرار دهید عکس بهتری خواهید گرفت. به عنوان مثال اگر عکس پرتره می گیرید یکی از چشم های سوژه را دقیقا روی یکی از این نقاط بگذارید. با ترسیم فرضی این خطوط کل تصویر به 9 قسمت تقسیم می شود. سعی کنید فقط چهار قسمت را با سوژه پوشش دهید. این قانون برگرفته از یک اصل علمی است زیرا هنگام مشاهده عکس چشم ها نخست در این نقاط تمرکز می کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد