همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

ناگفته های حضور امیر منصور آریا در بازار آهن

مشرق نوشت:

همان طور که آمدن ناگهانی امیر منصور آریا به بازار آهن داد فعالان این حوزه را درآورد، رفتن وی نیز با زیان هنگفت برای گروه دیگر همراه شد.

امیر منصور آریا که تا قبل از ورودش به بازار آهن و فولاد از طریق خرید غیرقانونی گروه ملی فولاد از این بازار چیزی جز ساخت و ساز خانه و ویلا نمی شناخت با ورود خود به این عرصه شوک بزرگی به بازار وارد کرد.

شوک امیر منصور، فروش محصولات فولادی چهار تا شش درصد زیر قیمت بازار بود.عملکرد وی به گونه ای بود که در دو سال گذشته همواره این سوال مطرح بوده است که چه منطق اقتصادی در رفتارهای گروه سرمایه گذاری آریا نهفته است.

هر چند فعالان بازار و آهن کشور خیلی زودتر از تمام مسوولان و نهادهای امنیتی به رفتارهای غیر منطقی و منطق غیر اقتصادی گروه آریا پی برده بودند اما در یک کلام باید گفت استفاده از قدرت لایزال نظام بانکی و فریب برخی بازاریان راز فروش ارزانتر محصولات در بازار بوده است.

البته دقت در ماجرای فروش زیر قیمت محصولات فولادی توسط گروه امیر منصور اریا می تواند جزییات جدید از نظام فریب وی را برای غارت منابع بانکی کشور و همکاری گسترده برخی مسولان عالی رتبه بانکی خصوصا بزرگترین بانک دولتی را رسوا کند.

آنچه تا کنون درباره اختلاس سه هزار میلیارد تومانی اعلام شد ه است تنها در یک زمینه و آن هم تنزیل اعتبارات اسنادی غیر مجاز بوده است.حال می توان به گوشه ای دیگر از رفتارهای این ابر مفسد اقتصادی پرداخت و ان هم استفاده از منابع بانکی در قالب وام،ریفاینانس و یوزانس می باشد نکته ای که تا کنون کمتر به آن پرداخته شده است.

بررسی هایی که در بازار آهن و فولاد کشور در دو سال گذشته صورت گرفته نشان می دهد گروه آریا در این دوره بین ۲ تا ۲.۵ میلیون تن محصولات فولادی وارد کشور کرده است که حجم ریالی این کالاها در حدود ۲ هزار و پانصد میلیارد تومان خواهد شد که مسلما گروه آریا ریالی از منابع داخلی خود را در این مسیر صرف نکرده است.

با توجه به شیوه پیچیده وی برای آستفاده از منابع بانکی ، وی برای واردات این حجم از آهن و فولاد اولا از منابع بانکی به صورت ریفاینانس و یوزانس استفاده کرده است و ثانیا با استفاده از حضور گسترده خود در بازار، محصولات را پیش فروش کرده و از این محل صدها میلیارد تومان منابع به دست آورده است.

در روش خرید به شیوه ریفایناس گروه آریا با همکاری سیستم بانکی خصوصا بانکهای بزرگ دولتی کشور ابتدا محصولات فولادی خود را با پرداخت حدود ۱۰ درصدی وارد کشور کرده،سپس این محصولات را زیر قیمت بازار فروخته و منابع عظیم مالی جمع آوری کرده است و چون سررسید اعتبارات اسنادی ریفاینانس بعد از فروش محصولات و در یک دوره شش تا یکساله بوده است احتمالا بخش عمده ای از اختلاس های وی از این مسیر صورت گرفته است.

نکته مهم در خصوص استفاده از منابع ریفایناس غفلت مسولان بانک مرکزی از یک سو و همکاری بانک های بزرگ دولتی از سوی دیگر بوده است.

و در نهایت با خروج از منصور آریا از بازار دیگر کسی نیست که محصولات خود را زیر قیمت به فروش برساند و به این دلیل شاهد افزایش قیمت در بازار هستیم.

ناگفته پیدا است که این نحوه حضور باید با هماهنگی وزارت خانه های مربوطه از جمله وزارت صنایع سابق صورت گرفته باشد که برخی خبرها از همکاری یکی از معاونان وزیر صنایع که در دوره جدید ارتقا نیز پیدا کرده است با این گروه حکایت می کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد